بدون مجموعه

نرم افزار ساخت فیلم ۳ بعدی و بازی ساز ویدیویی Belender


خلاصه :

همه چیز در باره برنامه انیمشن سازی بلندر 

1

معرفی نرم‌افزار Blender برای طراحی و مدل‌سازی سه‌بعدی

لینک کوتاهtoplearn.com/b/wp0M

معرفی نرم‌افزار Blender برای طراحی و مدل‌سازی سه‌بعدی

معرفی نرم‌افزار Blender برای طراحی و مدل‌سازی سه‌بعدی

شکی نیست که Maya صنعت استانداردی برای برنامه‌های سه بعدی است و دلایل خوبی برای پشتیبانی از آن وجود دارد. اما این بدان معنا نیست که Blender ابزاری با ویژگی‌هایی کمتر از آن است. Blender حتی در بعضی بخش‌ها نسبت به Maya بصری‌تر است.
Blender یک نرم‌افزار چند سکویی (cross-platform) است که بر روی سیستم‌ عامل‌های ویندوز، لینوکس و macOS اجرا می‌شود. همچنین دارای حافظه نسبتا کوچک و درایو مورد نیاز در مقایسه با دیگر مجموعه‌های ایجاد طرح‌ها و مدل‌های سه بعدی می‌باشد. رابط آن از OpenGL استفاده می‌کند تا یک تجربه سازگار را در تمام سخت‌افزارها و پلت‌فرم‌های پشتیبانی‌شده ارائه دهد.
به عنوان یک پروژه جامعه محور تحت مجوز GNU General Public (GPL)، عموم مردم قادربه ایجاد تغییرات کوچک و بزرگ به کد پایه آن هستند، که منجر به ویژگی‌های جدید، پاسخگو به رفع اشکال‌ها و قابلیت بهتر می‌شود. از این رو شما می‌توانید به پیشرفت یک ابزار همکاری قدرتمند کمک کنید.

چه کسی از Blender استفاده می‌کند؟
Blender دارای ابزارهای بسیار متنوعی است که برای تقریبا هر نوع تولید رسانه‌ای مناسب می‌باشد. افراد و استودیوهای سراسر جهان از آن برای پروژه‌های سرگرمی، فیلم‌های تجاری و ویژه استفاده می‌کنند.
همچنین اگر قصد ساخت بازی را دارید، Blender گزینه بسیار خوبی است. برای توسعه اولیه بازی یا نمونه اولیه، Blender دارای یک موتور بازی داخلی است. از لحاظ سرعت یادگیری، احتمالا شما می‌توانید در Blender نسبت به سایر برنامه‌های سه ‌بعدی سریع‌تر حرکت کنید، اما گذشته از آن منحنی یادگیری قابل مقایسه‌ای دارد.
ویژگی‌های کلیدی
Blender یک مجموعه کامل از ایجاد محتوای سه بعدی است، که طیف وسیعی از ابزارهای ضروری را شامل می‌شود، از جمله مدل‌سازی، رندرینگ، انیمیشن‌سازی و تدوین، ویرایش ویدیو، کامپوزیت و بسیاری از انواع شبیه‌سازی‌ها.
دارای معماری سه بعدی با کیفیت بالا می‌باشد، که باعث ایجاد جریان کار سریع و کارآمد می‌شود.
این برنامه دارای پشتیبانی جامعه فعالی است. انجمن بزرگ، پایدار و فعال کاربران از سال 1998  دور هم جمع شده و به پیشرفت این برنامه کمک کرده‌اند. چندین وب‌سایت مستقل مانند سایت‌های آموزشی، فروم‌ها، وبلاگ‌ها و اخبارها نیز وجود دارند که مخصوص Blender می‌باشند. یکی از بزرگ‌ترین فروم‌ها Blender Artists است، جایی که کاربران Blender جمع می‌شوند تا خلاقیت خود را نشان دهند، بازخوردها را دریافت کنند، سوال بپرسند و پاسخ دهند و به طور کلی درباره Blender صحبت کنند.
و همانطور که قبلا هم اشاره کردیم چند سکویی می‌باشد و با رابط کاربری گرافیکی OpenGL در تمام پلت‌فرم‌های اصلی اجرا می‌شود (و قابل تنظیم با اسکریپت‌های پایتون است).

Blender امکان انجام طیف گسترده‌ای از وظایف را فراهم می‌کند، و در صورتی که تازه شروع به درک اصول آن می‌کنید ممکن است ترسناک به نظر برسد. با این حال، با کمی انگیزه و موارد یادگیری مناسب، پس از چند ساعت تمرین به خوبی می‌توانید خودتان با Blender آشنا شوید.
با وجود همه کارهایی که Blender می‌تواند انجام دهد، یک ابزار است. هنرمندان بزرگ با فشردن دکمه‌ها یا دست‌کاری قلم‌موها شاهکارهایی را ایجاد نمی‌کنند، بلکه با یادگیری و تمرین کردن موضوعاتی مثل آناتومی انسان، ترکیب، نورپردازی، اصول انیمیشن و غیره این کار را انجام می‌دهند.
نرم‌افزار ساخت 3D مثل Blender دارای پیچیدگی‌های فنی افزوده شده و اصطلاحات مخصوص وابسته به این تکنولوژی است. یادگیری اصطلاحاتی مثل UV maps، materials، shaders، shaders و درک آن‌ها، به شما کمک می‌کند به بهترین شکل از Blender استفاده کنید.
پس اگر علاقه‌مند به ساخت طرح‌های سه‌ بعدی، انیمیشن‌ها و بازی‌ها هستید، شروع به یادگیری ابزار عالی Blender کنید، ذهن خود را بر روی سایر حوزه‌های هنری و تکنولوژیکی باز کنید و همچنین می‌توانید به یک هنرمند عالی تبدیل شوید.

1

بلندر (به انگلیسی: Blender) یک نرم‌افزار آزاد و متن‌باز است که در زمینهٔ گرافیک رایانه‌ای سه‌بعدی است که برای تولید انیمیشن،کامپوزیت، جلوه‌های بصری، چاپ سه‌بعدی، موشن گرافیک، اپلیکیشن‌های سه‌بعدی پویا، واقعیت مجازی و بازی ویدئویی مورد استفاده قرار میگیرد،

از قابلیت‌های بلندر؛ مدل‌سازی سه بعدی، نقاشی دیجیتال، آنرپ‌کردن، تکسچر‌سازی، استخوان‌بندی، شبیه‌سازی مایعات و دود، سیستم ذرات، حجاری دیجیتال، متحرک‌سازی، رندر کردن، موشن گرافیک، ویرایش ویدیو و کمپوزیت کردن

تاریخچه

بلندر در ابتدا به عنوان نرم‌افزاری برای مصارف داخلی شرکت هلندیِ نئوجئو به وسیله تون روزندال (Ton Roosendaal) در سال ۱۹۹۵ ساخته شد. نام بلندر الهام گرفته شده از آهنگی از Yello است.
بلندر با جمع شدن ۱۰۰۰۰۰ یورو در تاریخ ۷ سپتامبر ۲۰۰۲ به عنوان نرم‌افزار متن باز منتشر شد.
در سال ۲۰۱۰ در جریان ساخت فیلم «سینتل» (Sintel) نسخه ۲٫۵ بلندر با رابط کاربرِی (user interface) بسیار متفاوتی منتشر شد و به شکل امروزی درآمد.
در سال ۲۰۱۱ در جریان پروژه «انبه» (Mango Project) بسیاری از قابلیت‌هایی که برای ساخت جلوه‌های ویژه فیلم‌ها استفاده می‌شود به بلندر افزوده شد.

امکانات برنامه

بلندر در مقایسه با سایر برنامه‌های گرافیکی حجم خیلی کمی دارد و با سرعت بسیار بالایی نصب و اجرا می‌شود و در چندین سیستم عامل از جمله گنو/لینوکس و ویندوز مایکروسافت، همراه با بورس، IRIX ,NetBSD ,OpenBSD و سولاریس قابل استفاده است.این نرم‌افزار ویژگی‌های زیادی در قسمت مدل‌سازی خود دارد. در میان قابلیتهای آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: پشتیبانی از انواع اشکال اولیه هندسی از جمله مِش‌های چند ضلعی، تسریع در مدلسازی‌های فرعی سطحی، منحنی Bezier، سطوح NURBS ,metaballs، مجسمه‌سازی دیجیتال، فونت‌ها و … قابلیت رندر تمام کارها ی داخلی و یکپارچگی با YafRay (نرم‌افزار ردیاب اشعه)

ابزارهای انیمیشن Keyframed شامل تغییر منطقی وضعیت حرکت یکی از اجزای صحنه و تصحیح آن، ساخت پوشش و زره و ابزارهای جنگی، اسکلت کاراکترها، ساخت منحنی و شبکه‌های مبتنی بر تغییر شکل، و ساخت جلوه‌های ویژه در بازی‌ها و سیستم‌های چند رسانه‌ای که یک تصویر به تدریج به دیگری تبدیل می‌کند، انیمیشن غیر خطی و جمع کردن یک قسمت بوسیلهٔ توزین راس‌ها، درست کردن یک بدن نرم و به حرکت درآوردن آن با مِش‌های تشخیص بافت اشکال برنامه، ساختن مایع متحرک مثل رود، ایجاد یک علامت در مقابل یک خط برای جلب توجه به آن خط، و درست کردن جزئیات یک بخش مانند کار کردن روی موهای سر یک کاراکتر مبتنی بر سیستم تشخیص ذرات برنامه. قسمت‌ها را اصلاح می‌کند و به نمایش درمی‌آورد بدون اینکه اثرات مخربی روی بخش مورد نظر داشته باشد. پایتون اسکریپت برای ایجاد ابزار و نمونه سازی، منطق بازی، وارد کردن و خروجی گرفتن از فرمتهای دیگر از قبیل OBJ, FBX, DXF ,COLLADA، تنظیم خودکار با ابزارهای ویژه. ویرایش صوت و تصویر و قابلیت ترکیب آن‌ها بر اساس پایه‌های غیر خطی. از آنجا که بلندر برنامه‌ای متن‌باز است، برای آن پلاگین‌های زیادی نوشته شده‌است. یکی از این پلاگین‌های مشهور و کاربردی برای برنامه‌نویسان فلش، پلاگین خروجی گرفتن فایل‌های سه بعدی به فرمت as3 برای engine paper vision است که توسط این پلاگین عملکرد فایل‌های سه بعدی در فلش به‌طور چشمگیری افزایش پیدا می‌کند. بلندر می‌تواند مدل‌هایی با وضوح بسیار بالا و پیش نمایشی با کیفیت از آن‌ها را ایجاد کند.
از کاستی‌هایی که وجود دارد و در حال برطرف شدن است، می‌توان به پشتیبانی نکردن از OpenCL اشاره کرد.

رابط کاربری

گفته می‌شود یادگیری بلندر برای کاربرانی که عادت به یک نرم‌افزار گرافیکی 3D دیگر دارند، دشوار است. اما باید بدانید که در بلندر تقریباً هر عملکرد دارای یک میانبر مستقیم از صفحه کلید است و هر دکمه می‌تواند میانبرهای متفاوتی در قسمت‌های مختلف باشد.

از آنجا که بلندر نرم‌افزار ی آزاد است، تلاش شده منوهای جامع متنی به آن اضافه شود به‌طوری‌که استفاده از این ابزارها منطقی و به شکل یک جریان خطی منظم باشد. همچنین تلاش‌های زیادی برای بالا بردن رابط‌های کاربری بصری، با مقدمه‌ای از تِم‌های رنگی، ویدجت شفاف و شناور، شکل کلی جدید و بهبود یافته و دیگر پیشرفت‌های کوچک مانند رنگ ویدجت‌کننده شده‌است.

رابط کاربر بلندر شامل مفاهیم زیر می‌باشد: حالت‌های ویرایشی دو حالت اصلی که برای کار کردن در بلندر وجود دارد Object Mode و Edit Mode که با کلید Tab آن‌ها فعال می‌شوند. از Object Mode برای ویرایش و اصلاح یک قسمت خاص به صورت واحد استفاده می‌شود در حالیکه از Edit Mode برای ویرایش داده‌های واقعی یک قسمت استفاده می‌شود. به عنوان مثال Object Mode می‌تواند برای حرکت دادن، تغییر سایز و مقیاس و چرخاندن در تمام مِش‌های چند ضلعی استفاده شود و Edit Mode هم می‌تواند برای ویرایش و تغییر در یک راس خاص از یک مِش استفاده شود. البته حالت‌های دیگری هم مانند Vertex Paint,Weight Paint و Sculpt Modeبرای ویرایش وجود دارد. سخت‌افزار مورد نیاز بلندر به الزامات سخت‌افزاری بسیار کمتری در مقایسه با دیگر برنامه‌های 3D نیازمند است، با این حال برای داشتن افکت‌های پیشرفته‌تر و مدل‌های با کیفیت‌تر یک سیستم سریع مورد نیاز است.

استفاده در صنعت رسانه‌ها

بلندر به عنوان یک ابزار inhouse برای یک شرکت هلندی انیمیشن تجاری، NeoGeo طراحی شده‌است. اولین پروژه بزرگ و حرفه‌ای که در آن از بلندر استفاده شد، مرد عنکبوتی ۲ بود. در آن پروژه در درجهٔ اول برای جان‌بخشی و به حرکت درآوردن کاراکترها و قسمت‌های مختلف قبل از به نمایش گذاشتن در قسمت storyboard از بلندر استفاده شده‌است. Friday (روز جمعه) و Another Day (روزی دیگر) از اولین فیلم‌های ۳۵ میلی‌متری بودند که از بلندر برای همه جلوه‌های ویژه‌شان استفاده کردند، که تمام آن جلوه‌های ویژه در سیستم عامل گنو/لینوکس ساخته شده بود و در جشنواره بین‌المللی فیلم لوکارنو برنده جایزه شدند. پروژه‌هایی که در زیر قرار گرفته‌اند، کارهایی هستند که تماماً بوسیلهٔ بلندر ساخته شده‌اند:

رؤیای فیل‌ها(Elephants Dream)
بیگ باک بانی(Big Buck Bunny)
سینتل (sintel)

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران