آموزش

راهکارها و مثال های عملی

اصل تقویت هویت ملی در روش میزان

بارش فکری مربیان مدرسه میزان در مهر ماه ۱۴۰۰


خلاصه :

چند مثال عملی و راهکار پیرامون اصل تقویت هویت ملی

دانش آموزان را با شهر ها و آداب و رسوم آن آشنا می کنم
دانش آموزان را با تاریخ و فرهنگ و افتخارات ملی آشنا می کنم
سعی می کنم دانش آموزان را با وصیت نامه شهدا و بزرگان و خاطرات آنها بیشتر آشنا کنم
در صبحگاه ها از افتخارات علمی و ورزشی و ...... که کسب می شود برای دانش آموزان می گویم
از سرود ملی در مراسم های کلاس استفاده نمایم.
۱خواندن و تمرین کردن سرودهای انقلابی متناسب با توان آقا پسر پیش دبستانی
ساحت پرچم در کلاس در ایام دهه فجر
نصب پرچم ایران در حیاط و فضای داخل
شنبه ها خواندن سرود ملی در صبحگاه با چاشنی نظم و طنز
معرفی و خواندن داستان هایی از مشاهیر ایرانی
می توان در بعضی از روزها مثلا شنبه ها در صبحگاه و ظهرگاه سرود ملی جمهوری اسلامی ایران پخش کرددر صحبت ها طوری حرف بزنیم که به ایرانی بودن خود ببالیم و این روحیه را در بچه ها هم تقویت کنیممی توان در مکانی از مدرسه پرچم و یا نقشه ی ایران نصب شودبچه ها را طوری هدایت کنیم که برای کشورشان ایران احترام خاصی قائل باشند
شرکت دادن دانش آموزان در مراسمات ملی مثل ۲۲ بهمنآماده سازی محیط و تزیین با توجه به موضوع ملی شرایط استفاده از کتاب های ملی و مذهبی و تاریخیبازدید از مراکز و موزه های تاریخی و ملی استفاده از پرچم کشور در محیط مدرسه و احترام گذاشتن به آن
این که آنها بدانند که آینده سازان کشور هستند تا تلاش کنند برای آبادانی کشور به جایگاه های بالا برسند.با تمام قومیت ها و قهرمانان و نام آوران ملی آشنا شوند و بدانند که زمانی آنها نیز کودک بوده و برای رسیدن به آن جایگاه تلاش کردند تا نامی نکو در این مرز و خاک به جای گذاشته اند.
اشنایی بامفاخر علمی دنیای ایرانیاشنایی با اثار علمی ایرانیاشنایی با کونه های جانوری ایرانیاشنایی با طبیعت و اقلیم ایراناشنایی  با علوم ایرانی
نصب و احترام به پرچم
برگزاری اردوها از مکان های تاریخی و ملی
بزرگداشت مفاخر ملی با برگزاری مراسم و یادآوری در صبحگاه ها
 تدارک کتاب خانه ای برای پایه با موضوعات مختلف ( ملی ـ میهنی ـ تاریخی ـ تاریخ معاصر و ...)  
قرار دادن نمایشنامه های با موضوع هویت ملی در نمایش هایی که در پایه کار می شود .
محیط آرایی با مضامین ملی و میهنی
هدایت برنامه در زمان مناسبت ها به سمت آن
صحبت درباره شخصیت ها و بزرکان کشور
 استفاده از وسایل ساخت ایران در کلاس
معرفی مشاهیر ایرانی مرتبط با درس تبلیغ کالاهای ایرانی در شرایط مقتضی استفاده از اشعار حماسی
از نشانه های ایرانی در تمامی برنامه ها استفاده کنم،مثلا در صبحگاه  از سرود ملی و پرچم ایران استفاده کنم.
در صبحگاه از افتخارات علمی دانشمندان ایرانی و افتخارات ورزشکاران ایرانی که کسب شده برای دانش آموزان بیان کنم.
عزیزان را با فرهنگ و تاریخ کشور آشنا کنم.
دانش آموزان را با شهرها و آداب و رسوم و ...ایران آشنا کنم.
عزیزان را با آنان که برای دفاع از کشور و اسلام ایثار کرده اند آشنا کنم.
از پرچم مقدس جمهوری اسلامی ایران در کلاس استفاده میکنیم
به بچه ها گفته میشود که به ایرانی بودن خود افتخار کنند
در هنگام برگزاری مسابقات ملی تیم های کشورمان را تشویق میکنیم
در کلاس به بچه ها میگوییم از محصولات ساخت ایران استفاده کنند و به تولید ملی اهمیت دهند5-دانشمندان مطرح ریاضی ایران را به بچه ها معرفی میکنیم
تقویت خودباوری ملیتقویت هویت ملی و قومی
شناخت رابطه بین سبک زندگی و هویت اجتماعی
آشنایی با افتخار آفرینان میهن
شناخت و آشنایی با افتخار آفرینان دفاع مقدس
احترام به سرود و پرچم کشور و استفاده از آنها در مکانهای مختلف و مراسم های مختلف
بزرگداشت هفته ی دفاع مقدس با اجرای برنامه و زدن دکور و پخش فیلم دفاع مقدسی
برگزاری مراسم های دهه ی فجر و حضور در راهپیمایی ها ی 22 بهمن و ......
معرفی چهره های علمی ، ادبی، شهدای مقاومت و .... به دانش آموزان
شناساندن اقوام مختلف ایرانی  در غالب برگزاری نمایشگاه جغرافی
رفتن به مراسم 22 بهمن
 برگزاری مراسم دهه فجر
برگزاری مراسم روز دانش آموز
سرود ملی
گرامیداشت روز شهدا
 توجه و حساس بودن معلمین به مناسبت های ملی.
برنامه‌ریزی مناسب  وبیان اهمیت برای ایام ملی مانند ٢٢ بهمن.
 ایجاد فضای مناسب برای تحقیق دانش آموزان در مورد زندگی شهدا مانند کنفرانس....
 ایجاد روحیه جهادی و کمک  به هموطنان. در زمان سیل و زلزله و یا اردوی جهادی
 استفاده از محصولات ایرانی و بیان اهمیت آن. مثل خرید لوازم التحریر ایرانی.
 آشنایی دانش آموزان با دانشمندان ایرانی مثلا طریق بازدید از دستاوردهای آن ها.
اجرای سرود ملیبرگزاری مراسم 22 بهمنبرگزاری مراسم هفته دفاع مقدسبرگزاری مراسم روز دانش آموزگرامیداشت مقام شهدا
خواندن سرود ملی در صبحگاه
دعوت به راهپیمایی 22 بهمن
توجه به هفته دفاع مقدس(زدن دکور-پخش سرود و...)
بر گزاری مسابقات در روزهای دهه ی فجر
سرود ملیمراسم 22 بهمنمراسم هفته دفاع مقدسمراسم روز دانش آموز گرامیداشت مقام شهیدان
 یادآوری مناسبات ملی.
 بعضاً از پیشرفت ها و خوبی های وطنم با دانش آموزان صحبت خواهم کرد.
الزام دانش آموزان به ایستادن در برابر سرود ملی
 اگر موفقیتی در هر زمینه ای مثلاً ورزش از طرف کشورم رخ داد حتماً در مورد آن با دانش آموزان صحبت خواهم کرد.
دانش آموزان یاد خواهند گرفت به پرچم و شهدای کشورم احترام بگذارند .
پخش مستند 23 نفر (نه فیلم سینمایی) و معرفی کتاب پایی که جا ماند و گفتن قسمت مهمی از کتاب بصورت شفاهی که موکد این اصل است.
 تبلیغ و تاکید بر مصرف کالاهای ایرانی
معرفی مفاخر ایرانی خصوصا دهه های اخیر
در باره دانشمندان ایرانی در تاریخ صحبت می کنیم و افتخارات انها را بیان می نماییم و از بچه ها می خواهیم هر یک تحقیقی را تهیه کنند
 نام بردن از دانشمندان ایرانی که در این اواخر کارهایی انجام داده اند و باعث افتخار نام ایران شده اند.
 نام بردن از شهدای هسته ای که چه کارهای مهمی را پیش برده اند
بیان تاریخ درخشان  از تمدن ایرانی اسلامی در صده های گذشته
از دانش آموزان می خواهیم که درباره علوم روز دنیا تحقیق کنند و رتبه ایران را در آن بررسی نمایید.( در نانو- در پزشکی-درپرتاب ماهواره-درسلولهای بنیادی و....)6- استفاده از ابزارهای ایرانی به جای اجناس خارجی (به شرط موجود بودن)
معرفی شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی در کلاس،زدن پوستر های مرتبط با ایام ملی مذهبی در ابتدای کلاس آنلاین و.......
سفر به نقاط مختلف ایران و شناختن آداب و رسوم و جاذبه های ایران و ایرانیان . و همچنین شناساندن دیگر کشور ها به بچه ها که امتیازات کشورمون رو نسبت به دیگر کشور ها خوب نشان دهیم
همواره نسبت به بزرگداشت مناسبت های ملی و انقلابی اهتمام خواهم داشت.حتما مشوق حضور دانش آموزان در راهپیمایی 22 بهمن خواهم بود.همواره نسبت به پرچم جمهوری اسلامی ایران با احترام مواجه خواهم شد.همیشه با افتخار از کالاهای ایرانی حمایت خواهم کرد.معرفی مشاهیر و مفاخر ملی به دانش آموزان
تلاش در جهت شناخت فرهنگ ایرانی و مفاخر ملی که این امر از خانولده شروع می شود و به کل سرزمین می رسد.باید بپذیریم که هویت ملی مانع هویت خانوادگی و فردی نمی شود.باید تلاش شود که دانش آموزان به ایرانی بودن خود ببالند و این به طریقی ، همان "هویت فردی" و "عزت نفس" و "خودبزرگواری" را به دنبال می آورد.
تبیین ضرورت پایبندی به هویت ملی باتکیه بر مذهب
نکات مهم اذت نفس در کلاس تاریخکلمه ما می توانیم...
در فعالیت های فرهنگیزدن پرچم در مدرس... معرفی کتاب های مرتب با و معرفی شخصیت های ملی ..
شرکت در مراسم 22 بهمن و حمایت از برپایی غرفه.حمایت از برگزاری بازدید از اماکن ( تاریخی ملی)حمایت از معرفی شخصیت های ملیتشویق و حمایت از برگزاری مراسمات ملی در مدرسهحمایت از افزودن کتابهای ملی ( شخصیت ها ، اماکن و ... ) به کتابخانه
 در دروسی چون تاریخ ، جغرافیا ، اجتماعی ، قرآن ، در این رابطه مطالب ارائه گردد.
بازدید از شهر های تاریخی چون شیراز
بازدید از موزه هایی همچون موزه دفاع مقدس ، ایران باستان و...
پخش فیلم های تاریخی و جنگی ( جنگ ایران و عراق )
در اردو های جهادیبازگو کردن مسائل مختلف جدفاع مقدس و قیاس آن با تاریخ گذشته ایران
برگزاری مراسم متناسب با ایامصحبت درباره ی ایام خاص ملی در کلاس درس تذکر و یادآوری ایام و مناسبت ها به همکاران برای برگزاری مراسم یا صحبت در کلاسشناساندن مشاهیر ملی به دانش اموزان متناسب با درس صحبت درباره ی توانمندی ها ایرانی ها از گذشته تا کنون متناسب با فضای درسی
 در مناسبت های ملّی، برنامه ای هر چند کوتاه با دانش آموزان داشته باشم.
هم خودم در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن شرکت کنم و هم دانش آموزان را به این امر تشویق کنم.
 آن ها را با دانشمندان، شاعران و به طور کلی مفاخر ملّی آشنا کنم.۴- مکان های تاریخی کشور ایران را به آن ها بشناسانم.۵- افتخارات ملی و باستانی ایران را تکریم کنم.
شرکت فعال در راهپیمایی 22 بهمن با برپایی ایستگاه صلواتیبرگزاری جشن روز ملی فناوری هسته ایبازدید از برج میلاد در روز 22 بهمنهر هفته یکبار مراسم سرود ملی و پرچم ایران به همراه اداب آن اجرا شود.آشنا کردن افراد با نشانه های ملی میهنی مخصوصا پرچم و سرود ملی
آشنایی با شخصیت های ملی وانسان های اثر گذار در تاریخ این کشور که همگی جدایی انکار ناپذیری از دین دارند مهمترین عامل ایجاد احساس تعلق و هویت پیدا کردن است آشنایی با رشد و شکوفایی کشور در حوزه های مختلف امنیتی و سیاسی و پیشرفت ها در زمینه های پزشکی و فناوری و ورزش میتواند حس غرور و تعلق ایجاد کند که در بستر پروژه های درسی و تاریخی کاملا قابل اجرا است
 تشویق دانش آموزان برای خرید کالای ملی
پاسداشت افراد ملی (دانشمندان، شاعران...)
 افتخار به خود و خانواده و میهنمان
شناخت ظرفیت های کشور و اینکه شما آینده سازان این کشور هستید.
پاس نهادن افرادی که برای کشورمان زحمات زیادی کشیدند و چطور کشور را حفظ کردند.(شهدا)
حفظ غرور ملی در همه زمان
گفت و گو در صبحگاه متناسب با وقایع ان روز(روز حافظ و صحبت راجع به این شخصیت ملی)
ذکر مناسبت های ملی در کلاس
 تاکید بر شخصیت های ملی کشورمان در مثال ها
 الگوسازی از شخصیت های ملی برای دانش اموزان
 دفاع درست و اصولی از هویت ملی نه با دید افراط و تفریط
 معرفی کتاب پایی که جا ماند و گفتن قسمت مهمی از کتاب بصورت شفاهی که موکد این اصل است.
 تبلیغ و تاکید بر مصرف کالاهای ایرانی
معرفی مفاخر ایرانی خصوصا دهه های اخیر
نصب پرچم ایران در اتاق کار
استفاده خود از کالای ایرانی
شرکت در راهپیمایی ۲۲ بهمن
داشتن مراسم روز ۱۳ آبان و در صورت مهیا بودن شرایط در مراسم مقابل لانه جاسوسی شرکت کنیم.
معرفی کتاب یا فیلم های از زندگی شهدا
تشویق به کمک های اردوی جهادی
معرفی کردن پیشرفت های علمی دانشمندان ایرانی در درس های مرتبط
در خصوص ایام شاخص ملی و میهنی و شاخصه های قرآنی مرتبط از بچه ها درخواست انجام فعالیتهای انفرادی و گروهی مانند تهیه دلنوشته، نقاشی، خاطره، داستانک و ... می نمایم.
 مقام والای شهدا، علما، اساتید و چهره های شاخص ملی و مذهبی کشور را با ایجاد قرینه قرآنی در شرح شخصیت و عاقبت آن افراد برای متربیان شرح می دهم و سعی می کنم بیان مناسبی داشته باشم تا تصویری هر چند کوچک در حافظه ماندگار متربیان از آن شخصیتها نقش ببندد.
سعی می کنم همیشه روحیه امید به آینده که ریشه بسیاری از فضائل اخلاقی، معنوی و روانی متربیان است را در وجود آنها زنده نگه داشته و تعالی ببخشم. در این مسیر همیشه سعی میکنم از آیات نورانی کلام وحی نیز بهره ببرم.
 توجه و بزرگداشت به مراسمات ملی و وطنی
بزرگداشت مفاخر ملی و بیان و شناساندن شخصیتهای برجسته ایرانی
توجه به سرود ملی و بناهاو جایگاه های خاص ملی میهن
دیدار با مفاخر ملی
بازدید از موزه‌ها و بناهای تاریخی برای ایجاد هویت ملی
آشنا کردن دانش آموزان با نمادهای ملی از قبیل پرچم، سرود ملی، نقشه کشور و زبان فارسی در قالب های مختلف از جمله کاردستی ، نقاشی ، شعر وشعار انقلابی و ملی و.....
آشنا کردن دانش آموزان با مفاخر ملی از طریق روش های جذاب مانند داستان گویی ، نمایش خلاق و....
 شرکت فعال در راهپیمایی ۲۲ بهمن با برپایی ایستگاه صلواتی .
برگزاریی اردوهای مختلف به منظور بازدید از اماکن تاریخی
 بر پایی جشن هایی برای آشنایی با نوع پوشش ، گویش ، غذا ، و موقعیت مکانی و جغرافیایی هر شهر توسط خود دانش آموزان.
احترام به پرچم و سرود کشورم.
شناساندن مفاخر ملی ( مثل ستارخان. میرزا کوچک خان و...) به دانش آموزان در قالب گفتگو یا پژوهش در باره زندگی نامه آن شخصیت.
 آشنایی با مناسبتهای ملی و مشارکت دادن دانش آموزان در آنها
آشنایی با شعر .ضرب المثل و ادبیات غنی فارسی در قالب کتاب داستان یا تعریف قصه های شاهنامه و ...
آشنایی با آداب و رسوم ( مورد تایید ) ایران در قالب نمایش عکس و فیلم و گفتگو درباره آنها
بر تاثیر ایرانیان مسلمان در شکل‌گیری دانش‌ها و فناوری‌ها تاکید می‌کنم.
مکان‌های تاریخی را به دانش‌آموزان می‌شناسانم
 از ادبیات و شعر فارسی برای تثبیت علاقه آن‌ها به هویت ایرانی خود بهره می‌گیرم.
به نشانه‌های ملی مثل پرچم و سرود ملی احترام می‌گذارم و از آن‌ها در برخی فعالیت‌ها استفاده می‌کنم.
بچه‌ها را با فناوری‌ها و ظرفیت‌های بومی ایران آشنا می‌کنم.
آشنا کردن بچه ها با دانشمندان و ریاضیدانان ایرانی در قدیم و معاصر و نحوه ی زندگی کردن آنها
 صحبت در رابطه با افتخارات ملی که در روز اتفاق می افتد.
گاهی بچه ها را با دستاوردهایی که اولین بار ایرانی ها کشف کردند و متاسفانه به نام دانشمندان غربی ثبت شده آشنا می کنم.
در صحبت های روزانه گاهی توجه بچه ها را به استفاده ی خودم از محصولات ایرانی جلب می کنم.
استفاده از کالای ایرانی
بزرگنمایی موفقیت ها و دستاوردهای دانشمندان و جوانان ایرانی
برگزاری جشن های ملی و بزرگداشت دستاوردهای مهم
تجلیل از شهدا و قهرمانان ملی و دینی
آشنا کردن دانش آموزان با توانمندی ها و قدرت ایران اسلامی و بزرگ کردن نقاط ضعف و کوچک نشان دادن نقطه ضعف ها و ترویج روحیه خود باوری در مقابله با مشکلات
استفاده از کلمات و دایره لغات ایرانیمورد توجه قرار ندادن اصطلاحات و کلمات بیگانهاهمیت بیشتر نسبت به کلمات مکان‌ها و .... ایرانی و فارسیاستفاده از کلمات و به خصوص مراسم و مناسک ملی و ایرانی در هنگام درس نشانه‌ها
پخش سرود جمهوری اسلامی ایران
 استفاده از پرچم در فضای کلاس
 ساخت پرچم ایران بعنوان کاردستی
قصه خوانی در خصوص اعیاد ملی
 پخش پویانمایی در زمینه مناسبت های ملی
روز اول هفته را با سرود مقدس جمهوری اسلامی ایران شروع کنیم
 در جای جای محیط مدرسه و حتی کلاس ها عکس پرچم قدس کشور عزیزمان باشد
کاردستی هایی با مضمون هویت ملی مثل ساخت پرچم و... با دانش آموزان ساخته شود
 هر هفته درباره بزرگان و اساطیر کشور عزیزمان داستانی به دانش آموزان گفته شود
هر هفته درباره بخش هایی از ۸ سال دفاع مقدس و شجاعت های شهیدان عزیزمان قصه هایی گفته شود و یا هر هفته زندگینامه یک شهید والامقام به صورت داستان برای بچه ها گفته شود
خواندن سرود ملی در صبحگاه
نقاشی پرچم کشور یا نقشه ایران
گفتگو درباره مناسبات ملی
خواندن داستان های قهرمانان ملی
خواندن سرود های حماسی
پخش سرود ملی هر شنبه صبح
آشنا کردن دانش آموزان با نقشه جغرافیایی کشور
آشنا کردن دانش آموزان با رسومات بومی محلی
آشنا کردن دانش آموزان با جشن های ملی مذهبی
آشنا کردن دانش آموزان با اختراعات و افتخارات ملی
دانش آموز سرود ملی ایران را یاد بگیرد و معلمین موقع خواندن سرود به آن احترام بگذارند.
آشنا کردن دانش آموز با خواجه نصیر الدین طوسی و شیخ بهایی به عنوان ریاضیدانان ایرانی در عصر خود.
آشنا کردن دانش آموز با افتخارات ملی در سطح جهانی
شنا کردن دانش آموز با اقوام مختلف ایرانی و فرهنگ و رسوم هر قوم
دانش آموز پرچم ایران را بکشد و تو اتاق خود داشته باشد.
شناخت ارزش های ملی شناخت مفاخر ملیشناساندن شهدا و رشادت های آنهاایجاد غیرت ملی و ارق به‌میهنشناساندن تاریخچه‌کهن ایران
نقل روایت و آیات مفید نقل تجربیات نقل داستان و خاطرات مربوط با هویت ملی ایجاد فرهنگ های مناسب برای حفظ اصل هویت ملی آشنایی دادن با مفاخر ملی ایجاد غیرت و تعصب برای مفاخر برای اینکه از آثار آن ها استفاده کنند
خواندن شعر های انقلابی با بچه ها
برگزاری مراسم جشن در ایام دهه فجر
قصه در مورد رشادت های شهدا و رزمندگان در دفاع مقدس و انقلاب اسلامی و قهرمانان ملی
پخش و خواندن سرود ملی در صبحگاه
آشنایی بچه ها با فرهنگ و اداب رسوم شهر های مختلف ایران
احترام به پرچم و تعریف درست از میهن
 تقویت روحیه ملی در بازیهای مدرسه
 پخش سرود ملی
هفته را با سرود ملی آغاز می نماییمدر طرح درس ها به هویت ملی و وطن و ارزش و احترام این خاک اشاره می نماییمهنگام خواندن سرود ملی دست خود را بر روی قلب خود به نشانه احترام و دوست داشتن قرار می دهیماز المان پرچم در طرح درس ها استفاده می نماییماز پرچم جمهوری اسلامی ایران در کلاس آرایی و فضاسازی استفاده می نماییم
اشنایی با مقدسات اسلامی کشور.
اشنایی با بنیادهای مقدس جمهوری اسلامی ایران.
 ترویج کتاب های با مضمون فرهنگ ایران
ستفاده از مان های ایرانی.
استفاده از شخصیت ها و قهرمان های ایرانی در کلاس و محیط درسی.
نصب و احترام به پرچمبرگزاری اردو ها از مکان های تاریخی و ملی
بزرگداشت مفاخر ملی با برگزاری مراسم قرار دادن نمایشنامه هایی با موضوع هویت ملی در نمایش هایی که در پایه کار می شودمحیط آرایی با مضامین ملی و میهنی

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران