دلنوشت

میوه های استوایی


خلاصه :

وقتی صحبت از میوه‌‌های استوایی می‌شود اغلب آناناس، نارگیل و انبه به ذهنمان می‌رسد؛ در حالی که تعداد بیشماری میوه عجیب و غریب در دنیا وجود دارد که ممکن است اسم آن‌ها را هم نشنیده باشیم!

با ۲۰ میوه‌ استوایی عجیب دنیا آشنا شوید!

  • رامبوتان یا مژکی (Rambutan)

این میوه در جنوب شرقی آسیا وجود دارد. همانطور که از اسم آن پیداست در قسمت بیرونی آن مژک‌هایی قرار دارد اما آن را از ظاهرش قضاوت نکنید؛ گوشت این میوه سفید رنگ، شیرین و خامه‌ای است. رامبوتان یا میوه مژکی ، میوه های استوایی عجیب

  • دوریان (Durian) میوه بدبو!

دوریان به بدبوترین میوه دنیا معروف است. این میوه به اندازه‌ای بوی تند و زننده دارد که در بعضی از کشورهای شرقی آسیا، حمل و نقل آن با وسایل نقلیه جریمه دارد و در مکان‌های عمومی به فروش نمی‌رسد! هر چند که طعم میوه رسیده آن که درون پوستی سخت قرار دارد شیرین است.

میوه دوریان ، میوه های استوایی عجیب دنیا

  • لونگان (Longan) یا میوه چشم اژدها

لونگان بومی آسیای شرق بوده و به میوه چشم اژدها هم معروف است. این میوه پوست ضخیمی دارد که به راحتی جدا می‌شود. گوشت این میوه سفید شفاف و بسیار لذیذ و شیرین است. درون آن یک هسته قرار دارد و همین موضوع آن را شبیه به چشم اژدهای معروف در افسانه‌های چین باستان کرده است.

لونگان یا میوه چشم اژدها

  • پشن فروت (Passion Fruit) یکی از خوشمزه‌ترین میوه های استوایی عجیب

پشن فروت از آن میوه‌ های استوایی خوشبو و بسیار خوشمزه است که در حالت رسیده به رنگ‌های قرمز، بنفش و زرد دیده می‌شود. برای خورن این میوه خوش خوراک باید آن را به دو قسمت کرده و داخل آن را با قاشق نوش جان کنید.

پشن فروت ، میوه های استوایی عجیب

  • منگوستین یا ترگیل (Mangosteen)

اگر تا به حال از اندونزی، تایلند یا هر کشور جنوب شرقی آسیا دیدن کرده‌اید، این میوه‌های بنفش زیبا و کارتونی را روی چرخ دستی‌های غذایی زیاد مشاهده کردید. اگر شما هرگز طعم آن را نچشیده‌اید حتما در سفر بعدی‌تان به آنجا این میوه را امتحان کنید البته منگوستین معمولا فصل تابستان در وبسایت موجود است. گوشت داخلی سفید رنگ این میوه شیرین و آبدار است.

منگوستین ، ترگیل ، میوه های استوایی عجیب

  • جک فروت (Jackfruit)، بزرگترین میوه درختی

این میوه آسیایی ممکن است تا حدودی شبیه به دوریان باشد اما هزار برابر بوی بهتری نسبت به آن دارند! به عنوان بزرگترین میوه حاصل از درخت در جهان، میوه جک می‌تواند تا ۳۵ کیلوگرم وزن داشته باشد. هنگامی که رسیده است بویی شبیه به ترکیب آناناس و موز و طعمی شبیه به انبه، گلابی و آناناس دارد. این میوه خیلی خوشمزه است.

جک فروت ، میوه های استوایی عجیب

  • سالاک یا میوه پوست ماری (Salak)

میوه سالاک بومی آسیای شرقی یه‌ویژه کشور اندونزی است. از لحاظ ظاهر پولک پولک و شبیه به پوست مار است؛ به همین دلیل به میوه پوست ماری معروف است. در زیر پوسته آن میوه‌ای ترش و شیرین و لذیذی قرار دارد.

سالک ، میوه پوست ماری

  • چریمویا (Cherimoya)

چریمویا که گاهی به آن Custard Apple گفته می‌شود دارای پوستی سخت است و به نظر نمی‌رسد طعم جالبی داشته باشد در صورتی‌که زیر آن ظاهر عجیب، یک گوشت فوق العاده خامه‌ای با طعم شیرین است. چریمویا یکی از میوه های استوایی عجیب دنیا است.

میوه چریمویا

  • کیوانو یا خربزه شاخدار (Kiwano)

اگر اهل فیلم‌های علمی و تخیلی هستید با شنیدن اسم خربزه شاخدار خیلی تعجب نخواهید کرد! این میوه بومی آفریقا از خانواه خربزه و طالبی است که گوشت داخلی آن شبیه به ژله و طعمی شبیه به ترکیب خیار، موز و لیمو ترش دارد!

کیوانو خربزه شاخدار

  • پرتقال میمون (Monkey orange)

پرتقال میمون بومی کشور آفریقای جنوبی و کشورهای اطراف است. این میوه شیرین و ترش یک دسر محبوب است. از پوست و میوه نارس آن به عنوان درمانی برای نیش مار استفاده می‌شود. فروش این میوه در آفریقای جنوبی با استقبال زیادی همراه است.

پرتقال میمون ، میوه های استوایی عجیب دنیا

  • میوه درخت هالا (Hala fruit)

این میوه عجیب در قسمت های استوایی استرالیا رشد می‌کند و به صورت خام یا پخته مصرف می‌شود. جالب است که خوردن این میوه می‌تواند برای دندان حکم مسواک زدن را داشته باشد. وقتی باز شود، مانند ستاره‌ای در حال انفجار به نظر می‌رسد! طعم آن کمی شبیه به انبه مخلوط شده با نیشکر است.

میوه هالا ، میوه های استوایی عجیب دنیا

  • پوملو (pomelo)، از خانواده مرکبات

پوملویک میوه عضو خانواده مرکبات است که ریشه در جنوب شرقی آسیا دارد . هنگام رسیدن، رنگ آن زرد یا سبز کم‌رنگ است. پوملو گوشتی سفید و پوست ضخیمی دارد. طعم آن مثل گریپ فروت شیرین و مقداری تلخ است و در خواص، مشابه مرکبات و البته گریپ فروت است.

پوملو

  • استار فروت یا میوه ستاره‌ای (Star fruit)

یکی از میوه‌های خوشمزه و جالب مناطق گرمسیری استار فروت است. وقتی این میوه ترد و آبدار را برش بدهیم به شکل یک ۵ گوشه شبیه به ستاره دیده می‌شود. این میوه طعم شیرین و لذیذی دارد.

میوه ستاره ای ، استار فروت

  • دست بودا (Buddha’s Hand)

این میوه از خانواده مرکبات و پوست آن تا حدودی به پوست لیمو شباهت دارد. دست بودا بومی جنوب غربی چین و شمال شرقی هند است و به نظر می‌رسد مانند یک دست پر از انگشت و زرد رنگ  است. این میوه در فصل زمستان موجود است و می تواند تا ۳۰ سانتی‌متر رشد کند. هنگامی که به صورت عمودی تقسیم شود، گوشتی سفید، آبدار و معمولا بدون دانه را نشان داده می‌شود. با توجه به رایحه خوشبو کننده آن که شبیه به رایحه بنفشه است، از پوست زرد ضخیم آن برای تهیه مربا و ترشیجات و طعم دهنده نوشیدنی‌ها استفاده می‌شود. در ژاپن نیز به عنوان یک نماد موفقیت درسال نو محسوب می‌شود و به عنوان دکوراسیون در خانه‌ها به نمایش گذاشته می‌شود.

دست بودا

  • ساپوت سیاه (Black Sapote)

وقتی میوه ساپوت سیاه رسیده و آماده شود، درون آن به رنگ قهوه‌ای تیره یا سیاه می‌شود. بافت، طعم و رنگ میوه مانند پودینگ شکلاتی است و همین باعث می‌شود این میوه بسیار پرطرفدار و جذاب باشد.

ساپوت سیاه ، میوه های استوایی عجیب دنیا

  • دراگون فروت یا میوه اژدها (Dragon Fruit)

میوه اژدهامحبوب‌ترین میوه در جنوب شرقی آسیا است و در سراسر جهان از جمله مکزیک و آمریکای مرکزی و جنوبی نیز خورده می‌شود. این میوه دارای پوست صورتی روشن و با رده‌های کوچک سبز است. درون آن، گوشتی به رنگ سفید وجود دارد که با دانه‌های سیاه ریز پر شده است. اندکی شیرین و ترد است و طعم کم رنگی مانند ترکیبی از کیوی و گلابی یا خربزه دارد. این میوه از وسط بریده می‌شود و قسمت نرم داخل آن خورده می‌شود. اگرچه معمولا تازه خورده می‌شود؛ اما در آب میوه‌ها یا نوشیدنی‌های یخ زده نیز استفاده می‌شود و یا در سالادهای میوه ریخته می‌شود.

دراگون فروت

  • انگور برزیلی (Jabuticaba)

از عجیب‌ترین میوه های استوایی انگور برزیلی است چراکه این میوه به طور غیر‌معمول و عجیب به صورت مستقیم روی تنه درخت رشد می‌کند. این میوه مستقیما از روی تنه درخت کنده می‌شود و به مصرف می‌رسد. شیرین‌ترین انگوری را که تا به حال خوردید را تصور کنید، انگور برزیلی حتی از آن هم شیرین‌تر است!

انگور برزیلی ، میوه های استوایی عجیب دنیا

  • مونسترا (Monstera)

این میوه از دسته‌ی میوه‌های گرمسیری و شبیه بلال است. شکل ظاهری این میوه، پوسته پوسته، سخت، رنگ سبز و  غیرقابل خوردن است. گوشت سفیدی دارد که  از نظر ظاهر و بافت طعم مشابهی با آناناس دارد. این میوه فقط مواقعی باید خورده شود که کاملا رسیده باشد.

مونسترا

  • پاپایا (papaya)

یکی از خوشمزه‌ترین میوه‌های استوایی و گرمسیری میوه پاپایااست. دارای رنگ نارنجی، گوشتی شیرین و دانه‌های خوراکی است که طعمی مانند فلفل دارند. این میوه‌ها مانند خربزه اندازه‌ای بزرگ دارند و عددی به فروش می‌رسند.

پاپایا

  • کیوکاملون (Cucamelon)، خیار هندوانه‌ای!

کیوکاملون میوه‌ای بسیار کوچک با ظاهری شبیه به هندوانه وخیار است.این میوه بسیار خوشبو است و طعم ترشی دارد. به صورت خام و یا در سالادها استفاده می‌شود. این میوه ظاهر جالبی دارد و در ایران با عنوان هندوانه موشی نیز شناخته می‌شود.

 

کیوکاملون ، میوه های استوایی عجیب دنیا

 

کلام آخر:

تنوع و تعداد میوه‌های استوایی و کمیاب اینقدر زیاد است که از حوصله یک مقاله خارج است. در این مقاله سعی کردیم معروف‌ترین و پرطرفدارترین آن‌ها را معرفی کنیم. اگر در مورد هر کدام از آن‌ها اطلاعات بیشتری دارید و یا تجربه‌ای از خوردن هرکدام از آن‌ها دارید حتما در زیر مطلب نظر خود را بنویسید.

عالی بود 👍👍👍👍👍👍

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.


پسران

دختران