آموزش

داستان هایی از پیامبر رحمت(ص)

پیامبر مهربانی ها را بهتر بشناسیم


خلاصه :

آشنایی و انس با پیامبر (ص) از طریق داستان

در یکی از فرخنده روزهای ماه ربیع و در میان زمزمه های جشن میلاد پر برکت پدر مهربانی ها، حضرت محمد مصطفی(ص)، به هر کدام از دختران کلاس سوم میزان یک پاکت نامه داده شد. برای بچه ها سؤال شد که قضیه از چه قرار است و داخل پاکت ها چیست؟!

یکی یکی پاکت ها پخش شد. هر کس در پاکت مخصوص خودش یک داستان کوتاه داشت. تعدادی از بچه ها مشغول خواندن شدند و عده ای هم دوست داشتند زودتر بفهمند که می خواهیم با داستان ها چه کنیم؟!

با باز کردن پاکت ها و دیدن عنوان داستان، گفتگوهایی بین بچه ها رد و بدل می­شد و کم کم فهمیدند که داستان هر نفر با چند نفر دیگر مشابه است. برایشان جالب بود که بدانند داستان چه کسی شبیه داستان خودشان است؟ قرار شد هر کس گروه هم داستان خود را پیدا کند و در کنار هم بنشینند و داستانشان را با هم بخوانند. شش گروه تشکیل شد و شروع به خواندن کردند؛ اما نکته اینجا بود که نام شخصیت اصلی داستان مشخص نبود. بچه ها باید با توجه به قرائن داستان و استفاده از دانسته های قبلی خود و اشتراک آن با اعضای گروه، شخصیت اصلی داستان را کشف می کردند.

گفتگوی اعضای گروه، حدس هایی که می زدند و دلایلی که برای هم می آوردند جالب و شنیدنی بود.

بالاخره همه­ ی گروه ها موفق شدند. شخصیت اصلی داستان ها کسی بود که همه با شنیدن نام زیبایش به یاد بهترین ها می افتند و جان را با صلوات بر او و آلش معطر می کنند.

در هر داستان ویژگی هایی از شخصیت پیامبر اکرم (ص) روایت شده بود. قرار شد برای اینکه گروه ها داستان های همدیگر را بفهمند و چیزهای بیشتری درباره پیامبر(ص) یادبگیرند؛ هر گروه یک شیوه ی ارائه انتخاب کند و اعضای گروه با همکاری با هم، داستانشان را برای کلاس ارائه دهند. پس از اینکه هر گروه روش ارائه­ی خود را انتخاب کرد و تقسیم وظایف و نقش ها صورت گرفت، تعدادی از گروه ها درخواست زمان برای تمرین کردند که زمان مناسب اختصاص داده شد.

ودر نهایت در یک جلسه، شش ارائه­ی دلچسب و دیدنی داشتیم. گروه ها به شیوه های مختلف از جمله نمایش معمولی و نمایش عروسکی، داستان هایی از زندگی پیامبر (ص) را برای کلاس اجرا کردند.  

رصدکردن روند تقسیم نقش ها و وظایف، چالش های گروه ها و نحوه­ ی حل آن و شیوه­ ی تعامل اعضای گروه ها از جمله نکات حائز اهمیت این بخش از پروژه­ ی پیامبر(ص) بود. 

*داستان ها پیوست شده است.*

از آنجا که درس چهارم کتاب فارسی کلاس سوم ، دانش آموزان را با علائم نگارشی دو نقطه و گیومه(مرتبط با نقل قول)  آشنا کرده است، این علائم در داستان ها گذاشته نشده. تعدادی از دانش آموزان با مراجعه به کتاب و یادگیری محل قرار دادن این علائم ، داستان های خود را از نظر علائم نگارشی کامل کردند.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران