مقالات

اهداف جزیی ذیل هدف کلی

حوزه عواطف و زیباشناختی در تربیت به روش میزان

بارش فکری مربیان مدرسه میزان در مهر ماه ۱۴۰۰


خلاصه :

مربیان مدرسه میزان در مقاطع مختلف ذیل هدف کلی (حوزه عواطف و زیباشناختی) بر مبنای پایه تحصیلی خود اهداف جزیی را به عنوان نمونه پیشنهاد نمودند

دانش آموز بتواند در صورت ایجاد مشکل ویا شکست در انجام آزمایشات ، راه حل های مختلف دیگر را جستجو کند.۲
دانش آموز نسبت به محیط پیرامون خود کنجکاوی داشته باشد.
 نسبت به حفاظت از محیط زیست و جانوران احساس مسئولیت کند.
بالابردن عزت نفسبالابردن صبر و تحملجستجوی راه حل ها هنگام بروز مشکلات
دانش‌آموز خشم خود را به رسمیت بشناسد و مدیریت آن را یاد بگیرد.
دانش‌آموز هیجان‌های خود (غم، خشم، ترس، شادی) را به‌طور دقیق درک کند و در هر لحظه بتواند بگوید چه احساسی دارد.
دانش‌آموز از یادگیری لذت ببرد و شادی‌اش را از این فرایند ابراز کند.
قوی تر شدن رابطه رفاقت با همکلاسی هایشان
قوی تر شدن ارتباط با اهل بیت و پیامبران اللهی
دانش آموز علت ناراحتی یا خشم خود را با مربی یا خانواده در میان بگذارد.
شکر گزار نعمت های خداوند و زحمات خانواده و مربیان خود باشد .
دانش آموز بتواند احساسات خود را مدیریت کنید و به درستی بروز دهد .
دوستی و رفاقت معلم و دانش آموز -
احساس راحتی دانش آموز با معلم به گونه ای که بتواند مشکلاتش را بدون نگرانی در میان بگذارد
دانش آموز بداند شوخی کردن زمان و مکان مناسب دارد و هر نوع شوخی مناسب نمی باشد.
دانش آموز بداند خانواده امن ترین جمع برای ابراز شادی ها و ناراحتی هاست.
دانش آموز بتواند درباره ی احساسات ناراحتی ها و شادی هایش صحبت کند.
دانش آموزان نسبت به ائمه و مخصوصا پیامبر و اهل بیت ایشان علاقه مند باشند و سعی کنند خود را به آنان نزدیک و شبیه سازند.
دانش آموزان نسبت به ناراحتی دیگران حساس بوده و در رفع مشکل آنان کوشا باشند.
عواطف دانش آموزان نسبت به انجام مناسک دینی و سیاسی درگیر بشود.
نوآموز بتواند در هنگام عصبانیت خشم خود را کنترل کند
نوآموز بتواند احساسات خود را بشناسد و احساسات خود را بیان کند
 نوآموز بتواند هیجان خود را کنترل کند ۴)نوآموز زود رنج نباشد و بتواند در شرایط مختلف خود را حفظ کند
علاقه مندی به کلاس قرآن
افزایش اعتماد به نفس برای بیان مسايل دینی
ایجاد حلقه های دوستی در کار گروهی
حسن رابطه با خانواده
احساس مسئولیت در برابر افراد ضعیف تر
 قدر دان زحمات دیگران برای خود باشد
متربیان در مقطع دبستان دوم :
1- داستانهای قرآنی کتاب و مطرح شده در قرآن مانند داستان حضرت مریم س، داستان حضرت زکریا ص، داستان حضرت عزیر ص و ... با دقت و عمیق بشنوند و با نوعی همزاد پنداری با شخصیت های این داستان تاثیرات عاطفی و احساسی این داستانها را در وجود خود حس کنند.
2- یکی از فضیلتهای اخلاقی مهم حس دوست داشتن، علاقمندی به خود بعنوان پایه ایجاد کننده عزت نفس و علاقمندی به دیگران بعنوان پایه روابط اجتماعی صحیح هست که سعی می شود با توجه به تعالیم قرآنی در مورد آن در کلاس به تناوب با مشارکت خود دانش آموزان بحث و گفتگو شود.
3- استفاده از طرحهایی جهت ایجاد محبت بین دانش آموزان با قرآن و اهل بیت ع - بین دانش آموزان با خانواده شان، بین دانش آموزان با همسالان و همکلاسی ها مانند طرح عکس من و دوست خوبم قرآن- من در زیارت- شرکت در عزاداری محرم(من و هیئت) ، کشیدن نقاشی با موضوعات نماز، تلاوت قرآن در خانه و ... قوه خلاقه دانش آموزان را همزمان با ایجاد روحیه همبستگی شان با مفاهیم عالیه دینی فعال می نماید.
 ایجاد صمیمیت با دانش آموزان با توجه به حفظ اصول اخلاقی و محدودیت های سنی دانش آموزان
 مانع شدن از هر گونه رقابت های منفی در میان دانش آموزان
-تشویق به خطا پوشی و نادیده گرفتن احساسات منفی در میان دانش آموزان با یکدیگر
دانش آموز:۱- توانایی تصمیم گیری داشته باشد.۲- نسبت به مطالعات آزاد و خواندن کتاب های غیر درسی علاقه مند باشد.۳- توانایی برنامه ریزی درسی را کسب کند.
علاقه مندی به بحث ریاضیافزایش اعتماد به نفس برای بیان راه حل های جدیدایجاد حلقه های دوستی در کار گروهی
آموزش ابراز محبت به افراد مطمئن و خویشاوندان
 آموزش نوع ابراز محبت و چگونگی آن
ایجاد روحیه مستقل گرایی همراه با درک و محبت و شعور
دانش اموز بتواند از فضای سبز مراقبت کند.دانش اموز بتواند در گفتگوهای کلاسی شرکت کند و احساس خود را بیان کند.  
دانش اموز بتواند با همسالان خود به خوبی ارتباط برقرار کند.
دانش اموز بتواند موقع عصبانیت خشم خود را کنترل کند.
یادگیری اینکه در هر شرایطی عقلانی تصمیم بگیرند
احترام به گروه هم سن و سال خود داشته باشد
در هر سه پایه مشترک است:از دانش آموزان انتظار می رود که به طبیعت عشق بورزند و در حفاظت این محیط مسئولیت داشته باشند.
از دانش آموزان انتظار می رود که به قدرت خداوند در موضوع خلقت و رشد موجودات زنده پی ببرند.
از دانش آموزان انتظار می رود که بتوانند احساس خود را از طبیعت شگفت انگیز با جملاتی زیبا بیان کنند.
کنترل خشم در مواجهه با ناملایمات و مشکلات و......
ایجاد فضای برای همدلی و همدردی دانش آموزان
رگزاری بازارچه ی خیریه
 آموزش و یادآوری تشکر کردن
زمانی که کار اشتباهی انجام میدهد اشتباه خود را بپذیرد و پرخاش نکند.
در مواقع بحث با هم سالان خود از کوره در نرفته و به برخورد فیزیکی رو نیاورد.
با خواهر و برادر کوچک یا فامیل خود در منزل رفتار مناسبی از خود نشان داده و نسبت به آنها مهربان و دلسوز باشد.
بتواند با هسالان خود ارتباط صحیح داشته باشد.
 از انزوا و در مقابل آن وابستگی شدید به افراد مختلف پرهیز کند.
 قدرت تحمل سختی و ناملایمات عاطفی  و احساسی را داشته باشد.
تشکر از مادر و پدر
دوست یابی
 کمک به پدر و مادر
بتواند احساسات خود را به صورت نوشته بیان کند
بتواند حرف خود را به درستی بیان کند نه به صورت گریه یا دعوا
 کمک به هم گروهی های خود در قسمت هایی که نصبت به بقیه مهارت بیشتری در آن مبحث دارد
توانایی بیان احساسات درونی
مدیریت احساسات در شرایط مختلف
شناخت حریم خصوصی خود و دیگران
دانش آموز  یاد بگیرد اگر در آزمایشی که انجام داد شکست خورد نا امید نشود
 دانش آموز بتواند نتیجه خوبی که از آزمایش گرفته است را با دیگران به اشتاک بگذارد
دانش آموز د کار های کلاسی به دوستان خود  کمک کند
کنترل خشم در شرایط کار گروهی
نا امید نشدن در زمانی که مفهومی را نتوانسته انجام دهد
کنترل گریه در مواجه باشرایط مختلف
دانش آموز در مواقع احساسی شدن باید زبان خود را کنترل کند
توصیه های مربوط به روابط منطقی و صحیح با دوستان اولیا و خانواده و معلمین و افراد دیگر جامعه
دانش آموز حسن رابطه با خانواده ( پدر مادر خواهر برادر) را بیاموزد.
دانش آموز در برابر افراد نیازمند احساس مسئولیت داشته باشد.
دانش آموز قدردان زحمات معلمینش باشد
ارتباط خوب با دقت و عدم تنفر از نوشتن
نهادینه شدن امر نوشتن بعنوان یکی از ابزارهای ارتباطی موثر
بیان خواسته،نیازها،عواطف با ابزار نوشتن
دوست و همکلاسی هایش را به دلیل ضعیف بودن در رو خوانی قرآن تمسخر نکند.
از داستان ها و فرمایشات خداوند متعال الهام بگیرد
چون هیچ تدریسی ندارم . بالطبع امکان پاسخگویی در حوزه ی مربوطه را هم ندارم .
بالابردن صبر و تحمل
نترسیدن از شکست و تلاش بیشتر
بالا بردن توانایی پاسخگویی و پرهیز از خجالت بیجا
 تحمل سختی بعضی از مبحث ه
در کار گروهی در صورت ضعف یکی از اعضای گروه بتواند بخوبی مشارکت کند
در صورت ضعف در مبحثی با تلاش بیشتر این ضعف را به توانایی تبدیل کند.
هم گروهی خود را از خودش بداند و ضعف او را ضعف خود تا بتوانند هماهنگ پیش بروند
بتواند در هنگام عدم پاسخگویی به مربی ناراحت نشود و اشک نریزد.
احترام قائل شدن به دیگر دوستان خود در هر مرتبه ی درسی که باشند2
دلسوزی و رفع مشکل دوستان خود در درس
علاقه مند شدن دانش آموزان به مدرسه و معلمین خود
اعتماد نکردن به هر ابراز دوستی و علاقه ذیل بخوان و بیندیش آخر کتاب
داشتن احساس نشاط نسبت به یادگیری علوم و واژگان
دانش آموزان باید در پایان سال شناخت مناسبی از احساسات(هیجان ـ خشم ـ ترس ـ تنفرـ شادی ـ غم و ... )  و درک تفاوت ها آن ها خود داشته باشند .
 ترغیب دانش آموزان به بیان احساسات و نقطه نظراتشان
ایجاد جو صمیمی توام با دیسیپلین در پایه برای ایجاد احساس راحتی بچه ها در مدرسه
حفظ بهداشت روان در بین همکاران
رعایت قوانین کلاسی و ملکه شدن آنها در ذهن2- بیان احساسات خود در قالب دست نوشته ها3- توجه به احساسات و روحیات همکلاسی ها و مربی
بتواند احساس خود را به درستی بروز دهد.با دوستان خود رابطه درستی برقراری کند. در هنگام مشکلات بتواند تقاضای کمک از مربیان داشته باشد.همدردی با دوستان در هنگام غم و شادی.
در مواجه با عدم موفقیت و شکست در زمینه های مختلف  سرافکنده نشود و به مسیر رشد خود ادامه دهد.
در زمان خوشحالی و شادی از خود بی خود نشود و روی هیجانات خود کنترل داشته باشد و در مواجه با اتفاقات خوشحال کننده به صورت منطقی شادی خود را بروز بدهد.
با دیگران(دوستان خود) ابراز همدردی داشته باشد.
 توانایی کنترل خشم
احساس علاقه به اعضای خانواده
 احساس علاقه به همکلاسی های
دانش آموز بتواند وابستگی به مادر خود را کنترل کند و در زمان حضور در مدرسه گریه نکند.
 دانش آموز یاد بگیرد از زحمات پدر و مادر خود تشکر کند و به آن ها محبت کند.
دانش آموز یاد بگیرد که با محبت به دوستان خود می تواند احساس رضایت بخشی داشته باشد.
حسن رابطه با خانواده
احساس مسئولیت در برابر افراد ضعیف تر
قدر دان زحمات دیگران برای خود باشد
بتواند دوری خانواده را تحمل کند در مورد مشکلات و ترس هایس با مربیان خود گفتگو کند
دانش آموز بتواند موقع ناراحتی گریه اش را کنترل کند
 دانش آموز در هنگام ناراحتی دوستش از او دلجویی کند
دانش آموز بیاموزد که باید دوستانی داشته باشد و با آنها رابطه محبت آمیزی داشته باشد
همدرد شدن و نزدیک شدن و ایجاد همدلی با فردی که قرار است مطالبه و یا نظر او نقد شود قبل از شروع صحبت
مانند یک دوست صمیمی ، ایجاد حس خیرخواهی در طرف مقابل برای پذیرش راحت تر حرف
 استفاده از کلمات و لغات احساسی و مثبت در صحبت کردن و سعی در ایجاد وابستگی طرف مقابل به خود برای تاثیرگذاری بیشتر اندیشه
کنترل خشم هنگام شنیدن نظر مخالف با خودش
تقویت حس همدلی با دوستان هنگام بروز مشکل
جدی گرفتن و اهمیت دادن به احساسات کوچک کودکانه
ایجاد حس نوع دوستی  
ایجاد حس اعتماد به پدر و مادر و استاد بعنوان جایگاه امن
 انتخایب صحیح دوست

 

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران