معرفی

Math Game

آموزش از طریق بازی بر بهبود نگرش ریاضی دانش‌آموزان


خلاصه :

به منظور بهبود نگرش ریاضی، باید به نقش عوامل انگیزشی به ویژه نگرش ریاضی توجه کرد و روش­های آموزشی ریاضی را در مسیر ایجاد علاقه به این درس سوق داد.

یافته­ های متعدد نشان داده است پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی نه تنها از ساختارهای دانش و فرایندهای پردازش اطلاعات تأثیر می­ پذیرد، بلکه به عوامل انگیزشی از جمله باورها، نگرش­ها، ارزش­ها و اضطراب مربوط می­شود  . 

محققان بین انگیزش بالا، نگرش مثبت و اضطراب پایین با عملکرد ریاضی رابطه‌ی قوی یافتند. بنابراین احساس و عاطفه در آموزش ریاضی، موضوعی بسیار مهم است و می­تواند عواملی از قبیل اضطراب و هراس ریاضی، لذت از ریاضی، اعتماد به نفس ریاضی، موفقیت و شکست در ریاضی ایجاد کند.  

شورای ملی معلمان ریاضی در آمریکا و کانادا تأکید کرده­ اند که بهترین روش آموزش ریاضی آن است که دانش­ آموزان خودشان به ساخت مفاهیم ریاضی بپردازند. این شورا در آموزش ریاضی به کودکان دبستانی و پیش دبستانی، بر بازی به عنوان روش مؤثر تأکید کرده­ اند.   استفاده از بازی، ابزار طبیعی برای ارتقاء نگرش مثبت در خصوص یادگیری است.

بازی گزینه ه­ای آرمانی برای تعامل بین مدرسه و دنیای کودکان است و با توجه به اینکه میزان افت تحصیلی در درس ریاضی از مشکلات رایج دانش­ آموزان ایرانی در همه پایه­ های تحصیلی است ، بنابراین از عوامل مهمی که روی نگرش و عملکرد ریاضی دانش­ آموزان مؤثر است می­ توان از آموزش ریاضی به طریق بازی نام برد.

پژوهش فنگفنگ و باربارا نشان داد که آموزش به شیوه‌ی بازی در عملکرد ریاضی دانش­ آموزان و بهبود نگرش ریاضی آنان مؤثرتر از روش آموزش سنتی است.

 آموزش ریاضی با توجه به زندگی واقعی و نمونه‌های غنی شده با زندگی بر نگرش دانش­ آموزان به ریاضی مؤثر است. براساس نظریات پیاژه و ویگوتسکی بازی، اصلی‌ترین عامل رشد شناختی کودک است.

کودکان در قالب بازی با درک واقعیت­ها و کنترل مهارت­ های شخصی به تعادل دست می­ یابند. کودکان در خلال بازی، به‌ویژه بازی­ های آموزشی، به مفاهیم ذهنی جدیدی دست می­ یابند و مهارت­ های بهتری را کسب می‌کنند. بسیاری از مربیان آموزش و پرورش به نقش بازی به عنوان یکی از مطلوب‌ترین عوامل آموزش و پرورش اشاره کرده­ اند.

مونته سوری، فروبل، دکرولی، پیاژه و گانیه از جمله کسانی هستند که برای آموزش مفاهیم به کودکان از بازی­های آموزشی استفاده می­کردند و استفاده از آن را به‌عنوان عمده­ ترین وسیله‌ی­ آموزش کودک برای یادگیری موضوعات مختلف مورد تأکید قرارداده­ اند .

کودکان همیشه به بازی‌های مختلف علاقه مند هستند. آنها بازی کردن را قبل از راه رفتن و صحبت‌کردن شروع می­کنند آنها وقتی‌که مشغول بازی هستند از تمرکز و توجه بیشتری برخوردارند. بازی برای کودکان می­ تواند به عنوان یک ابزار مهم در یادگیری باشد. کودکان روزانه با ریاضی زندگی می­ کنند و با ریاضی رشد می­ کنند و از فرآیندهای ریاضی فراوانی هنگام  بازی استفاده می­ کنند.

اگر آموزش از طریق بازی صورت بگیرد، دانش‌آموزان زودتر مطالب را می­فهمند و دیرتر فراموش می­کنند. استفاده از بازی در تدریس درس ریاضی هرچند تدریس را طولانی­تر می­کند، اما یادگیری را عمیق­تر، دلپذیر­تر و عملی­تر می­نماید.

 بازی آموزشی مناسب به بچه­ ها برای یادگیری مفاهیم و مهارت­ های جدید ریاضی کمک می­ کند. این محققان توصیه کردند که بازی­ ها در برنامه آموزش درس ریاضی به عنوان فعالیت کمکی لحاظ شود. آنها به تجربه دریافتند که استفاده از بازی­ های آموزشی در دروس ریاضی، به درک بهتر و یادآوری طولانی­ تر منجر می­ شود.

  بین نگرش ریاضی و پیشرفت درس ریاضی همبستگی مثبت وجود دارد، هر چه نگرش ریاضی مثبت­تر باشد، پیشرفت درسی بالاتری انتظار می­رود.

با توجه به اینکه ریاضی یک رشته علمی قابل توجهی در کلاس­ های درسی مدارس است، محققان ادعا می­کنند که کلاس­های ریاضی باید همراه طرح­ ها، بازی­ ها و فعالیت­ های مشابه پیش بروند. این نوع فعالیت­های مختلف باید در کلاس­ ها انجام شود تا انگیزه دانش­ آموزان افزایش پیدا کند. تحقیقات حاکی است زمانی که دانش­ آموزان از درس ریاضی لذت ببرند تمایل بیشتری برای یادگیری ریاضی از خود نشان می­دهند. خصوصیات انگیزشی بازی به دانش­ آموزان کمک می­کند تا علاقه خود را بر روی کار و یک موضوع خاص در محیط آموزشی حفظ کنند. بازی همچنین به آموزگاران و مشارکت فعال آنان در فعالیت‌های یادگیری کمک می کند.

بنابراین به منظور بهبود پیشرفت ریاضی باید به نقش عوامل انگیزشی به ویژه نگرش به ریاضی توجه کرد و روش­های آموزشی ریاضی را در مسیر ایجاد علاقه به این درس سوق داد. چون دانش­ آموزان در صورتی به تلاش شناختی برای فراگیری ریاضی اهتمام می ورزند که از این تلاش لذت ببرند و آن را جالب و جذاب تلقی کنند.  

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران