مقالات

دو زبانگی دانش آموزان

دو زبان و تک زبانی دانش آموزان و اختلاف در یادگیری

تحقیق و پژوهش دانش آموزان اهوازی


خلاصه :

دو زبانگي به خودي خود پديده اي مثبت است که مي تواند موجب پرورش و افزايش توانايي هاي بالقوه کودک شود.

 

 دو زبانگي به خودي خود پديده اي مثبت است که مي تواند موجب پرورش و افزايش توانايي هاي بالقوه کودک شود. دو زبانگي ممکن است باعث ايجاد مشکلاتي در يادگيري خواندن و نوشتن شود. شواهد دال بر اين است که ارتباطي موثر و اساسي بين آگاهي واج شناسي و سواد وجود دارد. بنابراين در اين مطالعه اين سوال اساسي مطرح مي شود که آيا رشد آگاهي واجشناختي دانش آموزان دو زبانه و تک زبانه يکسان است يا خير؟
روش: جامعه مورد مطالعه در اين پژوهش 50 دانش آموز دو زبانه پايه دوم دبستان (25 دختر و 25 پسر) و 50 دانش آموز تک زبانه پايه دوم دبستان (25 دختر و 25 پسر) مي باشد که به صورت تصادفي چند مرحله اي از مدارس شهر اهواز انتخاب شدند. نمونه گيري به صورت مقطعي در سه ماهه اول سال تحصيلي  انجام شد. جهت انجام اين مطالعه، از بخش آگاهي واجي آزمون آگاهي واج شناختي سليماني - دستجردي استفاده شد. تجزيه و تحليل اطلاعات با استفاده از نرم افزار SPSS با روش Mann-Whitney U انجام شد.
يافته ها: مقايسه مهارت هاي آگاهي واجي نشان مي دهد که ميانگين نمره دانش آموزان تک زبانه و دو زبانه پايه دوم دبستان در مهارت تشخيص کلمات داراي واج پاياني يکسان، تقطيع واجي، ناميدن و حذف واج آغازين، حذف واج مياني، ناميدن و حذف واج پاياني و کل تکاليف بررسي شده تفاوت معناداري دارد (p£0.05).
نتيجه گيري: نتايج نشان مي دهد که مهارت آگاهي واج شناختي در دانش آموزان تک زبانه بالاتر از دانش آموزان دو زبانه شهر اهواز مي باشد. اين نتايج جهت آگاهي و توجه هر چه بيشتر مسوولين امر آموزش و پرورش نسبت به مساله دو زبانگي مفيد مي باشد.

 

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران