روش میزان
سلسله مقالاتِ مقایسهی روشهای آموزشی رایج با الگوی میزان :
الگوی آموزشی والدورفی و روش مـیزان (۱)
Waldorf & Mizan School Method
خلاصه :
نوشتههایی که از شباهتها و تفاوتهای یک روش آموزشی جهانی با روش میزان میگوید.الگوی آموزش والدروف چه میگوید؟ چه شباهتها و تفاوتهایی با الگوی آموزشی میزان دارد؟ آیا روش والدورف شناختی است؟
در این یادداشت میخواهیم به پاسخ این سوالات برسیم؛ پس ادامهی مطلب را حتما بخوانید:
توضیح روش والدورف به زبان ساده!
این الگوی آموزشی حاصل تفکرات فردی به نام «رودولف اشتاینر» بوده است که با نام روش آموزشی «اشتاینر» هم شناخته میشود. فلسفهی این الگوی آموزشی مبتنی بر سه گزارهی مهم تربیتی است:
- یادگیری یکپارچهی مهارتهای فکری، هنری و عملی
- پرورش خلاقیت و قدرت نوآوری
- استقلال کامل در تعیین محتوای درسی و روش تدریس
سال 1919 اولین مدرسهی والدورف در اشتوتگارت آلمان افتتاح شد و یک قرن بعد به بزرگترین جنبش مدارس مستقل با حدود 1200 مدرسه، 2000 مهدکودک و 646 مرکز آموزش ویژه در 75 کشور جهان، تبدیل شد.
استراتژی تربیت در سه دورهی سنی؛ والدورف و میزان چه میگویند؟
اشتاینر معتقد بود رشد معنوی انسان در سه دوره اتفاق میافتد که هر دورهی تربیتی را معادل یک سیاره در نظر گرفته بود.
- هفت سال اول : کرهی ماه
- هفت سال دوم: سیارهی عطارد
- هفت سال سوم: سیارهی زهره
این تقریبا مشابه مواردی است که ژان پیاژه شرح داد. جالب است بدانید که احادیث دین مبین اسلام نیز مؤید همین موضوع است.
تطبیق استراتژیهای دورهی پیشدبستان
تطبیق استراتژیهای دورهی دبستان
این یادداشت ادامه دارد...