تارا یا شاهین
تارا نوعی پژو ۳۰۱ ایرانی بوده که قرار است به بازار بیاید تصاویر این خودرو در شبکههای اجتماعی دست به دست شد و مورد انتقاد بسیاری از کاربران قرار گرفته چرا که شکل و شمایل آن بیشتر شبیه سمند بوده که کمی آن را تغییر دادند.
برخلاف تارا، در مورد پایه و اساس شاهین ابهاماتی وجود دارد؛ سایپاییها پلتفرم شاهین را اولین پلتفرم ملی ایرانی میدانند اما طبق گفتهها، شاهین در اصل بر اساس نسل دوم تویوتا یاریس یا گریت وال C۳۰ شکل گرفته است.
شاهین هرچه که هست؛ طراحی بیرونی نسبتاً قابلقبول و مدرنی دارد. نمای داخلی شاهین شامل طراحی ساده و خستهکنندهای که چندان مناسب خودرویی در سال ۲۰۲۰ نیست. شنیدهها حاکی از آنست که سایپا قصد ساخت نسخه کراس شاهین را هم دارد که آریا نامگذاری شده است را در سر میپروراند.
حرف و حدیثهای زیادی در مورد پیشرانه شاهین مطرح است. در ابتدا قرار بود پیشرانه ۱ و ۶۵ صدم لیتری برلیانس در سینه این سدان ایرانی جاگذاری شود اما بواسطه اعمال تحریمها و قطع همکاری برلیانس با سایپا، شاهین آن چیزی که مدنظر طراحان بود نشد!
موتور شاهین
قطع همکاری برلیانس و سایپا باعث شد تا خودروساز ایرانی اقدام به توسعه نسخه توربوشارژ پیشرانه ۱.۵ لیتری هشت سوپاپ (پیشرانه ۱.۵ لیتری تیبا و ساینا) کند. موتور شاهین حتی با برخورداری از توربوشارژر، تنها ۱۱۰ اسب بخار قدرت و ۱۶۰ نیوتن متر گشتاور تولید میکند که هماندازه خروجی موتورهای تنفس طبیعی با همین حجم در دنیا است. البته گفته شده تا سه سال آینده پیشرانه جدیدی برای شاهین ارائه میشود که قویتر است.
مقایسه تارا و شاهین
تارا و شاهین، ۲ سدان جدید ایرانی رقیب مستقیم یکدیگر در بازار خودروی کشور خواهند بود و میتوانند خریداران احتمالی را بر سر دوراهی قرار دهند.
شاهین؛ برنده طراحی بیرونی
از لحاظ طراحی بیرونی، بهطورقطع برتری با شاهین است زیرا از نمای مدرنتر و هماهنگتری برخوردار است درحالیکه همانطور که قبلاً به این موضوع پرداختیم، در ساخت اتومبیل تارا هدف طراحان فقط ایجاد تفاوت با پژو ۳۰۱ بوده و هماهنگی و زیبایی چندانی در آن به چشم نمیخورد.
تارا؛ برنده طراحی داخلی
مقایسه طراحی داخلی دو خودرو شاهین و تارا ما را به این نتیجه میرساند که کابین تارا که تا حد زیادی از پژو ۳۰۱ بهره گرفته است، مدرنتر و پیشرفتهتر از کابین بیروح و ساده شاهین به نظر میرسد.
تجهیزات؛ تارا دستی برتر از شاهین G
در بخش تجهیزات باید تیپ بالایی شاهین یعنی G را با تارا دستی مقایسه کنیم که در این صورت دو خودرو تقریباً در یک سطح قرار میگیرند اما بازهم سدان ایرانخودرو دست بالاتر را خواهد داشت.
برتری بی چون و چرای قوای محرکه تارا
قوای محرکه تارا کاملاً متمایز از قوای محرکه شاهین است؛ پیشرانه تارا موتور TU۵ است، طی سالیان متمادی امتحان خود را پس داده و یکی از موتورهای داخلی نسبتاً بیدردسر به حساب میآید. پیشرانه ۱ و ۵ دهم لیتری شاهین علیرغم برخورداری از توربو شارژر، به دلیل تکنولوژی قدیمی و سیستم ۸ سوپاپ، بازدهی بسیار پایینی دارد.
محمد مهدی احمدی ۳ سال پیش
صدرا محمود رباطی ۳ سال پیش
علیرضا فروزنده دهکردی ۳ سال پیش
امیرعباس ۳ سال پیش
صدرا محمود رباطی ۳ سال پیش
محمد مهدی احمدی ۳ سال پیش
سلمان نوروزی ۳ سال پیش
Amir Hossein Taherian Mobarakeh ۳ سال پیش
برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.