مقالات

اثرات کمبود ویتامین D در دانش آموزان


خلاصه :

میزان ویتامین دی و اثرات کمبود این ویتامین در دانش آموزان 

به نام یگانه مهربان هستی بخش

یکی از مسائل مهمی که باید توجه خاص به آن داشته باشیم، موضوع میزان ویتامین دی و اثرات کمبود این ویتامین در دانش آموزان است.
کمبود ویتامین دی می تواند عوارض متنوعی داشته باشد که به برخی از آن ها اشاره می‌کنیم:


۱. ضعف سیستم ایمنی بدن :

جهت جلوگیری از بیماری های ویروسی، میکروبی و حتی ایمنی بخشی در مواجهه با کرونا ویتامین دی بسیار ضروری است.


۲. خستگی مفرط، ضعف و افسردگی :

در کسانی که ویتامین دی آن ها کمتر از ده باشد، علائم شدید ضعف و بی حالی مشاهده می شود که با مصرف مکمل، کنترل می شود.


۳. دردهای استخوانی


۴. کاهش توانایی ترمیم زخم


۵. پوسیدگی استخوان : 

ویتامین دی در جذب کلسیم و متابولیزم استخوان نقش حیاتی دارد. بسیاری از افراد مسن که دچار پوسیدگی استخوان هستند فکر می­ کنند باید کلسیم بیشتری مصرف کنند، درحالی­که ممکن است دچار کمبود ویتامین دی هم باشند. پایین بودن تراکم مواد معدنی استخوان نشان می­ دهد استخوان، کلسیم و سایر مواد معدنی را از دست داده است. این امر باعث می­ شود افراد مسن، به ­خصوص بانوان، بیشتر در معرض خطر شکستگی استخوان قرار بگیرند.


۶. ریزش مو :

ریزش مو اغلب به استرس نسبت داده می­ شود که مطمئنا علت شایعی است. با این حال، اگر ریزش مو شدید باشد، ممکن است در نتیجه­ ی بیماری یا کمبود ماده­ ی مغذی رخ دهد. ریزش مو در زنان، با پایین بودن میزان ویتامین دی در خون در ارتباط است. البته تا به امروز تحقیقات کمی در این زمینه انجام شده است. طاسی منطقه ­ای، نوعی بیماری خودایمنی است که با ریزش شدید موی سر و سایر قسمت­ های بدن شناخته می­ شود. این وضعیت با بیماری ریکت در ارتباط است که به دلیل کمبود ویتامین دی باعث نرمی استخوان در کودکان می­ شود.
کمبود ویتامین دی با طاسی منطقه ­ای در ارتباط است و می ­تواند عامل پرخطری برای بروز این بیماری باشد.


۷.درد مزمن عضلات:
برخی شواهد نشان می ­دهد کمبود ویتامین دی می ­تواند علت احتمالی درد عضلانی در کودکان و بزرگسالان باشد. در یک تحقیق، ۷۱% از کسانی که از درد مزمن رنج می ­بردند دچار کمبود ویتامین دی بودند. گیرنده ­ی ویتامین دی در سلول­ های عصبی به نام گیرنده­ ی درد، که درد را درک و احساس می­ کند، وجود دارد.


کلام آخر، کمبود ویتامین دی به ­شدت رایج است و اکثر افراد از آن بی ­اطلاع هستند. زیرا علائم آن، اغلب خفیف و نامشخص است. یعنی به­ سختی می­ توان دریافت این علائم ناشی از کمبود ویتامین دی است یا علت دیگری دارد. تنها راه تشخیص درست کمبود ویتامین دی آزمایشات تشخیصی می‌باشد.

ادامه دارد...


*زهرا جلالی، کارشناس تغذیه و مربی بهداشت مدرسه میزان*

بسیار عالی

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران