روش میزان

راهکارها و مثال های عملی

اصل پرورش خلاقیت و نوآوری در روش میزان

بارش فکری مربیان مدرسه میزان در مهر ماه ۱۴۰۰


خلاصه :

چند مثال عملی و راهکار پیرامون اصل پرورش خلاقیت و نوآوری

آماده سازی خانواده ها از جهت اینکه شرایط خانه را برای ارائه استعداد و خلاقیت دانش آموزشان آماده کنندگفت گو معلم با دانش آموز در راستای باز شدن افکار آنها راجع به هر موضوع ساخت وسایل مختلف با دو یز های منزل که در مدرسه تبدیل به کار ساخت  می شوندشرکت کردن دانش آموزان در کلاس های مخصوص خلاقیت در مدرسههمچنین باید مربیان متناسب با اینگونه فعالیت ها انتخاب شوند که با حوصله برخورد کنند
 صندلی دانش (دانش آموزان با نشستن بر صندلی دانش در صبحگاه ، کارساخت های خودشان به سایر دوستانشان نشان می دهند )
شکلیل کلاس خلاقیت ( با محوریت هنر ، البته با تاکید بر روند و نه محصول)
ایجاد یک محیط غنی بسترسازی مناسب )برای دانش آموز در کلاس های هنر ، خلاقیت و پژوهش و ...
 ترغیب دانش آموزان به نویسندگی خلاق با تکیه به مهارت هایی که در کلاس های فارسی و کتابستان دست پیدا کرده اند .
 انتخاب مربیانی با فاکتورهای مناسب(پر حوصله ، دارای تفکری واگرا و ... )
 سفره همه چیز : سفره ای که دانش آموزان هر آنچه را که در منزل مورد نیازشان نباشد یا حتی دور ریختنی ها خود را به مدرسه می آورند . در این سفره می گذارند و با ابزاری که در کلاس موجود می باشد چیزهای متنوعی می سازند .
 گفت و گوی کلاسی که در این کلاس بچه ها درباره ی موضوعی انتخابی معلم به بیان نظرات خود ( هر چند عجیب و هر چه قدر متنوع ) می پردازند .
توجیه خانواده ها برای ایجاد شرایط مناسب در منزل برای تجربه کردن بچه ها و پرورش خلاقیت
در انتقال مفاهیم آموزشی از تنوع و شیوه های گوناگون استفاده میکنم
 برنامه ریزی و طرح درس ها را به گونه ای اجرا میکنم تا یکنواخت نباشد و بچه ها دچار روزمره گی نشوند
موفقیت ها وپیشرفت بچه ها (هرچند کوچک ) را مورد تشویق قرار میدهم4-  برای حل یک مسئله از راه حل های متفاوت و گوناگون بچه ها استقبال میکنم
 در آموزش ریاضیات از سبک آموزش دستورزی بیشتر استفاده میکنم
📌خلاقیت در برای برگزاری کلاس کنفرانس و مراسم ها بصورت گروهی و خود جوش(مثال: جشن روز دانش آموز پایه چهارم که اخبار آن در کانال موجود است.صفر تا صد مراسم با خلاقیت عزیزان پیش رفت.)
📌قرار دادن دانش آموز در موقعیت قصه خوانی و تعریف قصه برای دانش آموزان یا خاطره گویی از سفر
📌ایجاد فضا برای کارهای پژوهشی(مثل در اختیار قرار دادن مقوا و چسب و قیچی و ... برای درست کردن روزنامه دیواری)
📌اجازه تجربه جدید در آزمایش ها داده شود.
📌اجازه چیدمان کلاس به اختیار دانش آموزان و یا نصب تابلوهای مختلف در کلاس
از بازی های فکری مناسب سن دانش آموزان در جهت درگیر شدن ذهن آنها استفاده شود.
ساخت سازه های چوبی آزاد در کارگاه فنی.
ساخت کاردستی های خلاقانه با وسایل دورریختنی
دانش آموزان را در موقعیتی قرار میدهیم که کمبود برخی وسایل را داشته باشند و به دنبال راه و وسیله ای جایگزین باشند.
فضای آرام و محبت گونه ای را فراهم کرده تا دانش آموزان جسارت خلق ایده های جدید را پیدا کنند
 دانش آموزان را به سمت تحقیق و پژوهش سوق دهیم.
 طراحی بازی های متفاوت جهت بروز و یا شکوفایی خلاقیت دانش آموزان
طراحی تحقیقات با موضوع های مختلف جهت کنجکاو سازی دانش آموزان و سوق دادن به جهت های مناسب
طراحی آزمایشات علمی جهت بروز و یا شکوفایی خلاقیت دانش آموزان
طراحی دفاتر درسی با سوال های چالشی جهت درگیر کردن ذهن دانش آموزان و پی بردن به علایق آنها
تشویق دانش آموزان به کتاب خوانی و ارائه کنفرانس
کار گروهی( انجام کار گروهی باعت افزایش ایده جدید می شود)
زنگ انشاء (نوشتن و بعبارتی دست به قلم بودن باعث افزایش خلاقیت می شود)
زنگ مطالعه و کتاب خوانی.
بازهای متنوع با اهداف خلاقانه
ساخت کاردستی های در فعالیت ها
ایجاد فضا برای برگزاری کنفرانس
قرار دادن دانش آموز در موقعیت قصه خوانی
ایجاد فضا برای کارهای پژوهشی
اجازه تجربه جدید در آزمایشها داده می شو
.ایجاد فضا برای نوشتن مطالب دلخواه و ارائه در کلاس
انجام مفاهیم با روش های دلخواه و به دست آوردن پاسخ ها با روش های مختلف
کنفرانس در مورد موضوعات مختلف توسط دانش آموزان
ساخت کاردستی
طراحی بازی توسط خود بچه ها5-ایجاد ابهام در مفاهیم
مقاومت در برابر اصرار به کمک خواستن در مسائل مختلف
ایجاد فضا برای ارائه کنفرانسقرار دادن دانش آموز در موقعیت  قصه خوانیایجاد فضا برای نوشتن مطالب دلخواه و ارایه در کلاسمحدود نکردن دانش آموز در استفاده از یک راه حل  و اجازه تجربه کردن راه های دیگر حتی به غلطدر مبحث اندازه گیری خواستن پروژه ای که بدون متر اتاقش را اندازه گیری کند حال باید برای انجام این کار از خود خلاقیت خرج دهد و روشی را پیدا کند جهت انجام اینکارطراحی بازی در مبحث مضرب ها  توسط دانش آموز
 به دانش آموزان ابزار کمک آموزشی ریاضی می دهم.
به دانش آموزانم کار عملی مرتبط با درس میدهم.
 ایجاد فضا برای نوشتن مطالب دلخواه و ارائه به کلاس
- ایجاد فضا برای کارهای پژوهشی5- برگزاری کنفرانس
طراحی سوالاتی از کتاب توسط بچه ها
حل مسائل با راهها و روشهای مختلف و ارائه و تشریح آنها
طراحی ذهنی وسیله ای جهت اهداف خاص
 ساخت وسیله یا ماکت و مدل با ویژگیهای خاص
 انتخاب سوالات نسبتا پیچیده و طرح در کلاس و به چالش کشیدن نظرات انها
حذف هر گونه عوامل مزاحم و تهدید کننده مانند مسخره شدن ، ترسیدن و شکستهای متوالی و .... از محیط کلاس و ذهن فراگیران
باید به بچه ها انگیزه تزریق کنیم تا پر کار شوند و وقتی پر کار شوند خلاق هم می شوند
طرح چالش های گوناگون درسی و غیر درسی و خواستن راهکار ( مثلا برگزاری بازی در اختیار خودتان )
عدم پاسخگویی مستقیم به سوالات
 طرح معما
کار گروهی به شرط تقسیم وظایف
برگزاری اردوهای چند روزه
ایجاد چالش های مختلف درسی و غیر درسی و درخواست راهکار از ایشان
طرح مسابقه و معما
 تقسیم وظایف و انجام کارگروهی
عدم پاسخگویی مستقیم به سؤالات ایشان 5- برگزاری بازدیدها و اردوهای چند روزه
در امر خلاقیت تجربه ملاک است. آیا تجربه مانع خلاقیت است و یا برعکس؟
معمولا تجربه برای شخصی که رشد می کند عامل موثر است ولی برای مربی مانع رشد است.برای والدین ممکن است تجربه ای عامل ناکامی شود. در این صورت مانع خلاقیت خواهد بود.
 تجربه و ناکامی ها نباید باعث افول خلاقیت شود.
 آزادی در عمل ،خلاقیت به وجود می آورد.
 اسباب و ابزار "تولید خلاقیت" باید متعدد و رنگارنگ و متنوع باشد.
دانش آموز پیش مطالعه راجدی بگیرد .
راه حل های کتاب درسی رافراگیرد و تلاش کند برای همان مساله راه حل جدیدی بیابد
پذیرفتن عذر دانش آموز
عدم دو رویی با دانش آموز
خطاب کردن مهربانانه
احترام  به خانواده دانش آموز
بلند شدن جلو دانش آموز
برگزاری مسابقات طراحی شده توسط بچه  ها رفع مشکلات مدرسه در زمین های مختلف  و در خواست کمک و را های خلاقانه توسط بچه ها...مثلا چگونه از فظای حداقلی مدرسه در زمانی که حیاط نداریم استفاده کنیم ...زنگ های تفریح بچه ها چگونه ورزش کنند
سیر آزادانه تخیل و امکان نوشتن و خواندن تخیل برای دوستانرسیدن به جواب از هر راهی که می خواهدمدل تفکر جدید در پاسخگویی به سوالاتجواب های جدید حتی دور از فکر دیگرانامکان وجود پاسخ های درست و نه پاسخ درست
طرح چالش های گوناگون درسی و غیر درسی و خواستن راهکار ( مثلا برگزاری بازی در اختیار خودتان )
 عدم پاسخگویی مستقیم به سوالات
 طرح معما
کار گروهی به شرط تقسیم وظایف
 برگزاری اردوهای چند روزه
انجام آزمایش های خارج از کتاب درسی
تهیه کاردستی و ماکت های مرتبط با محتوای درسی
نداشتن الگوی مشترک و معین برای همه‌ی دانش آموزان هنگام تهیه کاردستی ها
در اختیار گذاشتن ابزار و وسایل گوناگون برای خلق جدید
ارائه های مختلف در کلاس کنفرانس
 ایجاد چالش و مسئله درباره هر درس در ابتدای آموزش دروس.
در صورت ظرفیت داشتن فعالیت ها دست دانش آموزان را باز میگذاریم تا خلاقیتشان شکوفا بشود.
ایجاد فضای تجربه و آزمایش کردن برای بستر آموزشی و شکوفایی خلاقیت.
ندادن یک الگوی ثابت به دانش آموزان در بخش های مهارتی برای اینکه خلاقیت آنها از بین نرود.
خودداری از مقایسه دانش آموزان *ایجاد بستر مناسب برای حل موضوعات و مشکلاتی که بین دانش آموزان رخ میدهد.
ایجاد بستر مناسب برای اجرای طرح های خلاقانه دانش آموزان حتی اگر خیلی ابتدایی و کوچک باشد .
در جواب سوالشان برای پیداکردن راه حل از خودشان کمک بگیرم تا خودشان به پاسخ برسند.
هرنوع خلاقیتی حتی کوچک را بازخورد بدهم.
طرح سوالاتی که دانش آموز خودش با خلاقیتش باید آنرا پاسخ دهد در واقع جواب از پیش تعیین شده ای نداشته باشد(جهت رشد خلاقیت)
طرح فعالیت کاردستی با وسایل محدود.
ساختن جملات با مضامین مختلف توسط دانش آموزان.
مراقبت و احتیاط را به حداقل می‌رسانم.تفاوت‌هایی
امکان تجربیات حسی را برایشان فراهم می‌کنم تا خودشان را به جای موضوعات علمی و محقق بگذارند.
 به تفاوت نگاه یا فکر که برخی دانش‌آموزان نشان می‌دهند واکنش مثبت نشان می‌دهم.
از بارش فکری استفاده می‌کنیم.
سوال‌هایی می‌پرسم یا فضا را برای ایجاد سوال آماده می‌کنم.
محدود به چارچوب کتاب درسی و کار کلاسی نمی‌مانم. سعی می‌کنم دانش‌آموزان را به زندگی و چالش‌های آن متوجه کنم.
در ارزشیابی به جای کاربرگ از فعالیت های مختلف و متنوع استفاده می کنم.
در طرح درس از وسایل روزمره زندگی استفاده می کنم.
در طراحی کاربرگ ها و طراحی سوالات از انواع داستان ورنگ آمیزی برای دانش آموزان هم استفاده می کنم
 پاسخ های متفاوت به یک سوال را تشویق می کنم.
 گاهی از بچه ها می خواهم خودشان درس را تدریس کنند تا تنوع در تدریس و خلاقیتهایشان بروز پیدا کند.
دانش آموزان از شیوه های مختلف و دلخواه برای پاسخ دادن شفاهی و کتبی استفاده کنندبا استفاده از نشانه های فارسی یک نقاشی کشیده شودایجاد شرایط برای آزادی عمل حداکثری به دلیل مقدمه بودن آن برای پرورش خلاقیتاستفاده از شیوه های خلاقانه و متنوع معلم در تدریس و ارتباط با دانش آموزانکلمه سازی با استفاده از نشانه‌های جدید توسط دانش آموزان
ساخت کاردستی با وسایل دور ریختنی
قصه گویی توسط نوآموز
تکمیل کردن نقاشی های ناقص
تبدیل خطوط نامربوط به نقاشی
استفاده از تکنیک ایجاد ارتباط بین اشیاء
از دانش آموز بخواهیم اگر چیزی در منزل درست کرد به مدرسه بیاورد و درباره آن به سایر همکلاسی های خود نیز توضیح دهد.
ساخته های ذهنی و عملی دانش آموز را تا حد امکان تکریم کنیم تا برای انجام این قبیل کارها علاقه مند تر بشود.
برای ساخت کاردستی به آنها موضوع آزاد بدهیم تا افکار خود را نمایان کنند.
برای روش های تدریس یا کلاس داری با دانش آموزان صحبت کنیم و نظرات آنها را برای مدیریت کلاس بپرسیم و تا حد امکان از آن روش ها استفاده کنیم.
مسئولیتهای مختلفی برای کلاس های درس معین کنیم و از دانش آموزان بخواهیم در بخش های مختلف آموزشی از روش های خود استفاده کنند تا مشاهده کنند که با روش های پیشنهادی آنها کلاس ها به چه صورت مدیریت میشود.
از دانش آموزان بخواهیم ایده های نو و جدید به ما ارائه کننددر بیان مطالب از روش های غیر مستقیم مثل قصه و نمایش استفاده شودبرای حل مسائل یا تغییر دکور کلاس از دانش آموزان نظرخواهی شودیک داستان کوتاه را به صورت ناتمام برای دانش آموزان تعریف کنیم و بخواهیم که آن ادامه دهند...فعالیت هارا با شعر و بازی انجام دهیمکلاس درس یکنواخت نباشد و هر چند وقت در ظاهر آن تغییر انجام دهیم... از تغییر چینش میز و صندلی تا تغییر ابزار موجود در کلاس
نظر خواهی از دانش آموزان درباره ابداع بازی ها و فعالیت های جدید
پرورش حس تخیل و داستان پردازی در دانش آموزان
بردن کار و مسئولیت به آنها بگونه ای که خود او برای چگونگی انجام آن کار تصمیم بگیرد
مقایسه نکردن کودک و یا دانش آموز با هم نوع خود زیرا او را ترغیب می‌کند که همان کاری را انجام دهد که کار او با آن مقایسه شده است.
انجام بازی هایی که به پرورش خلاقیت نو آموزان کمک میکند مثلا نقاشی با خطوط تا مرتبط و ...
کلاسی را برای دانش آموزان فراهم کنیم که بتوانند کاردستی بسازند.
از نظر دانش آموزان برای تزیین کلاس استفاده کنیم.
هیچ وقت به دانش آموز نگیم کاردستی ای که آوردی به درد کلاس نمیخورد.
به دانش آموز اجازه دهیم آخر کلاس نظرات خود را نسبت به درس ابراز کند.
از نظر دانش آموز برای چگونگی برگزاری صبح گاه استفاده کنیم.
پر و بال دادن به ایده های دانش آموزانخواستن نظر و راهکار در موضوعی خاصپرورش دادن خلاقیتتوجه به پتانسیل فرد و پرورش ان
ایجاد شرایطی مناسب جهت بروز و شکوفایی خلاقیت دانش آموزان تشویق به نوآوری و ابتکارات جسورانه استبا حفظ اعتماد بنفس و ایجاد محدودیت در امکانات تبلیغ و تشویق به خلاقیت فراهم کردن فضای پر از تجربه برای کودک
انجام بازی های فکری برای پروش خلاقیت
تشویق نوآموزان به ساخت کاردستی در خانه و توضیح ساخت در مدرسه برای نوآموزان دیگر
فضا سازی مناسب کلاس  
 انجام فعالیت هایی که باعث پرورش خلاقیت می شود
بالا بردن سطح مشاهده گری نوآموزان.
 گاهی اوقات در بازیهای کلاسی خروجی خاصی تعریف نمی کنم.
در طرح درس از افکار دانش آموزان کمک می گیرم.
در داستان های انتخابی و ساختگی نحوه داستان نویسی به گونه ای می باشد که تفکر و خلاقیت نوآموز پرورش یابددر کلاس ها طرح درس ها به گونه ای انتخاب می گردد که خلاقیت بچه ها شکوفا گرددکلاس های گوناگونی مانند بازیگری تدارک دیده شده که بچه ها در قالب آنها خلاق تر شونددر کلاس آرایی خلاقیت بچه ها در نظر گرفته می شود
دانش آموزان بتوانند ایده ها و نظرات خودرا بدون ترس در کلاس مطرح نمایند.
قابت را در فضای کلاس از بین ببرم
حتی امقدور از قوانین خشک و دست و پا گیر در فعالیت های کلاسی استفاده نکنم
برای تخیلات و افکار نو ، دانش آموزان ارزش و احترام قائل شوم5-تفاوت های فردی میان دانش آموزان را در نظر داشته باشم .
 از اهداف کلاس هنر پیش دبستان است که الگویی داده نمی شود.
از اهداف کلاس کاردستی است که برای کار الگویی داده نمی شود
ما از بچه ها خواهیم خواست بازی بسازند که در این موضوع خلاقیت بخرج خواهند داد
ساخت کاردستی در منزل و نشان دادن آنها در صبحگاه ها
 کشیدن نقاشی در منزل و ارائه آن در صبحگاه ها
می توان از بچه ها درخواست کرد که با وسایل بازیافتی و دور ریز کاردستی درست کنندمی توان در کارها و فعالیت ها نظرشان را پرسید و در صورت امکان از آن استفاده کرد

 

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران