مقالات

مهمان ناخوانده...!


خلاصه :

مدرسه دخترانه میزان

شپش، حشره ی کوچکی به رنگ سفید مایل به خاکستری می باشد که دارای دهانی مخصوص مکیدن خون و دو شاخک و سه جفت پای کوتاه است. شپش، یک انگل خارجی بدن انسان است و تخم شپش رِشک نام دارد و به صورت بیضی شکل و سفید رنگ بوده، به مو و درز لباس محکم می چسبد و برای خونخواری، پوست را سوراخ کرده وخون را می مکد.

شپش، مواد زایدی را نیز دفع می کند که منجر به برآمدگی قرمز رنگ پوست شده و ایجاد خارش می کند. طول عمر شپش کمتر از 30 روز است و هر شپش مادّه، بین 50 تا 150 تخم به جا می گذارد. پس از 7روز، شپش از تخم بیرون می آید و طی 3 بار پوسته ریزی، به شپش بالغ تبدیل می گردد.

 

علایم شپش سر چیست؟

اولین علایم و نشانه های بالینی در سر، وقتی اتفاق می افتد که شپش شروع به حرکت در سر کرده و بیمار احساس خارش در سر می کند. تخم شپش به راحتی با شوره و ذرات پوسته اشتباه می شود.

 

چگونه به شپش سر مبتلا می شویم؟

تماس مستقیم و  حتی غیر مستقیم می تواند منجر به انتقال شپش از فردی به فرد دیگر شود. ازدحام جمعیت سبب می شود، شپش از سری به سر دیگر برود و به صورت مستقیم منتقل شود. تماس غیرمستقیم، مانند استفاده مشترک از وسایل شخصی آلوده مانند: لباس ها، بالش، پتو، ملحفه، شانه، برس، حوله، کلاه، گیره مو، گل سر، مقنعه، شال، روسری و چادر، حوله حمام و غیره،

همچنین زمانی که شیوع شپش در جامعه بالاست، صندلی اتوبوس های شهری و بین شهری، تاکسی ها و سالن های اجتماعات نیز در انتقال و انتشار شپش نقش دارند.

 

چگونه می توان از بروز آلودگی جلوگیری کرد؟

با جدا کردن افراد آلوده از افراد سالم و درمان سریع آنها می توان از انتقال سریع این آلودگی جلوگیری کرد. شانه کردن روزانه موی سر ترجیحا با شانه دندانه ریز، تمیز کردن همه روزه برس و شانه، استفاده نکردن از لوازم شخصی دیگران، پرهیز از تماس با اشیاء و لباس های فرد آلوده، معاینه مرتب موها، گزارش موارد آلوده به مراکز خدمات جامع سلامت از راه های پیشگیری از ابتلا به شپش است. به طور کلی، با رعایت بهداشت تا حد زیادی می توان مانع ایجاد این بیماری شد. شستشوی لباس ها و ملحفه ها در آب جوش به مدت 10 تا 20 دقیقه و خشک کردن و اتو کردن درزهای لباس؛ رعایت بهداشت فردی بخصوص استحمام مرتب و شستشوی منظم لباس ها نیز از دیگر راه های پیشگیری از این بیماری به شمار می آیند. 

 

راه درمان آلودگی به شپش چیست؟

استفاده از انواع شامپو یا کوتاه کردن و تراشیدن مو به تنهایی باعث از بین رفتن شپش نمی شود، اما استفاده از شامپوهای ضد شپش موثرترین راه برای درمان است.                                                                                                  

 

نحوه استفاده ازشامپوی ضد شپش: 

ابتدا موها را با یک شامپوی دیگر به خوبی بشویید و سپس موها را بخوبی آب کشیده و خشک نمایید. آنگاه مقدار کافی از شامپوی پرمترین را به کار ببرید تا تمام موها و پوست سر به خوبی به شامپو آغشته شود.  اجازه دهید 10 دقیقه درهمان حالت باقی بماند، سپس موها را شسته و به خوبی آب بکشید. فقط یکبار مصرف این دارو برای بیماران مبتلا به شپش سر در بیشتر موارد نتیجه درمانی مثبت دارد، اما از آنجایی که امکان سر برون آوردن تخم های شپش تا 7 روز بعد وجود دارد، لذا بهتر است در فاصله 7 تا 10 روز، درمان مجدد انجام شود تا پیش از آنکه این شپش های جدید بالغ شده و توانایی حرکت پیدا کنند، از بین بروند. هنگام استفاده  باید چشم ها کاملاً بسته باشد. از تماس فرآورده با چشم ‏ها جلوگيري کنید و در صورت تماس، بلافاصله چشم را به طور كامل با آب  فراوان شستشو دهید.
قبل از مصرف فرآورده را تكان دهيد. در اطفال کمتر از 2 سال با احتیاط مصرف شود.  در صورت وجود حساسیت نسبت به هریک از اجزای دارو و وجود زخم و خراش روی پوست سر از استفاده مجدد خودداری کرده و با پزشک معالج مشورت نمایید .
یک روز پس از مصرف شامپو حتما تمامی رشک ها(تخم شپش)را از سر فرد آلوده جدا کنید و نگذارید حتی یک عدد از آنها در موی فرد باقی بماند.
اتو کردن موها به صورت لایه های نازک و هر لایه چند بار میتواند در از بین بردن تخم شپش ها تأثیر به سزایی داشته باشد.
لطفا در صورت مراجعه به آرایشگاه، پرسنل آرایشگاه را در جریان این موضوع قرار داده و لوازم شخصی به همراه داشته باشید.

 

زهرا جلالی، معاون بهداشت مدرسه دخترانه میزان

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران