اهداف جزیی ذیل هدف کلی

حوزه آموزش اجتماعی ارتباطی در تربیت به روش میزان

بارش فکری مربیان مدرسه میزان در مهر ماه ۱۴۰۰


۰۲ تیر ۱۴۰۱ / ۱۱:۰۱:۱۱
۶۴


مربیان مدرسه میزان ذیل حوزه ی اجتماعی ارتباطی ، چند هدف جزیی را پیشنهاد داده اند

دانش آموز توانایی بیان نظرات خود در جمع دانش آموزی را داشته باشد .

 دانش آموز بتواند برای مشارکت در فعالیت های گروهی و گفت وگو های کلاسی پیش قدم باشد ودر عین رعایت نوبت ، نظرات دیگران را با دقت بشنود و تلاش کند تا آنها را در نتیجه کار مورد استفاده قرار دهد.

قانون پذیری و حساسیت نسبت به بهداشت لوازم و محیط اطراف خود.

*قانون پذیری*دانستن شماره ی تلفن منزل و تلفن همراه والدین*شناخت آداب معاشرت و عمل به آن دانش‌آموز اهمیت کار گروهی و مشارکت را در یافتن پاسخ به سوالات، ساخت وسایل، انجام آزمایش‌ها و... کشف کند و خود به آن مشتاق باشد ـ و این درس را از طبیعت دریافت کند

 دانش‌آموز قدرت این را داشته باشد که در هر چیزی، از جمله در اطرافیان و دوستانش، نکات مثبت را اول ببیند و بازگو کند.

 دانش‌آموز بتواند منظور خود را برای دیگران صحیح و دقیق بیان کند.

یاد گرفتن بحث آداب معاشرت اجتماعی

 یادگرفتن بحث احترام به دیگران و معلم

یادگرفتن بحث نظم انضباط در کار ها

توجه کردن به حریم خصوصی دوستان خود.

در صورت نیاز به لوازم دوستان خود از آن ها اجازه بگیرد .

توجه به حفظ نظم در کلاس و مزاحمت ایجاد نکردن برای مربی و سایر دانش آموزان

اجازه گرفتن هنگام ورود و خروج از کلاس

 صحبت نکردن هنگام صحبت معلم یا دوستان و گوش کردن به صحبت دیگران و احترام به حرف های آنها و ...

دانش آموز بتواند در فعالیت های گروهی نقش خود را به خوبی ایفا کنددانش آموز بتواند ارتباط خوبی با دوستانش برقرار کند.

دانش آموز تفاوت صحبت کردن با بزرگتر ها (پدر، مادر، معلم و ...) و دوستان و هم سن و سالانش را بداند.

دانش آموزان با الگوگیری از پیامبر با یکدیگر مهربانی کنند.

دانش آموزان به والدین خود احترام بگذارند.

دانش آموزان در سلام کردن به دیگران اهتمام ورزند.

نوآموزان یادبگیرند به قوانین باید احترام گذاشت و عمل کرد.

افزایش اعتماد به نفس و سخن گفتن در جمع

 شرکت در کارها و بازی های گروهی و همکاری در گروه

توانایی دوست پیدا کردن و ویژگی های دوست خوب

دوستی با یکدیگرمهارت ارتباط اجتماعی با گفتگوی دینیتقویت تشکیل گروهبندی

دانش آموز توانایی گفتگو مودبانه با هم کلاسی هایش را به دست آورد

 مهارت مشورت گرفتن

 حل تعارضات با هم کلاسی ها

متربیان در مقطع دبستان دوم : بتوانند در برخورد و مواجهه و رفتار با دوستانشان با اخلاق نیکو، کریمانه که مبتنی بر آموزه های قرآن هست، برخورد نمایند و حسن همجواری با دیگران را تمرین و اجرا نمایند.

مراقبت از رفتارهای ناشایست در حوزه مدرسه و رعایت حق الناس در برخورد با مدرسه و دوستانشان را یاد بگیرند و در این زمینه خودشان موارد فوق را شناسائی نموده و در کلاس به بحث و گفتگو بپردازند.

در کلاس های ما هیچکدام از مفاهیم قرآنی به صورت آماده در اختیار متربیان قرار نمی گیرد و متربیان بایستی خود مفاهیم را با کمک مربی بیابند و در خصوص آن با دیگر همکلاسی ها سخن بگویند.

ایجاد صمیمیت در میان دانش آموزان

مقایسه نکردن دانش آموزان بدون توجه به استعداد های ذاتی آن ها

ایجاد مشارکت و تقسیم کار در میان دانش آموزان

دانش آموز: باید بتواند مسائل مدرسه را درست به خانواده انتقال دهد.

به دوستان در صورت نیاز کمک کند و نسبت به مشکلات دیگران بی تفاوت نباشد.

با دیگران مشورت کند.

استفاده از وسایل مشترکآسیب نرساندن به هممهارت استفاده از وسایل کمک آموزشیجمع آوری کلاس در انتهای کلاس

همکاری و کار گروهی در بازی ها

قرض دادن وسایل خود به دوستان

امانت دار بودن و امین بودن

دانش اموز بیاموزد که اشتباه خود را بپذیرد و سپس عذرخواهی کند.دانش اموز بیاموزد که در کار گروهی فعالانه شرکت کند و به دوستان خود کمک کند.دانش اموز بیاموزد که به دوستان خود سلام کند.

دانش آموز اعتماد به نفس پیدا کند که توانایی برقراری ارتباط با دیگران به زبان دیگر را دارد

تمایل دانش آموزان به برقراری ارتباط با افرادی که از ملیت دیگری هستند.

درک واقعی از کار گروهی کردن داشته باشد

در هر سه پایه مشترک است:از دانش آموزان انتظار می رود که بتوانند با دوستان و هم گروهی های خود همکاری و ارتباط مثبت داشته باشند.از دانش آموزان انتظار می رود که در اردو ها نقش اعطایی را بپذیرند و مسئولیت پذیر باشند.از دانش آموزان انتظار می رود که با هم کلاسی خود و گروه های دیگر ،درس و مفاهیم را آموزش دهند.

ارتباط با افراد جامعه جهت جمع آوری کمک های مردمی برای اردوی جهادی......

برگزاری جلسات کنفرانس در کلاس به جهت تقویت مهارت اعتماد به نفس

تقویت کار گروهی در پایه

برگزاری جلسات خصوصی با هر دانش آموز به جهت آماده سازی فضای برای انتقاد و پیشنهادات مربوط به فعالیت های کلاس

بتواند برخی خریدهای ساده ی منزل مثل خرید نان را انجام دهد.

بتواند در مورد یک موضوع خاصی که تحقیق کرده دقایقی را برای دیگران (به تعداد محدود) صحبت نماید.

در کارهای گروهی تعریف شده مشارکت نموده و فعال باشد.

بداند که ارتباط در فضای مجازی چه مزایا و معایبی دارد.

بداند در شرایط فعلی کرونا ارتباطات به چه شکلی باید انجام شود.

بداند به واسطه استفاده از تلفن همراه در شبکه های اجتماعی ، ازفعالیت در اجتماع غافل شود.

 افزایش توانایی گفت و گو و معاشرت با دوستان خود

بتوانند با صحبت مشکلات خود را با یکدیگر حل کنند

استفاده نکردن از کلمات محاوره ای در گفت  و گو با دیگران

توانایی کار با هم گروهی ها

انتخاب گروه بر اساس استدلال و منطق

توانایی ارائه مطالب درسی به معلمین

دانش آموز بتواند کار گروهی را با مشورت انجام دهد

 دانش آموز یاد بگیرد کسی را در کلاس مسخره نکند

دانش آموز بتواند مراقب دانش آموزان کوچک تر از خود باشد

دانش آموز بتواند با دوستان خود تعامل داشته باشد

دانش آموز در نقاط قوت و ضعف خود را در مفاهیم مختلف بشناسد و مدیریت کند

توانایی درست نشستن و گوش دادن در هنگام تدریس را داشته باشم

دانش آموز باید بداند از شبکه های اجتماعی چطور استفاده کند

برائت از دشمنان دین ولایت در نظام قرآنی مسائل مالی در  احکام دین

دانش آموز توانایی گفتگوی صمیمانه گروهی با دوستانش داشته باشد.دانش آموز سلام کردن و تقدم در سلام را بیاموزد.دانش آموز مهارت مشورت گرفتن از سایرین را بیاموزد.

رعایت صف

استفاده از لوازم اشتراکی

انجام کار گروهی در بازی های دقتی

اگر قرآن را به خوبی آموخته آن را به دوست خود هم بیاموزد 

 در هنگام رو خوانی قرآن توسط دوستان و هم کلاسی هایش سکوت کند.

دوستان خود را تشویق به خواندن قرآن کند

چون هیچ تدریسی ندارم . بالطبع امکان پاسخگویی در حوزه ی مربوطه را هم ندارم .

کمک کردن در تمیزی کلاس و تمیز نگه داشتن مدرسه.

 مواظبت از وسایل شخصی

رعایت حقوق دیگران

با حل کردن سوالات در پای تخته و توضیح برای دانش اموزان دیگر   بتواند صحبت کردن در جمع را تمرین کند.

 در مراجعه به مربی با رعایت نوبت حق دیگران ، احترام به حقوق شهروندی را تمرین میکنند.

 در مواقعی که در مبحثی عقب میماند باید صبوری کند و با تلاش بیشتر خود را به ساییرین برساند و با تمرین این کار از شکست در زندگی نمی هراسد و میداند که با تلاش زیاد به خواسته هایش خواهد رسید.

با ارائه کتفرانس دانش آموزی فرد بتواند در جمع دوستان خود خوب صحبت کرده و چالش های به وجود آمده در کنفرانس را که توسط دانش آموزان ایجاد می شود؛ برطف کند.

برقراری ارتباط با دیگر دوستان خود به صورت فردی و گروهی در حل مسائل و چالش های درسی در کلاس

تسلط به یک مطلب خاص در کتاب درسی (به طور مثال استوکیومتری) و کلاس های رفع اشکال برای دیگر دوستان خود

روحیه شورایی و تصمیم گیری در همکاران زنده تر شود .

 در امور آموزشی ، دپارتمان های علمی به بهترین نحو در بین همکاران شکل بگیرد.

 علاقه‌مندی به فعالیت بیش‌تر در مسجد و محله و تعامل در این حوزه ذیل فصل اول کتاب

علاقه‌مندی بیش‌تر در حوزه‌ی کمک‌رسانی به دیگران ذیل حکایت‌های مختلف کتاب فارسی

 آشنایی با راه‌های دوستیابی و ویژگی‌های دوست خوب ذیل فصول مختلف کتاب

آموزش مهارت های اجتماعی در پایه مانند : گذشت ـ احترام به نظر مخالف ـ کنترل خشم ـ مهارت حل مسئله در مشکلات ارتباطی و ...

 آموزش نظم و و انظباط شخصی

 ایجاد و یا افزایش مهارت دوست یابی و برقراری تعاملات اجتماعی سالم

ایجاد فرهنگ کار گروهی هم در بین دانش آموزان و هم معلمین

 حضور به موقع در کلاس(مدیریت زمان)

توجه به کارگروهی

کمک به همکلاسی ها

مسئولیت پذیری نسبت به درس

هنگام ورود و خروج از کلاس اجازه بگیرد.سعی کند بتواند با افراد مختلف ارتباط دوستانه برقرار کند.حس قدردانی از اطرافیان را داشته باشد.

درک و قبول تفاوت های ظاهری انسان ها

قوی تر شدن در معاشرت با دیگران و اطرافیان

احترام متقابل بین یک دیگر

بالا بردن روحیه کار گروهی در دانش آموزان

توانایی سخن گفتن در جمع

احترام گذاشتن به خود و دیگران

دانش آموز یاد بگیرد به معلم و بزرگتر خود سلام کند.

 دانش آموز بتواند دوستان خوبی را برای خود برگزیند.

دانش آموز یاد بگیرد که باید به هنگام عذرخواهی دیگران آن ها را ببخشد.

دانش آموز توانایی گفتگو مودبانه با هم کلاسی هایش را به دست آورد - تقدم در سلام - مهارت مشورت گرفتن

بدون اجازه معلم از کلاس خارج نشود با دوستانش صمیمی باشد

دانش آموز بیاموزد که بدون اجازه نباید به وسایل دوستش دست بزند

دانش آموز بداند که باید در حفظ و نگهداری وسایل کلاس کوشا باشد

دانش آموز بیاموزد که موقع ترک کلاس باید وسایل مربوط به خود و کلاس را مرتب کرده در هر کدام را در جای خودش قرار دهد

افزایش قدرت ارتباط موثر در صحبت کردن و توضیح دادن در مقابل افراد مختلف

تقویت در اقناع افکار مقابل با استفاده از فن بیان مناسب و منطقی

 تثبیت جایگاه خود به عنوان یک فرد صاحب نظر در بین اطرافیان

احترام به نظر هم گروهی های خود

رعایت نوبت و سکوت هنگام گفتگوی هم کلاسی ها در کلاس آنلاین و حضوری

توجه به محیط پیرامون و بی تفاوت نبودن به دیگران

ایجاد حس مسولیت در برابر انتخاب

 ایجاد حس کمک به همکلاسیهایی که در ارایه دروس عقب مانده اند

ارتباط موثر با استاد و همکلاسیها در جهت پیشبرد اهداف جمعی




برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.