دلنوشت

کوتاه و مفید درباره فضا


خلاصه :

 فضا بسیار بزرگ و شگفت انگیز است. هنگامی که ما به فضا و اینکه در کجای آن قرار داریم، فکر کنیم متوجه می‌شویم که سیاره ما یک ذره کوچک است.

ما در سیاره ای به نام زمین زندگی می‌کنیم که بخشی از منظومه شمسی کهکشان ما است...و اما چند تا نکته عجیب و جالب درمورد فضا :

  1. تلسکوپ فضایی هابل به مدت 12 روز فضای کوچکی در آسمان را مورد بررسی قرار داد و توانست 10 هزار کهکشان با هر اندازه، شکل و رنگ رصد کند. برخی دانشمندان میگویند که بیش از صد میلیارد کهکشان در جهان وجود دارد. کهکشان مجموعه عظیمی از گاز، گرد و غبار، میلیاردها ستاره و منظومه شمسی خودش است
    بعضی از کهکشان‌ها مانند کهکشان ما مارپیچ شکل هستند. کهکشان‌های دیگری نیز وجود دارند که شکلی صاف و بیضی دارند

2. فضا کاملاً بی صدا است
هیچ صدایی در فضا وجود ندارد و فضانوردان از رادیو‌ها برای برقراری ارتباط در فضا استفاده می‌کنند و جالب است امواج رادیویی همچنان می‌توانند در فضا ارسال و دریافت شوند. نکته عجیب دیگه اینکه . آیا می‌دانید در فضا قد انسان بلند می‌شود فضانوردان وقتی به زمین بر می‌گردند ۵ سانتیمتر بلند ترند؟
به خاطر جاذبه کم، شخصی که بر روی زمین ۱۰۰ کیلوگرم وزن دارد، وزنش بر روی مریخ ۳۸ کیلوگرم خواهد بود.

3.  مواد غذایی موجود در ماه تا ۱۰۰ میلیون سال باقی خواهند ماند 
ماه جو ندارد یعنی هیچ بادی برای از بین بردن سطح و هیچ آبی برای شستشوی ردپا‌ها وجود ندارد. یعنی این که ردپا‌های فضانوردان میلیون‌ها سال در آنجا باقی خواهند ماند.

4.  ونوس داغترین سیاره منظومه شمسی است و میانگین دمای آن حدود ۴۵۰ درجه سانتیگراد است. نکته جالب  این است که ونوس نزدیکترین سیاره به خورشید نیست و عطارد نزدیکتر است،
راستی جالبه بدونید در ونوس یک روز معادل یک سال در زمین است . امکان زندگی در مریخ وجود دارد 
5. از بین تمام سیارات منظومه شمسی ما غیر از زمین، مریخ یکی از کره هایی است که به احتمال زیاد زندگی در آن وجود داره. در سال ۱۹۸۶، ناسا فسیل‌هایی از موجودات زنده میکروسکوپی در صخره‌ای در مریخ کشف کرد که نشون میده احتمالا موجودات زنده توی مریخ هم وجود دارن.

6.  هنوز کسی نمی‌داند چه تعداد ستاره در فضا وجود دارد

. در حال حاضر دانشمندن و اخترشناسان تنها توانسته‌اند احتمال بدهند که ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیارد ستاره فقط در کهکشان راه شیری وجود دارهاست و حالا تصور کنید با وجود میلیارد‌ها کهکشان در فضا، ستاره‌های موجود کاملا غیرقابل شمارش خواهد بود.
 

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.


پسران

دختران