محتوای درسی

اموزش نهاد و مسند


خلاصه :

در این مطلب تشخیص نهاد و مسند در جمله را اموزش میدهیم 

مسند را با طرح سؤال ( چه طور ، چه جور یا چه نوع + فعل اسنادی ) پیدا می کنیم یعنی؛ هر کلمه ای را بتوانیم به جای چه طور بگذاریم ، مسند خواهد بود مثل
(
شاگردان کوشا موفق می شوند . )
ابتدا نهاد را که مشخص کردیم و چون فعل اسنادی است ( می شوند ) می پرسیم ، شاگردان چه طور می شوند ؟ در جواب می گوییم « موفق » یعنی می توانیم واژه ی « موفق » را جای چه طور بگذاریم ، پس موفق ، مسند است . مثال های دیگر :
در داستان های حماسی ایران ، چهره ی انقلابی کاوه بی نظیر استچون فعل اسنادی است می پرسیم چهره ی انقلابی کاوه چه طور است ؟ در جواب می گوییم : بی نظیر است . پس واژه ی « بی نظیر »  مسند جمله است .

 

نهــاد بنیاد و پایه ی جمله بر آنها نهاده شده یا به سخن دیگر اساس و نهاد جمله هستند « علی»، «آب» و «هوا» در جمله های زیر نهاد هستند . مانند:

علی می نویسد - آب می جوشد - هوا گرم بود

محتشم کاشانی شاعر مشهور ایرانی که در سده ده هجری در کاشان متولد شد، نام اصلی وی کمال الدین علی محتشم کاشانی بود و لقب شمس الشعرای کاشانی را داشت. او در تاریخ ربیع الاول سال ۹۹۶هجری در شهر کاشان از دنیا رفت.

ز جمله شاعران پارسی گوی ایرانی که در دوره صفویان و در زمان شاه طهماسب می زیست، محتشم کاشانی است که در سال ۹۰۵ هجری قمری دیده به جهان گشود. او در تمامی طول عمر خود در کاشان زندگی کرد و شغل اصلی وی شعر بافی و بزازی بود. محتشم از مهم ترین شاعران مرثیه سرای مذهب شیعه به شمار می آید که از پیروان مکتب وقوع بود. معروف ترین مرثیه ای که محتشم برای شهدای کربلا سروده است ترکیب بند «باز این چه شورش است که در خلق عالم است» که از اشعار مشهور ادبیات فارسی به شمار می آید.

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران