مقالات

ستاره های هتل ها چگونه مشخص می شوند؟


خلاصه :

من به شما قول می دهم حداقل ۱۰ بار از خود پرسیده اید چگونه ستاره هتل ها مشخص می شود؟اگر واقعا عزم خود را جزم کرده اید که این را بدانید این مطلب را به تماشا بنشینید.

استراحت کردن روی تخت اتاق هتل و تماشای تلویزیون با لباس راحتی، گاهی اوقات بهترین بخش تعطیلات شما است. اما انتخاب از میان انواع هتل‌ها با تعداد ستاره‌های مختلف و اصطلاحات متنوع، می‌تواند امری چالش‌برانگیز و مشکل باشد.

بسیاری از هتل‌ها در وب‌سایت‌های مختلف رزرو، با تعداد ستاره‌های مختلف به افراد معرفی می‌شوند و همین مسئله می‌تواند کمی گیج‌کننده باشد و انتخاب را برای شما مشکل کند. هتل‌ها انواع مختلفی دارند و شاید یکی از مهم‌ترین دسته‌بندی‌ها بر اساس تعداد ستاره‌های آن‌ها است. اما با نبود یک معیار مشترک جهانی برای ستاره‌دهی، چگونه باید تشخیص داد که آیا هتلی که انتخاب کرده‌اید، همان هتلی است که می‌خواهید یا خیر؟

در ابتدا تصمیم بگیرید که به‌دنبال چه‌چیزی هستید و آیا ولخرجی کردن در هزینه‌های هتل برای شما قابل توجیه است یا خیر. برخی از افراد تنها به هزینه‌های غذا، جاذبه‌های گردشگری و گردش فکر می‌کنند و هتل را به‌عنوان جایی برای خوابیدن می‌شناسند. اگر از این دسته از گردشگران هستید، یک هتل با کلاس پایین هم برای شما مناسب خواهد بود.

هتل

برخی دیگر، هتل را به‌عنوان بخش مهمی از تجربه تعطیلات خود می‌دانند و انتظار امکاناتی چون استخر، خدمات اتاق یا اسپا را دارند. اگر در حال رزرو کردن هتلی با کلاس بالا هستید، از استفاده کردن از تمام امکانات آن اطمینان حاصل کنید، زیرا در غیر این صورت پول خود را هدر داده‌اید.

قصد دارید در کجا اقامت کنید؟ اگر مقصد شما یک شهر است و می‌خواهید در مرکز شهر اقامت داشته باشید، هتلی که در شهر واقع شده است، بدون توجه به تعداد ستاره‌هایش، بهترین انتخاب شما خواهد بود. البته، اگر به‌دنبال کاوش در یک منطقه خاص هستید، سعی کنید هتلی را انتخاب کنید که در مرکز تمام مکان‌هایی که قصد دارید از آن‌ها دیدن کنید، قرار داشته باشد و نه لزوما در مرکز شهر.

در نظر داشته باشید که هتلی با کلاس بالا در خارج از شهر، به نسبت هتلی مشابه یا حتی با کلاس پایین‌تر در داخل شهر، انتخاب مقرون‌به‌صرفه‌تری است.

آیا به یک سفر کاری رفته‌اید؟ اگر این‌طور است، شاید بهتر باشد با صرف کمی هزینه بیشتر، یک هتل با تعداد ستاره بیشتر در مرکز شهر رزرو کنید تا به‌راحتی به تمام مکان‌هایی که نیاز دارید، دسترسی داشته باشید.

جالب است بدانید که هتل‌های مرکز شهر ممکن است دارای ستاره‌های بیشتری باشند و این موضوع تنها به خاطر موقعیت مکانی آن‌ها است.

انواع هتل‌ها

هتل‌ها می‌توانند بسته به‌اندازه، موقعیت، بازار هدف و مالکیت آن‌ها دسته‌بندی شوند.

انواع هتل‌ها با توجه به‌اندازه

هتل‌ها با توجه به تعداد اتاق‌هایی که به مهمانان خدمات ارائه می‌کنند، تقسیم‌بندی می‌شوند. به‌طور مثال:

  • کمتر از ۲۰۰ اتاق: بسیار کوچک
  • حداکثر ۲۰۰ اتاق: کوچک
  • بین ۲۰۰ تا ۳۹۹ اتاق: متوسط
  • ۴۰۰ تا ۷۰۰ اتاق: بزرگ
  • بیش از ۷۰۰ اتاق: بسیار بزرگ

این دسته‌بندی برای زمان‌هایی مفید است که فردی قصد دارد هتل‌های یک‌اندازه را با هم مقایسه کند.

انواع هتل‌ها با توجه به موقعیت

هتل‌ها با توجه به موقعیتشان نسبت به شهر نیز دسته‌بندی می‌شوند.

هتل‌های فرودگاهی

هتل‌های فروگاهی در نزدیکی فرودگاه قرار دارند و مهمان‌ها در زمان بین دو پرواز یا ترانزیت، برای اقامت کوتاه از آن‌ها استفاده می‌کنند.

«بو اوتل» (Boatel)

«بو اوتل» (Boatel)

«بو اوتل»، به قایق‌ها یا کشتی‌های مسافربری گفته می‌شود که از آن‌ها به‌عنوان هتل استفاده می‌شود. «شیکارا» (Shikara) در کشمیر، یکی از نمونه‌های این نوع هتل است.

هتل‌های مرکز شهر

هتل‌های مرکز شهر در قلب شهر و در نزدیکی منطقه تجاری قرار دارند.

«متل» (Motel)

متل، به هتل‌های کوچکی گفته می‌شود که معمولا در بزرگ‌راه‌ها قرار دارند و مهمان‌های بین راهی از آن‌ها استفاده می‌کنند. مسافران می‌توانند با خودروی شخصی وارد آن‌ها شوند و ماشین خود را مقابل در اتاق پارک کنند. این نوع هتل، لابی ندارد و مسافران به‌محض ورود از میز پذیرش، کلید خود را می‌گیرند و به اتاق خود می‌روند.

هتل‌های حومه شهر (Suburb Hotels)

هتل‌های حومه شهر، در نزدیکی منطقه شهری قرار دارند و اقامتگاه‌های مقرون‌به‌صرفه‌ای به شمار می‌آیند.

هتل‌های شناور (Floating Hotels)

هتل‌های شناور، به کشتی‌های کروز روی دریاچه‌های بزرگ یا رودخانه‌ها گفته می‌شوند.

 مجتمع‌های اقامتی (Resorts)

مجتمع‌های اقامتی معمولا فضای بزرگ‌تر، استخرهای بزرگ روباز و پارک‌های آبی دارند

مجتمع‌های اقامتی یا هتل‌های ریزورت، در کنار سواحل، مناطق کوهستانی مانند پیست‌های اسکی، چشمه‌های آب گرم، جزایر یا در حاشیه رودخانه‌ها قرار دارند. تفاوت این مجموعه‌های اقامتی یا هتل‌های مخصوص استراحت با هتل‌های معمولی در همان منطقه، در نوع امکانات و خدماتی است که ارائه می‌دهند. مجتمع‌ها معمولا فضای بزرگ‌تر، استخرهای بزرگ روباز و پارک‌های آبی دارند.

روتل‌ها (Rotels)

«روتل‌ها» به هتل‌هایی گفته می‌شود که زیر آن‌ها چرخ قرار دارد، مانند هتل قطاری «دکان اودیسه» (Deccan Odyssey train) در هند.

هتل‌های خود پذیرایی (Self-Catering Hotels)

هتل‌های «خود پذیرایی» به هتل‌هایی گفته می‌شود که خود مهمان‌ها، وعده‌های غذایی روزانه‌شان را می‌پزند.

انواع هتل‌ها با توجه به بازار هدف

در ادامه هتل‌هایی را به شما معرفی می‌کنیم که با توجه به بازار هدف دسته‌بندی می‌شوند.

هتل‌های فرودگاهی

متقاضی هتل‌های فرودگاهی، مسافران شرکت‌های هواپیمایی، مشتریان تجاری و هر مهمان دیگری است که پروازش کنسل شده یا تاخیر خورده باشد.

هتل‌های تجاری

هتل‌های تجاری معمولا به مهمانانی خدمات ارائه می‌کنند که در سفر تجاری یا کاری هستند.

هتل‌های تخت و صبحانه (Bed and Breakfast)

هتل‌های تخت و صبحانه (B&B)، هتل‌های کوچکی هستند که مهمان‌های تورهای تفریحی یا بین راهی در آن‌ها اقامت می‌کنند. صاحب این‌گونه هتل‌ها معمولا در همان ملک اقامت دارد و مسئول سرو صبحانه برای مهمان‌های هتل است.

مجتمع‌های اقامتی

ریزورت هتل‌ها

معمولا افراد با درآمد بالا در مجتمع‌های اقامتی، اقامت می‌کنند؛ کسانی که می‌خواهند به دور از شهر، سروصدا و جمعیت به استراحت بپردازند. این‌گونه هتل‌ها امکاناتی چون اسپا، زمین‌های تنیس، مراکز ورزشی و تناسب اندام، قایق‌سواری، غواصی اسنورکلینگ و استخرهای شنا را در اختیار مهمانانشان قرار می‌دهند.

هتل‌های خود پذیرایی

متقاضیان هتل‌های خود پذیرایی، افرادی هستند که قصد اقامت طولانی دارند و ترجیح می‌دهند خودشان پخت‌و‌پز کنند. اتاق‌های این‌گونه هتل‌ها معمولا به آشپزخانه، امکانات آشپزی و اتاق پذیرایی مجهز هستند.

هتل آپارتمان‌ها

هتل آپارتمان‌ها

هتل آپارتمان‌ها در بخش مسکونی شهر قرار دارند و اقامتی طولانی‌مدت را برای مهمانان فراهم می‌کنند. معمولا اقامت در این‌گونه هتل‌ها از یک ماه به بالا آغاز می‌شود. تمام امکانات اولیه مانند آشپزخانه، ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی و تخت و همچنین هفته‌ای یک بار خدمات نظافتی در هتل آپارتمان‌ها فراهم شده است.

هتل سوئیت‌ها

هتل سوئیت‌ها دارای یک اتاق پذیرایی یا هال بعلاوه یک اتاق خواب هستند. مشتریان تجاری که نیاز به فضایی برای تعامل با مشتریان یا موکلانشان دارند، از متقاضیان اصلی این‌گونه هتل‌ها به شمار می‌آیند، زیرا به‌راحتی می‌توانند با مهمانانشان در یک جلسه کوچک بدون مزاحمت و در فضایی خصوصی، تعامل داشته باشند.

انواع هتل‌ها با توجه به مالکیت

مالکیت هتل‌های تخت و صبحانه و خودپذیرایی معمولا خانوادگی است و این‌گونه هتل‌ها تحت سیاست‌ها و رویه‌های شرکتی اداره نمی‌‌شوند. اما هتل‌های زنجیره‌ای یا گروه‌های هتلداری مانند ماریوت، تاج، رامادا و غیره دارای مدیریت مشابه در تمام شعبات خود هستند. این‌گونه هتل‌ها با سیاست‌های از پیش تعیین‌شده و سختگیرانه‌ای اداره می‌شوند.

انواع هتل‌ها با توجه به تعداد ستاره‌ها

هرچه تعداد ستاره‌ها بالاتر باشد، هتل موردنظر، لوکس‌تر و مجلل‌تر است

سیستم رتبه‌بندی ستاره در هتلداری، راهنمایی برای مشتری است تا در زمان رزرو بداند چه خدماتی در هتل موردنظر در انتظار او است. البته، کماکان هیچ روش مشخصی برای تقسیم هتل‌ها با دسته‌بندی تعداد ستاره‌ها وجود ندارد؛ اما هر فردی می‌داند که هرچه تعداد ستاره‌ها بالاتر باشد، به‌معنای لوکس‌تر و مجلل‌تر بودن هتل است.

اولین چیزی که درباره معیار ستاره هتل‌ها باید بدانید، این است که دو نوع رتبه‌بندی رسمی و غیر رسمی وجود دارد. هر هتلی می‌تواند ادعا کند که پنج ستاره یا سه ستاره است؛ اما شما باید اطمینان حاصل کنید که این ستاره‌ها رسمی هستند.

سیستم اصلی رتبه‌بندی با تعداد ستاره‌ها توسط «فوربز تراول گاید» (Forbes Travel Guide) در دهه ۱۹۵۰ آغاز شد. از آن پس، چندین نهاد ارزیابی‌کننده مختلف، به هتل‌ها ستاره می‌دهند؛ برای همین بهتر است که بررسی کنید که ارزیاب چه کسی است و سیستم نمره‌دهی آن‌ها بر چه اساسی کار می‌کند.

به‌طور مثال، در ایالات متحده آمریکا، «فوربز» و «ای‌ای‌ای» (AAA) کماکان به‌عنوان سیستم اصلی تعیین ستاره‌های هتل به کار می‌روند. در بریتانیا مقامات گردشگری مانند «ویزیت بریتین» (VisitBritain) و «ویزیت اسکاتلند» (VisitScotland)، مسئول این کار هستند.

راهنماهای مسافرتی مختلف و سایت‌های رزرو، سیستم رتبه‌بندی ستاره‌ای مخصوص به خودشان را دارند و غیر رسمی به شمار می‌آیند؛ اما تا زمانی که معیار ارزیابی هتل‌ها در آن‌ها یک‌پارچه باشد، می‌توان کم‌و‌بیش به اطالاعات آن‌ها اعتماد کرد. اگر نمی‌دانید که چه‌کسی به هتل ستاره داده است، بر اساس آن رتبه‌بندی، برای انتخاب هتل خود تصمیم نگیرید.

به‌علاوه، مهم است که بدانید حتی در سیستم رسمی رتبه‌بندی ستاره‌ها، آنچه در یک کشور، هتل پنج ستاره به شمار می‌آید، در کشور دیگری به‌عنوان هتل سه ستاره شناخته می‌شود.

هتل یک ستاره

هتل یک ستاره

هتل‌های یک ستاره معمولا هتل‌هایی کوچک هستند که مدیریت و اداره آن به دست مالک و خانواده است. محیط این‌گونه هتل‌ها شخصی است و اتاق‌های مهمان از امکانات اولیه‌ای مانند یک تخت و یک پاتختی کوچک برخوردار هستند. سرویس بهداشتی و حمام عموما به‌صورت مشترک در یک طبقه قابل استفاده هستند. در این‌گونه هتل‌ها انتظار تلویزیون، تلفن یا حتی خدمات نظافت روزانه را نداشته باشید.

معمولا هیچ امکاناتی در خود ملک هتل وجود ندارد و میز پذیرش، ۲۴ ساعته باز نیست. رستوران در فاصله کوتاهی از هتل قرار دارد و یک منطقه تجاری کوچک و یک مرکز حمل‌و‌نقل عمومی نیز در نزدیکی آن، وجود خواهد داشت.

هتل دو ستاره

هتل‌های دو ستاره غالبا بخشی از هتل‌های زنجیره‌ای هستند که کیفیتی ثابت اما امکاناتی محدود را به مهمانان ارائه می‌کنند. آن‌ها هتل‌هایی کوچک یا متوسط، با تلفن، کمدهای کوچک و تلویزیون هستند، اگرچه تلویزیون ممکن است خیلی قدیمی باشد. اتاق‌ها مجهز به حمام و سرویس بهداشتی خصوصی هستند، اما از وان حمام خبری نیست. 

خدمات نظافت روزانه و خدمات در اتاق در آن‌ها وجود ندارد؛ اما به یک رستوران کوچک در ملک هتل، مجهز هستند که معمولا صبحانه سرو می‌کند. میز پذیرش نیز معمولا در هتل‌های دو ستاره به‌صورت ۲۴ ساعته باز است و به مهمانان خدمات ارائه می‌کند.

هتل سه ستاره

هتل سه ستاره

هتل‌های سه ستاره نه خیلی ارزان هستند و نه خیلی لوکس. آن‌ها معمولا در نزدیکی مراکز تجاری اصلی، شاه‌راه‌های مهم یا مراکز خرید قرار دارند. اتاق‌ها تمیز و جادار هستند ویک لابی در هتل وجود دارد. یک رستوران نیز در هتل، تمام وعده‌ها از جمله صبحانه، ناهار و شام را به مهمانان ارائه می‌کند. امکاناتی از قبیل پیشخدمت و خدمات نظافت روزانه اتاق، مرکز تناسب اندام و استخر نیز در دسترس هستند.

چهار ستاره:

هتل‌های چهار ستاره بزرگ هستند و معمولا بخشی از مجموعه هتل‌های مشابه با ظاهری رسمی و خدمات بسیار خوب به شمار می‌آیند. شما به‌محض ورود به لابی و دیدن دکور هتل، متوجه تفاوت هتل‌های چهار ستاره با دیگر اماکن اقامتی خواهید شد. اتاق‌ها معمولا مجهز به تلویزیون جدید، یخچال، تخت بزرگ، سرویس بهداشتی لوکس و گاو صندوق هستند.

این‌گونه هتل‌ها در منطقه اصلی شهر در نزدیکی مراکز خرید، غذاخوری‌ها و مراکز تفریحی قرار دارند. مهمانان با امکاناتی چون اتاق‌های مبله و تمیز، رستوران ها، سرویس نظافت روزانه اتاق، پارک ماشین توسط پیشخدمتان و یک مرکز تناسب اندام در داخل هتل روبه‌رو خواهند شد.

هتل پنج ستاره

هتل پنج ستاره

هتل‌های پنج ستاره، بزرگ و مجلل هستند و بالاترین درجه از خدمات اتاق را به مشتریان خود ارائه می‌کنند. معماری این‌گونه هتل‌ها باشکوه و لاکچری است. اتاق‌های مهمان، مجهز به وسایل با کیفیت بالا، تلویزیون، وان حمام و چشم‌اندازهایی به بیرون از اتاق هستند.

از امکانات هتل‌های پنج ستاره می‌توان به چندین غذاخوری در داخل هتل، مانند کافی‌شاپ‌ها، رستوران‌ها و غرفه‌های میان‌وعده در کنار استخرها اشاره کرد. خدمات اتاق در ۲۴ ساعت ۷ روز هفته، پیشخدمت و خدمات حفاظت شخصی نیز  برای مهمانان فراهم است. بیشتر هتل‌های پنج ستاره دارای زمین‌های گلف، زمین تنیس، اسپا، باشگاه و خدمات مراقبت از کودکان هستند.

کجا اقامت کنیم؟

هتل پنج ستاره

اگر درباره رسمی بودن تعداد ستاره‌های یک هتل مطمئن هستید، از این معیار برای انتخاب هتل خود استفاده کنید. در غیر این صورت، تعداد ستاره‌ها نباید تنها دلیل انتخاب شما باشد، به سایت رزرو یا سایت خود هتل بروید و امکانات و خدمات آن‌ها را بررسی کنید و نظرات دیگر کاربران را بخوانید.

در نظر داشته باشید که در برخی کشورها یک هتل پنج ستاره با سه ستاره فرق چندانی ندارد و انتخاب یک هتل پنج ستاره تنها به‌معنای پرداخت هزینه بیشتر است.

 

 

 

 

۳ سال پیش
بابا عااااالی

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

۳ سال پیش
قش کردم انقدر عالی بود

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران