آموزش

مسئولیت اجتماعی


خلاصه :

مدرسه به عنوان دومین اجتماعی که کودکان با آن آشنا می شوند باید در راستای آموزش مفاهیمی چون مسئولیت اجتماعی طرح درسهای مختلفی داشته باشد.

مسئولیت اجتماعی

مسئولیت اجتماعی یک چارچوب و محدوده اخلاقی است که در آن وظایف مختلفی که تمامی آن ها دارای منافع برای جامعه هستند، بر عهده فرد، سازمان و یا نهادی خاص گذاشته می شود. این مفهوم به صورت دقیق تر به معنای انجام وظایف فردی به وسیله تک تک افراد جامعه است. استفاده از لفظ وظیفه نشان می دهد که هر فرد در حالت عادی باید به این وظایف واقف بوده و نقش خود را به صورت مشخص پذیرفته و ایفا کند.

البته در اکثر جوامع این مفهوم یک حوزه قانونی الزام آور نبوده و بیشتر در حوزه اخلاق مطرح می شود. در جوامع بیشتر توسعه یافته که در چارچوب اخلاق، وظایف فردی دارای اهمیت بیشتری است، مسئولیت اجتماعی مفهومی اجباری و البته پذیرفته شده توسط اکثر افراد جامعه دارد. اما در سایر جوامع که از نظر سطح فرهنگی دارای فقر هستند، چنین مسئولیت هایی معنای خاصی نداشته و کمتر کسی خود را ملزم به انجام و رعایت آن ها می داند.

آموزش مسئولیت اجتماعی در مدرسه

مدرسه به عنوان دومین اجتماعی که کودکان با آن آشنا می شوند  مسئولیت خطیری در آموزش اینگونه مهارت ها دارد و با توجه به اهمیت این موضوع باید  طرح درسهای مختلفی داشته باشد.

حوزه هایی که مدرسه می تواند به آنها ورود کند شامل:

  • مسئولیت پذیری در سطح فردی و کلاسی و مدرسه ای
  • آموزش انفاق
  • شرکت در مراسم های مختلف مذهبی و ملی
  • مشارکت در حوادث غیر مترقبه ای که در کشور رخ می دهد
  • توجه به مشکلات درسی هم کلاسی ها
  • آشنایی با اقشار آسیب پذیر جامعه و نحوه کمک رسانی به آنها
  • و....

به نظر می رسد با توجه به مشکلات عدیده ای که مدارس با آنها دست و پنجه نرم می کنند( که عمدتاً مسائل مالی می باشد) و باعث می شود از توجه به رسالت اصلی خود که پرورش نسل آینده ساز کشور است، دور بمانند، معلمانی که دغدغه دارند خودشان باید دست به کار بشوند و با همه ی محدودیت هایی که وجود دارد به آموزش چنین مفاهیم بنیادی بپردازند.

 

 

 

 

 

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران