مقالات

بخش اول

رزومه چیست؟

از سلسله مقالات آشنایی و آموزش رزومه‌نویسی


خلاصه :

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که برای معرفی و یا استخدام، نیاز به یک رزومه داشته باشید و با این سوال رو‌به‌رو شوید که رزومه چیست؟

رزومه معرفی متناسبی از شما و ویژگی‌های شماست!

رزومه، تبلیغی است که شما در آن ویژگی‌های خود را به دیگران(و مخصوصا کار‌فرمایان) عرضه می‌کنید تا آن‌ها با در دست داشتن این اطلاعات اولیه بتوانند توانایی‌ها و مهارت‌های شما را بهتر شناخته و برای استخدام‌تان ارزیابی کنند و بهترین گزینه‌ی موجود از میان داوطلبان را انتخاب کنند.

در حقیقت رزومه، یک تصویر ذهنی را از توانایی‌ها و فعالیت‌های شما در زمینه شغل مورد نظر نشان می‌دهد و باعث می‌شود کارفرمایان با مطالعه آن متقاعد بشوند که از میان داوطلب‌ها، کدام یک برای دعوت به مصاحبه مناسب‌تر است.

معمولا رزومه به صورت متنی است که می‌تواند بین یک تا چند صفحه متغیر باشد و در آن اطلاعاتی مانند پیشینه تحصیلی، و تجربیات و سوابق کاری افراد و نیز توانایی‌‌ها و اطلاعات شخصی او ذکر می‌شود و به نوعی تبلیغی است که در آن ویژگی‌های خود را به کار‌فرمایان عرضه می‌کنند تا آن‌ها با در دست داشتن این اطلاعات اولیه بتوانند توانایی‌ها و مهارت‌های او را برای استخدام ارزیابی کنند و بهترین گزینه موجود را انتخاب بکنند.

اولین گام برای استخدام در هر شغلی متناسب با تخصص و مهارت‌های شما، داشتن یک رزومه کاری کامل است و افراد برای این که در شغل‌شان، با سایر داوطلب‌ها رقابت کنند؛ رزومه‌شان را برای کارفرمایان ارسال کرده و در آن با ذکر مشخصات فردی، پیشینه تحصیلی، مدارک و مدارج تخصصی و همچنین سوابق و تجربیات شغلی و مهارت‌هایشان سعی می‌کنند تا کارفرمایان را قانع کنند که می‌توانند مناسب‌ترین گزینه در جایگاه شغل مورد نظر باشند.

در اغلب مشاغل برای هر استخدام، تعداد زیادی رزومه کاری از داوطلبان ارسال می‌شود که کارفرما فقط تعداد محدودی از رزومه‌ها را مطالعه می‌کند و اگر یک رزومه کاری، اطلاعاتی مبهم و غیر مرتبط داشته باشد فرد برای مصاحبه دعوت نخواهد شد. پس در رزومه کاری، اطلاعات مربوط به مهارت‌های کافی و سوابقی در زمینه شغلی مورد نظر، باید به شکل اصولی و کارآمد درج شود.

نکته: حتی فریلنسرها(یا افراد کارمزد) هم پیش از گرفتن هر پروژه‌ای و عقد قرارداد با کارفرما در هر پروژه‌ای نیاز است برای اولین بار خود را با یک رزومه کاری کامل معرفی کنند تا برای جلب اعتماد کارفرما یک آشنایی کامل از مهارت‌ها و سوابق خودشان به او بدهند.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران