رویدادهای عمومی

چرا ۷ آذر، روز نیروی دریایی نامگذاری شده است؟


خلاصه :

مدرسه دخترانه میزان

به مناسبت موفقیت دلاورمردان نیروی دریایی ارتش، به ویژه مقاومت ناوچه پیکان در برابر حمله دریایی و هوایی ارتش عراق در هفتم آذر ۵۹، این روز به روز نیروی دریایی نامگذاری شد.

امام خمینی قدس سره به مناسبت رشادت‌ها و دلاور مردی‌های نیروی دریایی ارتش در دفاع از جزایر، بنادر، سواحل و دریا‌های کشور و به ویژه دفاع از آبادان و خرمشهر و آب‌های نیلگون خلیج فارس در دوران جنگ تحمیلی و در نطفه خفه کردن نیروی دریایی دشمن بعثی، هفتم آذر را روز نیروی دریایی ارتش نام گذاشت تا همه ساله حماسه با شکوه دریادلان نیروی دریایی و یاد شهدای عزیز و گرانقدر دریایی گرامی داشته شود.

حالا سوال اینجاست، چرا هفتم آذر ماه؟

عملیات مروارید؛ از بزرگترین، حساس ترین و تاثیرگذارترین عملیات های دوران دفاع مقدس است. این عملیات در بامداد روز هفتم آذر سال 1359 در پهنه آب های خلیج فارس، نمایش شکوه و اقتدار ایران در دفاع از مرزهای آبی خود و شکست سنگین بر پیکره رژیم بعث عراق شد.

دریادلان ناوچه پیکان، در عملیات مروارید که فرماندهی آن را شهید دریادار «محمدابراهیم همتی» بر عهده داشت، در مقابل نیروهای بعثی عراق ایستادگی کردند.

شهید همتی بعد از چندین عملیات موفق از جمله عملیات اشکان و شهید صفری، در هفتم آذر 1359 به طور داوطلبانه در عملیات مروارید شرکت نمود. در این عملیات همراه با ناوچه پیکان، اسکله های نفتی البکر و الامیه را به آتش کشید و مانع از صادرات نفت عراق از طریق خلیج فارس و دریای عمان شد. در پایان ماموریت، به صورت غافل گیرانه مورد هدف موشک ناوچه دشمن قرار گرفت و همراه با همرزمانش و ناوچه پیکان، با آرام گرفتن در آب های نیلگون خلیج فارس، نامی ماندگار در تاریخ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران یافتند.

در این عملیات تعدادی از زبده ترین خلبانان هواپیمای اف 4 و اف 14، تانکرهای سوخت رسان، هواپیمای سی 130 و نیز بالگردهای نیروی دریایی شرکت داشتند.
 حماسه 7 آذر به یاد دلاورمردان دریادل به نام روز نیروی دریایی ارتش نامگذاری شد.

در ادامه تصاویری از این شهید سرافراز را مشاهده می‌کنید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران