ضرورت_احیاء_فاطمیه

بخش اول


۰۳ اسفند ۱۳۹۶ / ۰۹:۵۴:۴۹
۱۴۷
۰


غدیر، هویت تشیع است و فاطمیه، جانفشانی برای بقاء آن هویت است

 / ١

 مناسبت‌ها و بزرگداشت‌هایی که ریشه در مذهب دارد، به دو دسته کلی تقسیم می‌شود:
١. به تمام گروه‌های اسلامی اختصاص دارد مثل عید_فطر و
عید_قربان
۲. فقط به پیروان مذهب تشیع اختصاص دارد

آیین‌های مذهب تشیع از نظر مبنا و ریشه به دوسته تقسیم می‌شوند:
١. ریشه در محبت به اهل_بیت دارد: مثل جشن ولادت یا مجلس شهادت ائمه معصومین
۲. ریشه در اعتقاد به ایشان دارند که شامل چهار مناسبت کلیدی می‌شود:
غدیر، نیمه_شعبان، عاشورا و فاطمیه

هویت مکتب تشیع به امامت است. شیعه بدون امامت، هیچ تفاوتی با اهل_سنت ندارد. آغاز امامت در غدیر است و تداوم آن در ظهور امام زمان است. لذا این دو مناسبت باید گرامی داشته داشته شود. شهادت حضرت زهرا و شهادت حضرت سیدالشهداء نیز ریشه در دو اصل مهم تولی و تبری دارد.

بیشترین هجمه و شبهه دشمن ناظر به این چهار مناسبت است. در مورد شهادت امیرالمؤمنین شبهه‌ای ندارند، اما با غدیر مشکل دارند. درباره‌ی ولادت حضرت زهرا چیزی نمی‌گویند اما شهادت ایشان را افسانه می‌دانند. 

چرا فاطمیه را بزرگ می‌داریم؟!
در این ایام در برپایی مجالس فاطمیه اهتمام می‌کنیم، چون ریشه در اعتقاد ما دارد. انسان بدون اعتقاد زنده نمی‌ماند.

خداوند درباره حقانیت اسلام در قرآن فرموده است:
"دین در نزد خدا، اسلام (و تسلیم بودن در برابر حق) است" (آل عمران / ١۹)
"و هر کس جز اسلام، آیینی برای خود انتخاب کند، از او پذیرفته نخواهد شد" (آل عمران / ۸۵)

خداوند در آخرین حج پیامبر، مأموریت جدیدی را به ایشان محوّل می‌کنند:
"ای پیامبر! آنچه از طرف پروردگارت بر تو نازل شده است، کاملا (به مردم) برسان! و اگر نکنی، رسالت او را انجام نداده‌ای!" (مائده / ۶۷)

پیامبر در غدیر خم ایستادند و دستور دادند آنها که پیش رفته‌اند برگردند و آنها که عقب مانده‌اند برسند. در حدود ١۲۰ هزار نفر اجتماع کردند. آنگاه پیامبر اکرم، امیرالمؤمنین را به عنوان ولی و حجت خدا و وصی و جانشین بعد از خود برای امت معرفی کردند.

سپس آیه ٣ سوره مائده نازل شد: "امروز، دین شما را کامل کردم؛ و نعمت خود را بر شما تمام نمودم؛ و اسلام را به عنوان آیین (جاودان) شما پذیرفتم (و به آن راضی شدم)"

آیه با کلمه "الیوم" آغاز شده است. الف و لام ابتدای کلمه، در ادبیات عرب، الف و لام عهد است. یعنی خداوند فرمود من به دین_امروز شما راضی شدم. دیروز، اسلام داشتید ولی علی معرفی نشده بود لذا برای خداوند کامل نبود.
فردای غدیر هم اسلام دارید ولی چون علی را کنار خواهید زد، آن هم کامل نخواهد بود.
خداوند دین روز غدیر را دین برتر و متعالی می‌داند یعنی اسلام_غدیر معتبر است نه
اسلام_سقیفه.

پیامبر در غدیر، دو کار انجام دادند. اول از تمامی حاضران حتی زنان، برای امیرالمؤمنین بیعت گرفتند. دیگر اینکه از حاضرین خواستند تا به غایبین جهان اسلام، پیام غدیر را برسانند و این مسأله را گزارش دهند تا این ماجرا در اینجا دفن نشود.

وقتی حضرت موسی فقط ده روز از جامعه‌اش جدا شد، امتش با خطری بزرگ تهدید شد. آنها گوساله سامری را درست کردند. با اینکه از پیامبر خود بسیار معجزه دیده بودند اما گوساله‌پرست شدند.
این خطر همیشه جامعه را تهدید می‌کند که وقتی پیامبری برود عده‌ای فتنه درست کنند و مسیر اصلی پیامبر زمان را به انحراف بکشانند.

خطر بزرگی جامعه_اسلامی را تهدید می‌کرد.
خداوند در سوره آل عمران آیه ١۴۴ فرمود: "محمد فقط فرستاده خداست؛ و پیش از او، فرستادگان دیگری نیز بودند؛ آیا اگر او بمیرد و یا کشته شود، شما به عقب برمی‌گردید؟ (و اسلام را رها کرده به دوران جاهلیت و کفر باز خواهید گشت؟)"

خداوند، تهدید سقیفه را در این آیه بصورت آشکار و علنی مطرح کرده است. اگر کسی بخواهد از این خطر بگذرد یک راه بیشتر ندارد و آن اطاعت از مقام امامت و ولایت امیرالمؤمنین است. فاطمه زهرا، در راه احیاء غدیر شهید شدند تا دین پیامبر اسلام حفظ شود و امت به عقب بازنگردد.

احیاء_فاطمیه یعنی عدم بازگشت به جاهلیت. فاطمیه مهر ابطال به اسلام سقیفه است. اسلام غدیر در احیاء فاطمیه تبلور پیدا می‌کند.

غدیر، هویت تشیع است و فاطمیه، جانفشانی برای بقاء آن هویت است.

پایان بخش اول
_______________
حجةالاسلام والمسلمین علوی_تهرانی‌
شام شهادت حضرت زهرا س
فاطمیه اول سال ١٣۹۶ 
@Fares_ir




برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

مطالب مرتبط