رویدادهای مدرسه

گزارش فعّالیت‌های فارسی

در پایه‌ٔ اول دبستان پسرانه‌ٔ میزان


خلاصه :

در سال تحصیلی ۱۴۰۰ - ۱۳۹۹ ، الفبای فارسی چگونه آموزش داده می‌شود؟

این مطلب، صرفا یک گزارش کوتاه از فعالیت‌های فارسی اول دبستان است که در دبستان پسرانه‌ی میزان انجام می‌شود. خواندن این مطلب برای عموم همکاران و والدین مفید خواهد بود.

 

در کلاس‌های آنلاین ما چه می‌گذرد؟

بچه‌های کلاس اوّل میزان، در هفته چهار کلاس آنلاین فارسی، یک کلاس دقّت (آنلاین یا آفلاین) و یک کلاس الفبازی (بازی‌های فارسی) دارند. محتواهای کلاس آنلاین به صورت هدفمند طراحی می‌شود. دانش‌آموزان هر نشانه را در بستر یک موضوع یاد می‌گیرند؛ مثلاً نشانه‌ی قـ ق با موضوع قانون، خـ خ با موضوع درخت و طبیعت، تشدید را با معرفی مشاغل و نشانه‌های دیگر را با موضوعات دیگر یاد می‌گیرند.

همچنین برای یادگیری قواعد و دستور زبان نظیر «اُ استثناء»‌ و «خوا استثناء» از شیوه‌ی کدگذاری و روش داستان‌گویی استفاده می‌شود. به طور مثال یادگیری کلماتی که اُ استثناء دارند در قالب معرفی یک روستای عجیب و غریب به نام نوروزآباد صورت گرفت.

جالب است بدانید گاهی اوقات پسرهای ما، باید با سلطان‌ها و موجودی به نام نارنجک که در ابتدای کلاس خود را معرّفی می‌کند، مبارزه کنند. مثلاً سوالات سخت ما را سلطان شکمو، سلطان کلمه و یا نارنجک طراحی کرده‌اند و بچه‌ها با هر پاسخ صحیح به آن‌ها ضربه می‌زنند.!

به جز کلاس‌های فارسی که به صورت آنلاین برگزار می‌شود، گاهی اوقات کلاس دقّت هم آنلاین اجرا می‌شود. کلاس دقت به صورت‌های مختلفی نظیر آسیابی، غیبی و... برگزار می‌‌گردد.

 

محتواهای آفلاین ما چیست؟

دقت‌های (املاء) آفلاین: دانش‌آموز فیلم کلاس دقّت را باز می‌کند و با چهره‌ی انیمه‌شده‌ی مربّی مواجه می‌شود! این فقط یکی از دقّت‌های ماست! ممکن است دانش‌آموز دقّت هفتگی خود را شبیه بازی ماروپلّه انجام دهد و یا کلمات دقت را با استفاده از خمیر درست کند. در همه‌ی این دقّت‌ها، اهداف آموزشی برای ما بسیار مهم است اما نباید به قیمت بیزاری و دلزدگی دانش‌آموز از نوشتن تمام شود! به همین علت سبک‌های مختلف دیکته را اجرا می‌کنیم تا بچه‌ها برای نوشتن آن انگیزه داشته باشند. سبک‌های گوناگون املاء که تاکنون اجرا شده است: کارتونی، غیبی، نظامی، آسیابی، پهلوانی و ....

داستان‌های آووکادو: این داستان‌ها به صورت اختصاصی برای بچّه‌های میزان نوشته شده است و قرار نیست بچه‌ها صدای خواندن خود را ضبط و ارسال کنند. صرفا یک تجربه‌ی متفاوت از خواندن داستان و روان‌خوانی است.

کلیپ‌های فارسی پلو: این مجموعه آموزشی، در اوایل سال تحصیلی به صورت هفتگی منتشر می‌شد اما با پیشرفت تحصیلی بچه‌ها و یاد گرفتن الگوی ترکیبات فارسی، تعداد آن کم‌تر شد. هدف این مجموعه کلیپ، کشف و یادگیری نشانه‌ها و ترکیبات از طریق مشاهده و کل‌خوانی است که آموزش فارسی را برای دانش‌آموزان تسهیل می‌کند.

تکالیف درس فارسی:

  • انجام تمرین‌های کتاب نگارش به صورت روزانه
  • خواندن متون روان‌خوانی از دفترچه‌ی داستانک و ارسال صدای خواندن برای مربی
  • املاء خورشیدی برای تقویت مهارت نوشتن
  • کاربرگ‌‌های تکمیلی توت‌فرنگی و آناناس به منظور تثبیت نشانه‌ها و قواعد فارسی
  • فعالیت‌های جانبی دیگر نظیر معلم بازی، نوشتن داستان و ...

آنچه خواندید، روایت بخشی از اتفاقات روزمره‌ی کلاس اول دبستان پسرانه‌ی میزان بود. اگر چنانچه درباره‌ی اجرائیات و اهداف آموزشی سوال داشتید، در قسمت نظرات برای ما بنویسید.

یک سوال چرا سلطان باخدا نیست؟

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

Amir Hossein Taherian Mobarakeh یک سوال چرا سلطان باخدا نیست؟
👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍👍

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران