معرفی
Math Game
آموزش از طریق بازی بر بهبود نگرش ریاضی دانشآموزان
خلاصه :
به منظور بهبود نگرش ریاضی، باید به نقش عوامل انگیزشی به ویژه نگرش ریاضی توجه کرد و روشهای آموزشی ریاضی را در مسیر ایجاد علاقه به این درس سوق داد.یافته های متعدد نشان داده است پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی نه تنها از ساختارهای دانش و فرایندهای پردازش اطلاعات تأثیر می پذیرد، بلکه به عوامل انگیزشی از جمله باورها، نگرشها، ارزشها و اضطراب مربوط میشود .
محققان بین انگیزش بالا، نگرش مثبت و اضطراب پایین با عملکرد ریاضی رابطهی قوی یافتند. بنابراین احساس و عاطفه در آموزش ریاضی، موضوعی بسیار مهم است و میتواند عواملی از قبیل اضطراب و هراس ریاضی، لذت از ریاضی، اعتماد به نفس ریاضی، موفقیت و شکست در ریاضی ایجاد کند.
شورای ملی معلمان ریاضی در آمریکا و کانادا تأکید کرده اند که بهترین روش آموزش ریاضی آن است که دانش آموزان خودشان به ساخت مفاهیم ریاضی بپردازند. این شورا در آموزش ریاضی به کودکان دبستانی و پیش دبستانی، بر بازی به عنوان روش مؤثر تأکید کرده اند. استفاده از بازی، ابزار طبیعی برای ارتقاء نگرش مثبت در خصوص یادگیری است.
بازی گزینه های آرمانی برای تعامل بین مدرسه و دنیای کودکان است و با توجه به اینکه میزان افت تحصیلی در درس ریاضی از مشکلات رایج دانش آموزان ایرانی در همه پایه های تحصیلی است ، بنابراین از عوامل مهمی که روی نگرش و عملکرد ریاضی دانش آموزان مؤثر است می توان از آموزش ریاضی به طریق بازی نام برد.
پژوهش فنگفنگ و باربارا نشان داد که آموزش به شیوهی بازی در عملکرد ریاضی دانش آموزان و بهبود نگرش ریاضی آنان مؤثرتر از روش آموزش سنتی است.
آموزش ریاضی با توجه به زندگی واقعی و نمونههای غنی شده با زندگی بر نگرش دانش آموزان به ریاضی مؤثر است. براساس نظریات پیاژه و ویگوتسکی بازی، اصلیترین عامل رشد شناختی کودک است.
کودکان در قالب بازی با درک واقعیتها و کنترل مهارت های شخصی به تعادل دست می یابند. کودکان در خلال بازی، بهویژه بازی های آموزشی، به مفاهیم ذهنی جدیدی دست می یابند و مهارت های بهتری را کسب میکنند. بسیاری از مربیان آموزش و پرورش به نقش بازی به عنوان یکی از مطلوبترین عوامل آموزش و پرورش اشاره کرده اند.
مونته سوری، فروبل، دکرولی، پیاژه و گانیه از جمله کسانی هستند که برای آموزش مفاهیم به کودکان از بازیهای آموزشی استفاده میکردند و استفاده از آن را بهعنوان عمده ترین وسیلهی آموزش کودک برای یادگیری موضوعات مختلف مورد تأکید قرارداده اند .
کودکان همیشه به بازیهای مختلف علاقه مند هستند. آنها بازی کردن را قبل از راه رفتن و صحبتکردن شروع میکنند آنها وقتیکه مشغول بازی هستند از تمرکز و توجه بیشتری برخوردارند. بازی برای کودکان می تواند به عنوان یک ابزار مهم در یادگیری باشد. کودکان روزانه با ریاضی زندگی می کنند و با ریاضی رشد می کنند و از فرآیندهای ریاضی فراوانی هنگام بازی استفاده می کنند.
اگر آموزش از طریق بازی صورت بگیرد، دانشآموزان زودتر مطالب را میفهمند و دیرتر فراموش میکنند. استفاده از بازی در تدریس درس ریاضی هرچند تدریس را طولانیتر میکند، اما یادگیری را عمیقتر، دلپذیرتر و عملیتر مینماید.
بازی آموزشی مناسب به بچه ها برای یادگیری مفاهیم و مهارت های جدید ریاضی کمک می کند. این محققان توصیه کردند که بازی ها در برنامه آموزش درس ریاضی به عنوان فعالیت کمکی لحاظ شود. آنها به تجربه دریافتند که استفاده از بازی های آموزشی در دروس ریاضی، به درک بهتر و یادآوری طولانی تر منجر می شود.
بین نگرش ریاضی و پیشرفت درس ریاضی همبستگی مثبت وجود دارد، هر چه نگرش ریاضی مثبتتر باشد، پیشرفت درسی بالاتری انتظار میرود.
با توجه به اینکه ریاضی یک رشته علمی قابل توجهی در کلاس های درسی مدارس است، محققان ادعا میکنند که کلاسهای ریاضی باید همراه طرح ها، بازی ها و فعالیت های مشابه پیش بروند. این نوع فعالیتهای مختلف باید در کلاس ها انجام شود تا انگیزه دانش آموزان افزایش پیدا کند. تحقیقات حاکی است زمانی که دانش آموزان از درس ریاضی لذت ببرند تمایل بیشتری برای یادگیری ریاضی از خود نشان میدهند. خصوصیات انگیزشی بازی به دانش آموزان کمک میکند تا علاقه خود را بر روی کار و یک موضوع خاص در محیط آموزشی حفظ کنند. بازی همچنین به آموزگاران و مشارکت فعال آنان در فعالیتهای یادگیری کمک می کند.
بنابراین به منظور بهبود پیشرفت ریاضی باید به نقش عوامل انگیزشی به ویژه نگرش به ریاضی توجه کرد و روشهای آموزشی ریاضی را در مسیر ایجاد علاقه به این درس سوق داد. چون دانش آموزان در صورتی به تلاش شناختی برای فراگیری ریاضی اهتمام می ورزند که از این تلاش لذت ببرند و آن را جالب و جذاب تلقی کنند.