رویدادهای عمومی

سالگرد دکتر حسابی


خلاصه :

دبستان دخترانه میزان 

دکتر محمود حسابی در سال ۱۲۸۱ از پدر و مادری تفرشی در تهران متولد شد در ۴ سالگی همراه با خانواده‌اش عازم بیروت شد و تحصیلات متوسطه را در یک کالج آمریکایی و بعد تحصیلات عالیه دانشگاهی را در رشته ادبیات دانشگاه بیروت گذراند.

پس از آن به تحصیل در رشته راه و ساختمان ، معدن ، ریاضیات و ستاره شناسی پرداخت . دکتر حسابی سپس پا به عرصه علم فیزیک گذاشت و در سن ۲۵ سالگی موفق به اخذ دکترای فیزیک از دانشگاه سوربن شد. 

در همان زمان از میان ۱۵ هزار نفر داوطلب به عنوان یکی از پنج نفری که پای درس انیشتین می نشستند انتخاب شد و یکسال بعد تئوری معروف خود به نام تئوری بی نهایت بودن ذرات را ارائه داد.

دکتر حسابی با راهنمایی انیشتین و تحقیقات در دانشگاه شیکاگو توانست آن را به نظریه‌ای قابل دفاع تبدیل کند و این نظریه را بطور دقیق برای دانشمندان بزرگ دیگری چون بورن ، فرمی و شرودینگر شرح داد.

وی سپس نشان کوماندور دولا لژیون دونور را که بزرگترین نشان علمی دانشگاه فرانسه است دریافت کرد. 

تأسیس دارالمعلمین تهران ، ساخت اولین رادیو در کشور ، تأسیس دانشسرای عالی و تدریس فیزیک و مکانیک در آن ، ایجاد اولین ایستگاه هواشناسی ، بنیانگذاری فرهنگستان زبان ایران ، نقشه برداری و ساخت راه آهن تهران - شمشک ، تأسیس دانشگاه تهران و ریاست و تدریس در این دانشگاه ، برپایی اولین رصدخانه نوین ، پایه گذاری مدارس عشایری در کشور ، تأسیس انجمن ژئوفیزیک ایران ، پایه گذاری مرکز تحقیقات اتمی و تأسیس راکتور اتمی دانشگاه تهران ، تأسیس مرکز مدرن تعقیب ماهواره در شیراز و تأسیس انجمن فیزیک ایران از مهمترین اقدامات پروفسور در ایران است .

دکتر حسابی در سال ۱۳۶۸ به عنوان مرد علمی سال جهان انتخاب شد و در سال ۱۳۷۱ در ساعت ۷:۳۰ صبح روز دوازدهم شهریور ماه در بیمارستان دانشگاه ژنو پس از یک دوره بیماری در گذشت و پس از انتقال به ایران در زادگاهش تفرش به خاک سپرده شد.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران