معرفی

برلین؛ از میانجی‌گری برای تحویل اسرا تا تحریم حزب الله لبنان

قسمت اول


خلاصه :

...

هفته گذشته برلین اعلام کرد که حزب الله لبنان را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده و تمامی فعالیت‌های آن را در خاک آلمان ممنوع کرده است. 

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنرانی روز دوشنبه خود این اقدام آلمان را " قابل پیش‌بینی" توصیف کرد، چراکه پیش از این دولت‌های اروپایی دیگری هم تصمیم مشابهی اتخاذ کرده بودند، با این تفاوت که فرانسه، اتریش و اتحادیه اروپا تنها "شاخه نظامی" حزب الله را ممنوع الفعالیت کرده بودند و به "شاخه سیاسی" این سازمان اجازه فعالیت داده بودند.

این در حالی است که انگلیس، آمریکا، هلند، ژاپن، اتحادیه عرب و کانادا و همچنین برخی از کشور‌های آمریکای لاتین و رژیم صهیونیستی کل سازمان حزب الله را نهادی "تروریستی" در نظر می‌گیرند.

همزمان با تروریستی‌اعلام‌کردن حزب‌الله، نیروهای پلیس آلمان به مساجد و مراکز فرهنگی مسلمانان در این کشور یورش برده و آنها را تعطیل کردند.

انگ تروریست، وصله نچسب به حزب الله

تروریسم چیست؟ تروریسم از ریشه لاتین Terror به معنای ترس و وحشت گرفته شده است و  عموما زمانی مورد استفاده قرار می گیرد که فرد یا گروهی با ایجاد هراس و تنش درصدد دستیابی به هدف‌های سیاسی خود باشند. تروریست ها با اعمال خشونت‌ و اقدامات غیرقانونی دست به سرکوب مخالفان خود زده و از این طریق مسیر را برای دستیابی به اهداف سیاسی خود هموار می کنند

برلین از میانجیگری برای تحویل اسرا تا تحریم حزب الله

اما امروز با نگاهی به عرصه سیاست بین‌الملل می‌توان دریافت که مقامات کشورهای سلطه‌گر و مرتجعان منطقه، بنابر منافع مقطعی و مصالح کوته‌نظرانه خود، در مفهوم تروریسم اغتشاش ایجاد می‌کنند. در طول سال‌های گذشته نام گرو‌ه‌های افراطی مانند طالبان، القاعده و داعش به کرات در رسانه‌های جمعی به گوش رسیده است. نکته قابل توجه در این زمینه به استفاده ابزاری برخی از رسانه‌ها و دولت‌های غربی از واژه "تروریست" باز می گردد. در موارد بسیاری مشاهده شده که اگر حملات تروریستی به کشته‌شدن اروپایی‌ها منجر شود یا در خاک آنها رخ بدهد از واژه اقدام تروریستی برای آن استفاده می شود، حال اگر همان گروه برای مثال در عراق یا سوریه مرتکب جنایتی بشوند نام " حمله مسلحانه" روی آن گذاشته می شود.

این سیاست یک بام و دو هوای آمریکا و برخی از کشورهای اروپایی که از یک سو  داعیه مقابله با گروه‌های افراطی را دارند و از سوی دیگر به حمایت از آنها می پردازند هر روز نمودی تازه پیدا می کند. آخرین مورد از رویکرد متناقض آنها تروریستی اعلام کردن حزب الله  در لبنان است.  

فارغ از اتهام نچسبِ تروریستی‌بودن حزب‌الله، پرسش این است که آیا این اقدام مقامات برلین در راستای منافع مردم آلمان و یا لبنان صورت گرفته یا نتیجه سردرگمی و سنگینی باری است که  لابی‌های آمریکایی و صهیونیستی بر آنها تحمیل می کنند. به ویژه اینکه با روی‌کار آمدن ترامپ، امید اسرائیل برای بیشتر کردن ضربات بر بدنه مقاومت و حزب‌الله بیشتر شده و این موضوع را می توان در توئیت‌ها و اظهارات مکرر مقامات ارشد آمریکا و همسویی آنها با مقامات رژیم صهیونیستی علیه گروه‌های مقاومت مشاهده کرد.

 در رابطه با اهداف واشنگتن و تل آویو برای تحت فشار قرار دادن آلمان جهت رودرو قرار گرفتن با لبنان هم گمانه زنی‌های بسیاری وجود دارد که وجه اشتراک اغلب آنها، فقدان شناخت از رفتار و فرهنگ مردم لبنان است. به زعم واشنگتن و متحدان آن اعمال فشار بر مردم لبنان، آن‌ها را علیه نیرو‌های مقاومت و حزب الله تحریک کرده و فضا را برای انجام تظاهرات و اغتشاش و ناآرامی فراهم کرده تا به دنبال آن مقاومت جایگاه مردمی خود را از دست دهد و از سوی دیگر مسئولیت تمام کاستی‌ها و مشکلات معیشتی در لبنان هم به گردن این گروه بیفتد.

برلین از میانجیگری برای تحویل اسرا تا تحریم حزب الله

دبیرکل حزب الله در سخنرانی روز دوشنبه یکی از برنامه‌های وزارت خارجه آمریکا را تعقیب و پیگرد جنبش‌های مقاومت دانست که به گفته او تنها متوجه حزب الله نشده و جنبش‌های مقاومت در منطقه از جمله در فلسطین، سوریه، عراق و یمن و... را نیز شامل می‌شود. در این زمینه سید حسن نصرالله در ادامه تاکید کرد: «به باور آمریکا این جنبش‌ها باید محاصره، محکوم و منزوی شده و گرسنه نگه داشته شوند و همچنین منابع مالی آنها خشکانده و بدنام شوند؛ چراکه این رویکرد بخشی از جنگ آمریکایی _ اسرائیلی علیه جنبش‌های مقاومت در منطقه است».

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران