معرفی

چرایی لوگوی سبز

بازار چرا و چگونه به فکر تغییر لوگو خود افتاد؟


خلاصه :

تغییر لوگو بازار پس از نزدیک به ۱۰ سال فعالیت، دیدگاه‌های متفاوتی در شبکه‌های اجتماعی به‌همراه داشته است؛ اما بازار چطور لوگو خود را تغییر داد؟

بازار در آستانه جشن گرفتن سالگرد ۱۰ سالگی فعالیت خود، لوگو جدیدش را رونمایی کرد. پیش از رونمایی لوگو جدید، انتشار اخباری درباره‌ی این موضوع را در شبکه‌های اجتماعی شاهد بودیم و همین موضوع به افزایش حدس و گمانه‌زنی‌ها درزمینه‌ی تغییرات احتمالی لوگو منجر شده بود. بازار پس از رونمایی لوگو جدیدش، اعلام کرد که لوگو جدید بازتابی از ارزش‌های درون‌سازمانی و پویایی است که در این مجموعه جریان دارد. 

لوگو جدید بازار همچنان همان سبد آشنا باقی مانده است؛ به‌طوری‌که بازار در بیانیه‌ی خود نیز به این نکته اشاره کرد. آشنا‌بودن نماد سبد برای کاربران بازار ازجمله دلایلی است که برای حفظ این نماد عنوان شده است. 

با وجود تغییرات اعمال‌شده در لوگو جدید بازار پس از ۱۰ سال، واکنش‌ها به این تغییر متفاوت بود؛  برای خبر تغییر لوگوی بازار  و واکنش کاربران شبکه‌های اجتماعی حاکی از آن بود که بسیاری انتظار تغییرات بیشتری را داشته‌اند. باوجوداین، برخی کاربران نیز نظری کاملا متفاوت داشتند و تغییر لوگو قدیمی و استفاده از اِلِمان‌های طراحی مدرن‌تر را حرکتی مثبت و رو به جلو برای بازار خواندند. 

به بهانه‌ی همین تغییر لوگو بر آن شدیم تا نگاهی به لوگو بازار از ابتدا تا امروز بیندازیم. شاید اولین سؤالی که در اولین مواجهه با لوگو بازار به‌عنوان فروشگاهی اینترنتی مطرح شده باشد، چرایی استفاده از سبد باشد. حمید حبیب‌الله، استراتژیست برند بازار، سبد را نمادی برای تداعی خرید از فروشگاه خواند و دلیل انتخاب سبد حصیری برای بازار را گره‌زدن این نماد به الگوهای ایرانی و بومی عنوان کرد. 

بازار در ۱۰ سال اخیر، تغییرات متعددی به خود دیده که البته این تغییرات بیشتر زیربنایی بوده و نمود ظاهری بسیار کمی داشته است. بااین‌حال در دو سال اخیر، ویژگی‌هایی نظیر امکان پخش ویدئو و قابلیت سپر امنیتی به بازار اضافه شده که برای کاربران ملموس بوده و نمود شاخصی در محصول بازار داشته است. حبیب‌الله تغییر لوگو پس از نزدیک به ۱۰ سال را در زمینه‌ی همین تغییرات عنوان کرده و آن را قدمی برای ارسال پیام پویایی و تغییرات به کاربران خوانده است. درضمن از نظر فرمی و ساختاری، سبد حصیری لوگویی متعلق به ۱۰ سال پیش بود که محدودیت‌هایی را در پاسخ به نیازهای امروز ایجاد کرده بود. 

به‌‌نظر می‌رسد پس از انتشار اخباری درباره‌ی رونمایی لوگو جدید بازار، بسیاری انتظار داشتند تا نماد دیگری جایگزین سبد بازار شود؛ اما چنین نشده است. حمید حبیب‌الله در این زمینه چنین توضیح داد:

می‌خواستیم با حفظ ارتباط با هویت قبلی بازار، اِشکال‌ها و محدودیت‌های فنی لوگو را برطرف و حس جوان‌تر و پویاتری به آن منتقل و هویتی درست کنیم که در نقاط تماس مختلف یکپارچه باشد. با همین نگاه، سراغ طراحی رفتیم و به این فرم رسیدیم. رنگ سبز را هم در لوگو به‌کار بردیم که سال‌ها به‌عنوان رنگ برند بازار در ارتباطات درون و بیرون محصول‌مان استفاده کرده بودیم.

 

همان‌طورکه اشاره کردیم، بازار در نزدیک به ۱۰ سال فعالیتش تغییرات گسترده‌ای را شاهد بوده است؛ هرچند تصویر ثبت‌شده در ذهن بسیاری از کاربران این سرویس که از مرز ۴۰ میلیون کاربر نیز عبور کرده است، تفاوتی با اولین روزهای آغاز فعالیتش نکرده و بسیاری آن را به‌عنوان فروشگاهی می‌شناسند که فقط اپلیکیشن‌های اندرویدی را می‌توان از آن دانلود کرد. 

آیا مخاطبان و کاربران بازار ارتباط خوبی با این لوگو برقرار کردند یا خیر؟ به‌طورحتم، بررسی لوگو از جنبه‌های مختلف وظیفه‌ی کارشناسان حوزه طراحی است؛ ولی به‌نظر می‌رسد پس از گذشت مدت کوتاهی از زمان رونمایی لوگو، بعضی از کاربران شبکه‌ی اجتماعی توییتر روی خوشی به لوگو جدید بازار نشان نداده‌اند. به‌گفته‌ی حمید حبیب‌الله، تغییرات برای کاربرانی سخت است که تعلق عاطفی بیشتری با برند دارند. وی درباره‌ی انتظار کافه بازار از بازخورد کاربران چنین پاسخ می‌دهد:

در چند مرحله در قالب جلسه‌های مصاحبه‌ی عمیق و آزمایش‌های دیگر، نظر کاربران بازار را سنجیدیم. ازنظر طراحی برند نیز، همیشه نگاه‌های مختلفی وجود دارد. در موارد مشابه، همواره دیدگاه‌های مثبت و منفی زیادی مطرح شده است. طبیعی است که این پروژه هم از این قاعده مستثنی نیست. فکر می‌کنیم با جمیع ملاحظات و باتوجه‌به انتظاراتمان، به خروجی مطلوبی رسیدیم. امیدواریم در عمل هم بازخورد مثبتی بگیریم.

دیدگاه شما دربا‌ره‌ی لوگو جدید بازار چیست؟

۳ سال پیش
عالی بود

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

۳ سال پیش
منبع رو زدی؟؟؟

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران