آموزش

توان

مبحث توان رو از زبون ما یاد بگیرید🤓🤓

در مدار الکتریکی


خلاصه :

و اما توان چیست؟!

توان چیه ؟
 

طبق یک تعریف رسمی و متداول، هر شکلی از توان (الکتریکی، مکانیکی، گرمایی و..) برابر با نرخ انرژی یا کاری  است که مصرف یا انجام می‌شود. واحد استاندارد توان، «وات» (Watt) یا «ژول بر ثانیه» است. توان الکتریکی یک بار، نرخ انرژی الکتریکی است که – از طریق یک مدارالکتریکی  به آن تحویل داده می‌شود و به شکل دیگری از انرژی (مانندگرما، نور، صدا، شیمیایی، جنبشی و..) تبدیل می‌شود. توان را بر حسب کمیت‌های الکتریکی ولتاژ و جریان ، می‌توان با فرمول استاندارد زیر محاسبه کرد:

P=VI
که این موضوع جز موضوعات مورد علاقه طراحان آزمون سراسری بوده و هست به همین علت باید بیشتر با اون آشنابشیم.  
 

فرمول توان مصرفی و انرژی مصرفی مقاومت ها :

هر مقاومت الکتریکی که درون یک مدار بسته می شود یک مصرف کننده به حساب می آید و با برقراری جریان در مدار انرژی مصرف می کند. فرمول های توان و انرژی مقاومت ها برابر است با :

P = R I2
P = V2/R
P = V I

فرمول های توان مصرفی در مدار

U = R I2 t
U = V2/R t
U = V I t

فرمول های انرژی مصرفی در مدار

توجه : با کمی دقت در فرمول های بالا براحتی میشه فهمید که فرمول های توان مصرفی در حقیقت مشابه فرمول های انرژی هستش و فقط t از داخل فرمول ها حذف شده است…

توان مفید و توان تلف شده درون مولد ها :

قبل از هر چیزی توجه کنید که داریم تو این قسمت در مورد مولد ها صحبت می کنیم نه مقاومت ها ، اما فرمول توان مفید مولد برابر است با:

تو این فرمول به εI توان مفید یا توان تولیدی گفته میشه
و به rI2 توان اتلافی گفته میشه

P = εI – rI2

و در نهایت لازمه که نکات کامل این مفهوم رو با واسواس یاد بگیریم ،توصیه میکنم که در ابتدا به فیلم های آموزشی که قرار دادم توجه کنید که با وسواس بسیار تدریس شدن و سپس به تصوایر مروبط به نمودار های این مبحث که خیلی کمک کننده هستن در حل تست ها توجه کنید و سپس تست هایی که در پایان قرار دادم مربوط به این مبحث در سال های اخیر هست که توی آزمون سراسری مطرح شده بود.
اما نکته آخر: تمام این ویدئو های با کیفیت از سایت آکادمی آموزشی منیاز برداشته شده به آدرس:https://www.moniaz.ir/
که تدریس های رایگان فوق العاده ای در اختیار دانش آموزان علاقه مند قرار میدهد و باعث افزایش قدرت تست زنی شما میشود/یاعلی باشید.

۳ سال پیش
اما نکته آخر: تمام این ویدئو های با کیفیت از سایت آکادمی آموزشی منیاز برداشته شده به آدرس:https://www.moniaz.ir/
که تدریس های رایگان فوق العاده ای در اختیار دانش آموزان علاقه مند قرار میدهد و باعث افزایش قدرت تست زنی شما میشود/یاعلی باشید.
درصمن فایل های قرار داده شده به صورت پی دی اف برای شرکت آموزشی و بانک تست لرنیتو هست که هرگونه استفاده تجاری از آن ممنوع میباشد
آدرس بانک تست لرنیتو: https://app.lernito.com/

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران