رویدادهای مدرسه

قسمت ۱

نسبت طلایی؟؟!!

تعریف و تاریخچه


خلاصه :

نسبت طلایی چیست؟ نسبت طلایی یکی از مشهورترین و باستانی ترین مفاهیم ریاضی......

نسبت طلایی چیست؟

نسبت طلایی یکی از مشهورترین و باستانی ترین مفاهیم ریاضی – اسطوره ای است که به نام های دیگری همچون میانگین طلایی، قطعه طلایی، برش طلایی و نسبت الهی نیز شناخته شده و همه این نام ها به خاص بودن این نسبت اشاره می کنند.

اما فرمول و عدد نسبت طلایی چیست؟

زمانی که یک خط را به دو بخش a (قسمت طولانی تر) و b چنان تقسیم کنیم که نسبت a به b با نسبت a+b به a یکسان باشد، این نسبت را نسبت طلایی می گویند.

 

نسبت طلایی با حرف یونانی فی (Φ) نشان داده می شود و مقدار آن برابر …1.61803398 می باشد که به طور خلاصه 1.618 در نظر گرفته می شود.

این مقدار را می توان با استفاده از معادلات درجه دوم، هندسه یا با تجزیه و تحلیل دنباله فیبوناچی به دست آورد.

جالب است بدانید در دنباله فیبوناچی بعد از چهار تا پنج رقم اول، اگر هر رقم توسط رقم بعد از خودش تقسیم شود رقم حاصل تقریبا 1.618 خواهد بود و هرچه پیش می رویم این رقم به نسبت طلایی نزدیک تر خواهد شد.

آن چه باعث شهرت نسبت طلایی شده قدرت جادویی آن در افزودن زیبایی و جذابیت به بسیاری از عناصر اطراف ما از طبیعت و گل ها گرفته تا کهکشان ها، سازه ها، آثار هنری و بدن انسان می باشد زیرا مغز ما به گونه ای طراحی شده که به سمت این نسبت، گرایش خاصی دارد و استفاده از آن باعث ایجاد هماهنگی چشم نوازی می شود که به آن اثر زیبایی می بخشد.

تاریخچه نسبت طلایی

چه چیزی می تواند یک عدد ساده را به قدری جالب کند که از یونانیان باستان، هنرمندان رنسانس تا یک ستاره شناس قرن هفدهم و یک نویسنده قرن بیست و یک همگی در مورد آن بنویسند؟

این رقم همان عدد طلایی معروف یعنی … 1.61803398 است که حدود 300 سال قبل از میلاد توسط اقلیدس در کتاب عناصر، سال 1509 توسط لوکا پاچیولی در کتاب نسبت الهی، حدود سال 1600 توسط یوهانس کپلر – منجم معروف – و سال 2003 توسط دن براون در کتاب کد داوینچی درباره آن نوشته شده است.

ادامه دارد ................

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران