مقالات
اعجاز قرآن کریم
خلاصه :
چرا عنکبوت در قرآن به صیغه مونث ياد شده درحالي كه عنكبوت مذكر استسوره عنكبوت (آیه ۴۱)
مَثَلُ الَّذِينَ اتَّخَذُوا مِنْ دُونِ اللَّهِ أَوْلِيَاءَ كَمَثَلِ الْعَنْكَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَيْتًا ۖ وَإِنَّ أَوْهَنَ الْبُيُوتِ لَبَيْتُ الْعَنْكَبُوتِ ۖ لَوْ كَانُوا يَعْلَمُونَ (٤١)
مثَل كسانی كه غیر از خدا را اولیای خود برگزیدند، مثَل عنكبوت است كه خانهای برای خود انتخاب كرده؛ در حالی كه سستترین خانههای خانه عنكبوت است اگر میدانستند!(۴۱)
سوره عنكبوت (آیه ۴۱)
نكتهها:
به مناسبت این آیه، این سوره، عنكبوت نام گرفته است.
از افلاطون نقل شده كه مگس حریصترین حشره است كه برای معاش خود روی ترشی، شیرینی، آلودگی وزخم مینشیند؛ ولی عنكبوت در گوشهای میتند وقناعت دارد، جالب این است كه خداوند فعّالترین وحریصترین حیوان را طعمه گوشهگیرترین حیوان قرار میدهد، مگس با پای خود به سراغ عنكبوت میرود و او با تارهای خود مگس را شكار میكند.
پیامها:
استفاده از مثل، یكی از بهترین شیوهها در تعلیم و تربیت است، مَثَلُ الَّذِینَ ... و بهترین مثالها، مثالی است كه در همهی زمانها و مكانها و برای همهی اقشار مردم ملموس باشد. «كَمَثَلِ الْعَنْكَبُوتِ»
بنای شرك، مانند خانهی عنكبوت سست و بیاساس است. مَثَلُ الَّذِینَ ... كَمَثَلِ الْعَنْكَبُوتِ ...
عنكبوت، در اماكن متروكه خانه میسازد؛ شرك نیز در روحهای دور از خدا جا گرفته و تأثیر میگذارد. «دُونِ اللَّهِ- كَمَثَلِ الْعَنْكَبُوتِ»
خانهی عنكبوت، تنها اسم خانه را دارد؛ غیر خدا نیز اسمهایی بیش نیستند. «دُونِ اللَّهِ- أَوْهَنَ الْبُیُوتِ»
عنكبوت، در عالم خود خیال میكند كه خانه دارد و خانهاش در برابر حوادث مقاوم است؛ مشرك نیز به چنین توهّمی دچار است. «أَوْهَنَ الْبُیُوتِ»
ولایت الهی، بنیانی مرصوص و بنایی آهنین دارد، «كَأَنَّهُمْ بُنْیانٌ مَرْصُوصٌ» * امّا ولایت غیر خدا، بسیار سست است. «أَوْهَنَ الْبُیُوتِ»
گاهی انگیزهها، خیالات و دوستیها، مانع فهمیدن حقّ است. «لَوْ كانُوا یَعْلَمُونَ» (چنانكه میگویند: «حب الشیء یعمی و یصم»، برخی علاقهها انسان را كور و كر میكند.)
مشركان از سر جهل و بیخبری به سراغ غیر خدا میروند. «لَوْ كانُوا یَعْلَمُونَ»
تفسیر نور - حجت الاسلام قرائتی
فایده اول
چرا عنکبوت در قرآن به صیغه مونث ياد شده درحالي كه عنكبوت مذكر است⁉️
آيه ميگويد مثل الذين اتخذوا من دون الله اولياء كمثل العنكبوت اتخذت بيتا
(العنكبوت 41)
آيا متوجه،،، تاء،، مونث در كلمه ،،،اتخذت،،، شديد
عنكبوت مذكر يا مونث است؟آيا هذا عنكبوت يا هذه عنكبوت گفته ميشود؟
درستش هذا عنكبوت است چونکه مذکر است پس چرا تاء مونث دركلمه اتخذت امده؟
منكرين و شكاكان ايراد گرفتن و گفتن كه اين خطايي از قرآن است العياذ بالله گفتن كه بايد كمثل العنكبوت اتخذ بيتا گفته بشه چونکه عنکبوت مذکره
ولی پروردگار اراده کرد معجزه ای در این موردبیاورد،نشانه ای برای تقویت قلبمان،و کافران را ذلت خواری بیفزاید.
تکنولوژی امروزی ثابت كردكه فقط عنكبوت ماده ميتواند تار بتند،در حالي كه عنكبوت مذكر(نر) از تارهاي خود فقط براي جابجايي بين درختان واماكن استفاده ميكندو قادر به تنيدن تار نيست
اگر خداوند متعال در آیه خود میفرمود کمثل العنكبوت اتخذ بيتا، آيه از نظر علمي خطا واشتباه است ولي خداوند متعال تاء مونث را در آيه آورد تا ايمان در دلهايمان تقويت گردد و بدانيم كه كلام حق است
فايده دوم
عنكبوت مونث بعد از به دنيا آوردن فرزندان ،عنكبوت مذكر را ميكشد و به خارج از منزل مي اندازد!!
وبعد از اينكه فرزندان عنكبوت بزرگ شدن ،مادر خود را ميكشند و به خارج از خانه مي اندازند!!
خانواده عجيبي ست از بدترين خانواده ها به معناي واقعي ست!!
خداوند در قرآن كريم وصف كرده خانواده را
(وان اوهن البيوت لبيت العنكبوت لو كانوا يعلمون)
منظور سوره از ذکر داستان خانواده و تار عنکبوت این است که فتنه ها همچون تار عنکبوت پیچیده و گرفتار کننده هستن واهل فتنه خودشان قربانی میشوند.