روش میزان

راهکارها و مثال های عملی

اصل شادابی و نشاط در روش میزان

بارش فکری مربیان مدرسه میزان در مهر ماه ۱۴۰۰


خلاصه :

چند مثال عملی و راهکار پیرامون اصل شادابی و نشاط


برقراری ارتباط صمیمی معلم با دانش اموزهم بازی شدن معلم با دانش اموزانبالا بردن احساس امنیت در دانش اموزانرعایت اصل ازادی عمل حداکثریپرهیز از عوامل کاهنده نشاط
 بازی با دانش اموزان در زنگ های تفریح
طراحی بازی های جالب در کنار اموزش درسی
 داشتن نرمش صبحگاهی
به دنبال فرصت های کوچک جهت شادابی در کلاس
داشتن اردوهای متناسب هر پایه۶. همراهی با دانش آموزان در شرایط مختلف
حضوری شاداب و فعال معلم در کلاس
 استفاده از تکنیک های شادابی در کلاس مثل بردن کلاس در حیاط یا تغییر نحوه نشستن دانش آموزان در کلاس
نحوه پوشش و ظاهر و رنگهای پوشش معلم تاثیر زیادی در شادابی و نشاط دارد
یافتن راهکارهایی که دانش آموزان از آن لذت می برندآموزش نکاتی که به درد زندگی روزمره او می خوردنزدیک شدن به تفریحات دانش آموزان و اثرگذاری در زمان مناسبلذت های کوچک برای دانش آموز فراهم شود.جلوگیری از تذکرات مکرر
انجام فعالیت های متنوع خارج از کتاب درسی مانند تهیه سالاد در مبحث مخلوط ها
خواندن شعرهای متناسب با محتوای درسی مانند شعر حالات مختلف مواد
ساخت ماکت و کاردستی
برگزاری اردوهای آموزشی
تماشای کلیپ های جذاب و متنوع آموزشی
در کلاس از روش های جذاب مانند شعر خوانی و قصه خوانی استفاده میکنیم.سعی می شود در کلاس اگر وقت اضافه آمد بازی های متناسب با درس و یا متفرقه انجام شود.تزیین کلاس های درسی مناسب و شادی آور باشد.همچنین در طراحی سوالات کاربرگهای دانش آموزان قسمتی مفرح قرار میدهیم.(مانند رنگ آمیزی اختیاری)تدریس دروس هدیه های آسمان را با مناسبت های تقویم هماهنگ کردیم و در صورت جشن ولادت ائمه در کلاس و فعالیت های کلاسیمان به آن میپردازیم
در جلسات و کلاسهای ما یکی از فعالیتهای مستمر متربیان همخوانی های قرآنی و مذهبی است که باعث بالا رفتن روحیه متربیان شده و این همخوانی ها یا اجراهای خود بچه ها برای خودشان به صورت نوبه ای یا بدون اطلاع قبلی به یکباره یا مناسبتی صورت می گیرد.
در درس ما یعنی قرآن تشویق زبانی قرآن آموزان در امر تمرین و تکرار و تلاوت اصلی اساسی است که موجب بالارفتن روحیه فردی آنها و به تبع آن احساس موفقیت و مهم بودن می دهد. این احساس موجب شادی دانش آموزان می گردد.
فعالیتهای گروهی تمرینی ضمن ایجاد روحیه شاد و نشاط در متربیان باعث ارتقای کیفیت علمی شما در امر قرآن متربیان شده است. از سویی متربیان توجیه شده اند این مسیر ادامه دار است و بر اساس کلام نبوی ص باید قرآن را یاد بگیرند و به دیگران نیز بیاموزند. این خود روحیه ای همراه با احساس مسئولیت و شادی برایشان ایجاد می کند.
قصه ها، انیمیشن، فیلمها و مطالب قرآنی که برای متربیان ارائه می شود، سهم به سزایی در شادابی و نشاط آنان در کلاس دارد. در پایه های چهارم من از متربیانم می خواهم از صحنه ای از این محتواهای ارائه شده حتما نقاشی بکشند و این انتخاب خود به همزادپنداری آنها با شخصیت ها کمک می کند. همزاد پنداری که خود می تواند منجر به خیر گزینی و شادی روحی آنها گردد.
در کلاس های ما افراد به هیچ وجه مورد مقایسه قرار نمی گیرند و در فعالیتهای کلاسی هیچ متربی قوی تری به عنوان الگو به متربیان ضعیف تر معرفی نمی گردد، چون این موضوع از شادابی و نشاط کلاس می کاهد و اثربخشی مطالب و دلدادگی به موضوع قرآن را کاهش می دهد.

داشتن رابطه صمیمی بین مربی و دانش آموزان با توجه احترام و اخلاقطراحی فضایی متناسب با سن دانش آموزان و امکان و دسترسی به وسایل بازیبرگزاری فعالیت ها و جشنها و گردهمایی که فضایی مفرح داشته باشد.دقت در پوشش و توجه به رنگ در پوشش و کنار دانش آموزان بودن.شرکت در بازی های دانش آموزان
طراحی فعالیت های نشاط انگیز و هم بازی شدن مربیان با دانش آموزان.
 رعایت اصل آزادی عمل حداکثری.
استقبال صبحگاهی مربیان از دانش آموزان و صبحگاه های شاد.
برگزاری اردوها ، مراسم مختلف توسط دانش آموزان.
استفاده از فضاهای طبیعی و طبیعت برای کلاس.
فراهم کردن شرایط آرامش وبالا بردن احساس امنیت در دانش آموزان.
سعی میکنیم برای آموزش مفاهیم از طنز یا بازی استفاده کنیم.
در زنگهای تفریح ، بازی با مشارکت همه دانش آموزان.
اجباری نبودن انجام مباحث و فعالیتهای کلاسی بلکه سعی در ترغیب دانش آموزان و جلوگیری از یکنواختی.
 کوتاه بودن زمان آموزش مستقیم که منجر به کسل شدن کلاس میشود
 ارتباط صمیمی داشتن با دانش آموزان و دوری از رابطه سرد و خشک.
زیبا سازی محیط آموزشی برای دانش آموزانبهره گیری از نمایش و برنامه های خنده دار در کلاس و اختصاص بخشی از وقت کلاس برای این مسالهایجاد فعالیت های حرکتی یا تعاملی با دانش آموزان در کلاس برای تغییر فضای روانی کلاس و بچه هااستفاده از شعر و کار گروهی برای آموزش مفاهیم درسی آهنگین بودن برخی از صحبتهای معمولی و مشخص معلم با دانش آموزانوقت خندیدن الکی در بعضی موارد
سعی میکنم قبل از انجام فعالیت اصلی، انرژی بخشی‌ای در قالب شعر و طنز انجام بدهم.
 در صبحگاه فعالیت‌هایی انجام میدهم که انرژی و شادی مورد نیاز تامین شود.
فعالیت‌هایی که نیاز به انرژی بیشتری دارد و نوآموز زیاد علاقه ندارد، با ایجاد شادابی او را همراه کنم
کلاس را با اشعار شاد و همخوانی آغاز میکنیم.
در زمان های آزاد کلاس تک به تک از بچه ها میخواهیم اشعاری که در محیط مدرسه آموزش دیده اند را بخوانند تا بقیه هم در حین انجام کار با او همراهی کنند
 از بچه ها میخواهیم روی کاردستی ها و سازه های خودشان اسمی را بگذارند و برای ایجاد انگیزه بیشتر در آنها مجوزهای نمادین را به آنها اعطا میکنیم.۴. سعی میکنیم ۱۰ دقیقه پایانی هر جلسه کلاس را با یک بازی گروهی نشسته به پایان برسانیم.
 هر جلسه برای کلاس یک دانش آموز را به عنوان لیدر بازی یا شعر در نظر میگیریم که او به بچه ها و معلم برنامه بازی آن روز را بدهد.
در هر کلاس طرح درس باید به نحوی نوشته و اجرا شود که اصل اولیه آن شادابی و نشاط باشد چرا که در فضا و محیط شاد علاقه و یادگیری چندبرابر میشود.قبل از فعالیت حتما بازی وجود داشته باشد اگر در راستای همان کلاس و درس باشد که بهترصبحگاه را شاد و با بازی شروع کنیمورزش کردن شادی و نشاط زیادی دارددلیل عدم علاقه یک دانش آموز از یک کلاس را برسی و مشکل بر طرف شودمربی یا معلم خودش در مرحله اول باید با شادی و خنده و لبخند فعالیت را شروع و انجام دهدمحیط کلاس شادی بخش باشد
فعالیت های صبحگاه با انجام بازی هایی که سرشار از فعالیت و نشاط صبحگاهی است.
موزش به کودکان پیش یک در قالب نمایش طنز
اموزش به کودکان پیش یک در قالب بازی های شاداب و مورد پسند بچه ها
انجام فعالیت های مناسبتی مانند اعیاد مذهبی
خواندن و اموزش دادن شعر های پر نشاط
 قوانین زیاد و سختگیرانه را تا حد ممکن کم کنیم.
 فضای مدرسه و کلاس جوری باشد که برای دانش آموز جذاب باشد و دانش آموز به درس خواندن ترغیب شود.
به شیوه های مختلف تدریس کنیم و فعالیت های کلاسیمون برای دانش آموز نشاط انگیز باشند.
در کلاس حرفی از نمره و یا مقایسه دانش آموزان نسبت به هم زده نشود.
توصبح گاه یه فعالیت با نشاط میتواند دانش آموز را تا آخر اون روز برای یادگیری بهتر آماده کند.
رعایت اصول میزان حذف موارد اضطراب زازیبا سازی فضا کلاس و مدرسهتنوع در شیوه تدریس طراحی فعالیت های نشاط انگیز
بایستی در چند وجه این کار انجام شود ۱. بصری : که بایستی با زیباسازی کلاس و مدرسه و موجه بودن ظاهر مربی این اصل را ایجاد کنیم ۲. احساسی : ایجاد روحیه اعتماد بنفس . روحیه من می‌توانم.  جالب کردن کار با نمایش و بازی
فعالیت های نشاط آور - رعایت آزادی عمل حداکثری - راحتی دانش آموزان - احساس امنیت کردن دانش آموزان - اجرای قوانین از سوی اولیای مدرسه - ارتباط صمیمی مربی با دانش آموزان
مربی سعی کند در همه فعالیت شادابی و نشاط باشد.
داشتن زنگ های تفریح با فعالیت های پر انرژی
ایجاد فضای مناسب با رنگ ها و طراحی های شاد
پر انرژی بودن مربی و همیشه در حال لبخند زدن بودن.
 برگزاری جشن های خنده دار و شاد با بازی های جذاب.
حتما طرح درس ها باید شادابی و نشاط کامل را داشته باشندآموزش هم مبتنی بر بازی و همراه با شادابی می باشددر فوق برنامه ها و زنگ های تفریح این اصل بسیار مورد توجه است
در صورت داشتن حس تعلق ،دانش آموز با انگیزه و شادابی بیشتر مسیر را طی می کند.
متنوع بودن برنامه های کلاسی
ارتباط خوب و موثر با دانش آموزان داشته باشم
تلاشم را بکنم تا از تمامی نگرانی های که او را در این مسیر مضطرب میکند بمانم
از اصلی ترین اهداف پیش دبستان به همکاران معرفی شده است
قبل از شروع صبحگاه آقا پسرها آزادانه بازی می کنند
 در صبحگاه های پیش دبستان مسیر و برنامه ها برای بیشتر شدن شادابی آقا پسرهاست
حد اقل یک بازی در کلاس بازی با همین هدف می باشد
 در نمایش های تربتی که با نمک طنز می بینند
 اردوهای ماهانه
برگزاری انواع مراسمات شاد خانوادگی و مذهبی و مناسبتیبرنامه جذاب صبحگاه برای دانش آموزان معلمین شاد و سرحال که در کنار دانش آموزان بتوانند روحیه به دانش آموزان دهندارائه زنگ ها و زمان های بازی دانش آموزان با معلمین که لذت فراوانی برای آن ها داردوضع کردن قوانین متعادل بدون سخت گیری در کلاس ها که احساس ناراحتی نداشته باشند
دانش آموز احساس خورسندی در کلاس داشته باشد
از بازی های متنوع و خلاقانه بعد از انتقال مطلب و یا کشش کلاس استفاده شود.
 برگزاری جشن های مذهبی و ملی بصورت پایه ای یا بین پایه ای
برنامه های متنوع در صبحگاه ( سرود ـ ورزش زورخانه ای ـ مسابقه ـصندلی دانش و ...)
برگزاری اردوهای دانش آموزی و خانوادگی شاد ، مفرح . آموزنده مناسب این سن از بچه ها
یکی از موضوعات شورای پایه به این امر اختصاص دارد (خوش آمد گفتن به دانش آموزان در بدو ورود ـ شوخ طبع بودن معلم ـ وقت گذاشتن برای شناخت دانش آموزان و ... )
 اختصاص زنگ برای بازی ها متفاوت معلمین با بچه های مانند وسطی کبابی ـ گرگ و خرگوش آقاها و بازهای گروهی با بچه ها
کم کردن قوانین دست و پاگیر در پایه که خود باعث احساس راحتی ، آزادی ، کم شدن استرس و در نتیجه افزایش شادابی دانش آموزان می شود .
 جذب همکارانی بشاش ، شوخ طبع و فعال در پایه
ایجاد فضای باز برای اظهار نظر دانش آموزان
 گفتگوی دوستانه و همراه با شوخی و خنده در کلاس
جلوگیری از خستگی دانش آموزان با استفاده از تنوع در آموزش
فضا سازی و زیبایی های بصری را انجام دهیم.
 شیوه های مختلف تدریس را به کار ببریم.
مواردی که باعث شود دانش آموزان دچار استرس شوند را حذف کنیم.
 نوع فعالیت ها به گونه ای باشد که باعث شادابی و نشاط دانش آموزان شود.
 فعالیت با توجه به سن و روحیه دانش اموزان باشد.
فضای کلاس زیبا باشد و از رنگ های شاد استفاده می کنم.دوست داشتن و محبت کردن را به دانش آموزان آموزش می دهم.شادی را در کلاس ایجاد می کنم با شوخی کردن و خنداندن دانش آموزانتلاش می کنم انرژی زیادی در کلاس مصرف کنم.
برای آموزش برخی مفاهیم مثل الگو و شمارش و تقارن بازی های مختلفی طراحی کردم تا دانش آموزان نشاط بیشتری داشته باشند
 برای مرور و تمرین مفاهیم مختلف مثل جمع و تفریق، شناخت اعداد دو رقمی و .... از بازی های مختلف استفاده میکنم
سعی میکنم در هنگام آموزش روحیه شادابی داشته باشم تا این شادابی به بچه ها منتقل شود
قبل از شروع کلاس و در زنگ های تفریح با بچه ها بازی میکنم5-  در فضا سازی کلاس از رنگ های شاد استفاده میکنم
1️⃣تعریف کارها و فعالیتها به صورت گروهی
2️⃣برگزاری اردوهای علمی،مذهبی،سیاحتی و جذاب در فواصل مختلف
3️⃣ پخش فایل های سمعی و بصری مرتبط با فعالیت های درسی و مذهبی
4️⃣ برگزاری کلاس به صورت پویا و دوجانبه5️⃣ به کارگیری مربیان با نشاط و شاداب و با انرژیوبازی مربیان با دانش آموزان در زنگ های تفریح از قبیل فوتبال دستی و...
برگزاری اردوهای مختلف و جذاب خارج از مدرسه یک بار در ماه
برگزاری مراسم با مناسبت های مختلف با حضور خانواده ها
قرار دادن زنگ بازی در برنامه ریزی آموزشی دانش آموزان
 برنامه ریزی برای برگزاری صبحگاه های شاد و زنگ های تفریح و فوق برنامه های مفرح5.داشتن طرح درس های متنوع و جذاب برای تمام دروس
انجام اردوی مجازی سفر به تخت جمشید
.برگزاری کلاس در محیط های مختلف .حیاط.....
برگزاری اردوهای علمی جذاب (بازدید مزار رازی در شهرری)
برگزاری بازی مرتبط به درس
پخش فیلم و کارتون مرتبط با درس
تزیین کلاس با گل جهت ریبا سازی کلاس
برگزاری بازی های گروهی و شرکت کردن مربی در بازی
 انجام مفاهیم درسی به صورت عملی و آزمایش
در کلاس فقط مبحث درس گفته نشود و کارهایی از قبیل گفتگو و یا بگو بخند و یا بازی انجام شود که باعث خسته شدن دانش آموز نشود
پخش صوت ویا نماهنگ در هنگام آماده شدن برای مراسم نماز
 چیدمان کلاس و فضای مدرسه بر اساس روحیه دانش آموزان ابتدایی.
 اردوهای مناسب با هدف نشاط و آموزش دانش‌آموزان٣.استفاده از ابزار کمک درسی و فیلم و....
ارائه بعضی مفاهیم درسی از طرف دانش آموزان به صورت نمایش عروسکس و تائتر و گزارش رادیویی.....
. بازی های گروهی با دانش آموزان.
انجام آزمایش های غیر درسی و هیجان انگیز ( ساختن خمیر اسلایم )
برگزاری کلاس در محیط های مختلف .حیاط.....
برگزاری اردوهای علمی جذاب
برگزاری بازی مرتبط به درس (آموزش نیرو با فوتبال)
پخش فیلم و کارتن مرتبط با درس
اردوی مرتبط با درسانجام بازی های انگیزشی (هب یادگیری مضرب اعداد)بازی با اعدادانجام پروژه (مثلاً محاسبه مساحت اتاق خوابش)ایجاد فرصت جهت آموزش دادن به دانش آموزاناستفاده از ابزار کمک درسی ریاضیاستفاده از فیلم جذاب آموزشی
کار با بسته های کمک آموزشی کمک زیادی به شادابی کلاس میکند.
 انجام کار عملی کلاس را پویاتر و با نشاط تر میکند.
بعضاً با دانش آموزان شوخی میکنم.
دانش آموزان در هفته اوقات زیادی را میتوانند بازی کنند.
برگزاری اردوها و جشنهای مختلف به شادابی و نشاط دانش آموزان کمک خواهدکرد.
خود معلم باید روحیه شاد داشته باشد و لباسهای مناسبی در طول هفته بپوشد تا در روحیه بچه اثر مثبت بگذارد.
حیاط و دیوارها و کلاسها باید پویایی و نشاط داشته باشد و از رنگهای شاد و زنده استفاده شود و تأثیر درونی داشته باشد.
 معلم همیشه  داستان های کوتاه جذاب و پندآموز یا خاطرات لذت بخش برای دانش آموزان تعریف کند و در آخر از بچه ها بخواهد نکته اخلاقی این داستان را بگویند.
از بچه ها خواسته شود خاطرات جذاب و خنده دار خود را بنویسند و حتی در صورت تایل در کلاس بخوانند و باز گو کنند.
از دانش آموزان بخواهیم از موضوعات و مواردی که دوست دارند در حیاط و کلاس ها نقاشی و نوشته شود و نوع زنگ پیشنهاد دهند و حتی دیواری باشد تا بچه ها در آن زنگ آمیزی یا نقاشی کنند.
وسایلی باشد که بچه ها با جابجا کردن آنها یک شکل و طرح خاصی ایجاد کنند یا وسیله ای بسازنند و از کار خود لذت ببرند.
برگزاری کارگروهی و مشارکت دادن دانش آموزان،استفاده از مثال هایی در تدریس که دانش آموزان به آنها علاقه مند هستند و.....
ذات کودک و نوجوان با آزادی و شادابی و نشاط آمیخته است و برای رشد و شکل گیری شخصیت، شادابی مورد نیاز است.
این شادابی باید در عمل بوده و دانش آموزان را برای شرکت در فعالیت های جمعی علاقه مند سازد و با محیط خاص تطبیق داده شود.
شادابی لزوما خنده و شوخی و تفریح نیست بلکه علاقه مندی به دوستان و مدرسه و کلاس و معلم شزط اول آن است.
عوامل اضطراب ساز مانند خشونت ،نمره و قوانین سخت گیرانه باید از محیط مدرسه دور شود.5-زیباسازی مدرسه و کلاس هابا سلیقه بچه ها لحاظ شود.
فرصت کافی دادن به دانش آموزان جهت انجام تکالیف و آزمون
 داشتن طرح و برنامه در تدریس و آموزش برای تک تک دانش آموزان
تشویق و تذکر به هر کس با توجه به سطح خودش
 داشتن نقشه راه برای هر دانش آموز در نوع برقراری ارتباط
پذیرفتن عذر دانش آموزان در کم کاری هایشان
تشویق دانش آموزان با توجه به میزان پیشرفتی که داشتند

ایجاد فضای خنده و شادی در زمانهایی که فضای کلاس برای دانش آموز سنگین میباشد . مثلا وقتی به مسایل سخت در درس برخورد میکنیم یا دانش آموزان در یادگیری مفهومی با مشکل مواجه میشوند

شرکت در فعالیتهای گروهی خارج ازکلاس مانند اردوها و بازی ...

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران