دلنوشت
رنو پارس
پارس تندر L۹۰
رنو_ایران خودرو_سایپا_پارس خودرو
خلاصه :
این ماشین توسط شرکت رنو پارس که تشکیل شده از شرکت های رنو،ایران خودرو،سایپا و پارس خودرو است،ساخته شده است. ما خودمان هم این ماشین را داریم خیلی راضی هستیم.رنو پارس تندر نمونه فیس لیفت ال ۹۰ یا همان تندر ۹۰ است که از سال ۱۳۹۱ به سبد تولیدات شرکت پارس خودرو اضافه شد. این محصول که تفاوت چندانی با رنو تندر E2 ندارد، صرفا برخی تغییرات ظاهری جزئی را به خود دیده و ذاتا دچار تحولات بنیادین نشده است.
پروژه تولید رنو ال ۹۰ یا تندر ۹۰ در شرکت پارس خودرو طی سال 1386 و پس از امضای قرارداد همکاری مشترک میان شرکتهای رنو، سایپا و ایران خودرو در ایران کلید خورد. قرار بر این بود تا رنو ال ۹۰ به عنوان یک محصول اقتصادی و نسبتا مدرنتر جایگزین محصولات قدیمی شرکتهای ایرانی نظیر پیکان شود اما رفته رفته به دلیل تواناییهای فنی و کیفیت بالاتر محصول فرانسوی نسبت به سایر رقبای هم رده موجود در بازار ایران، تندر ۹۰ به یکی از محبوب ترین و البته گران قیمت ترین خودروهای اقتصادی کشورمان بدل شد و امروزه میتوان آن را در جمع محصولات نسبتا گران قیمت داخلی جستجو کرد.
متاسفانه در شرایط فعلی به دلیل اعمال مجدد تحریمها و به تعلیق درآمدن همکاری خودروسازان خارجی با صنعت اتومبیل ایران، تولید تمامی نسخههای تندر ۹۰ از جمله پارس تندر، تندر پلاس، ساندرو و غیره متوقف شده است.
در ادامه مطلب نگاهی به جنبههای ظاهری و فنی رنو پارس تندر به عنوان یکی از انواع خودرو های پارس خودرو انداخته و این سدان اقتصادی فرانسوی – رومانیایی را مورد نقد و بررسی قرار دادهایم.
طراحی بیرونی و داخلی رنو پارس تندر
همانطور که در ابتدا اشاره شد، رنو پارس تندر به عنوان نسخه فیس لیفت ال 90 از نظر ظاهری دستخوش تغییرات اساسی نشده و صرفا اعمال برخی تحولات در ناحیه سپر عقب، چراغهای پشت، اضافه شدن یک چراغ دیگر برای هشدار دنده عقب و انتقال جایگاه نصب پلاک از سپر به درب صندوق، در آن قابل مشاهده است. رنو پارس تندر خودرو جذاب و زیبایی نیست و در طراحی آن اثر چندانی از اشکال هندسی مدرن به چشم نمیخورد. البته نمیتوان در این مورد شرکت رنو را به باد انتقاد گسترده و بیامان گرفت؛ چرا که هدف از تولید محصول ال ۹۰ عرضه خودرویی بسیار ارزان قیمت برای اقشار ضعیف جامعه بوده تا آنها نیز بتوانند از این محصول در کار و امور روزمره خود بدون آنکه نگران قیمت آن باشند استفاده کنند.
بنابراین طراحان و مهندسان رنو سعی کردند تا با کاهش پیچ و تابها و انحناهای بدنه، هزینه تولید و در نتیجه قیمت نهایی محصول را تا حد امکان پایین بیاورند. به طور کل طراحی بیرونی رنو پارس تندر همان حالت ساده و قدیمی ال 90 را حفظ کرده و حرف چندانی برای گفتن ندارد. با این حال اگر این خودرو را در قیاس با سایر حریفان مشابهش در ایران یعنی انواع مشتقات پژو ۴۰۵، پژو پارس و پژو 206 و غیره در نظر بگیریم، میتوان اظهار داشت که شمایل پارس تندر چندان هم ناپسند و خارج از عرف محصولات این رده قیمتی بازار ایران به نظر نمیرسد.
فضای داخلی رنو پارس تندر نیز چه از نظر سبک طراحی و چه از نظر سطح کیفی متریال به کار رفته در ساخت داشبورد و تودریها چندان چنگی به دل نمیزند. طراحی داشبورد بسیار ساده بوده و کنسول میانی آن کاملا ابتدایی جلوه میکند؛ پلاستیک خشک و بی کیفیت نیز نقاط مختلف کابین رنو پارس تندر را احاطه کرده است. لازم به ذکر است که برخی مصرف کنندگان این مدل خودرو بر این باورند که صندلیهای عقب برای مسافرتهای طولانی چندان راحت نیستند. به طور کل اوضاع فضای کابین رنو پارس تندر حتی از بسیاری محصولات هم قیمت مانند: پژو پارس و سمند نیز نامساعدتر بوده و یکی از سطح پایینترین کابینها را در میان محصولات مشابه به خود اختصاص داده است.با این حال جا دار بودن کابین پارس تندر و صندوق عقب حجیم آن یکی از معدود نکات مثبت فضای داخلی این خودروست که فضایی نسبتا وسیع را برای حضور سرنشینان و همچنین اسباب و وسایل در قسمت بار فراهم آورده است. گنجایش کابین رنو پارس تندر به حدی است که ۵ سرنشین بزرگسال به راحتی میتوانند درون آن جای گرفته و از حضور در محیطی نسبتا جا دار لذت ببرند.
پیشرانه و مشخصات فنی رنو پارس تندر
پارس تندر از همان پیشرانه ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ تنفس طبیعی رنو موسوم به K4M نیرو میگیرد. این موتور توانی معادل 105 اسب بخار و ۱۴۰ نیوتن متر گشتاور تولید و آن را به واسطه گیربکس ۵ سرعته دستی به سوی چرخهای جلو روانه میکند. ناگفته نماند که جعبه دنده این محصول از سال ۹۶ دستخوش تغییرات شده تا خطر تخلیه روغن آن از سمت گردگیر پلوس به طور کامل رفع شود. شتاب صفر تا صد پارس تندر معادل ۱۰.۲ ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن نیز به رقم ۱۷۵ کیلومتر برساعت میرسد. مصرف سوخت رنو پارس تندر نیز در سیکل ترکیبی معادل 6.۸ لیتر برآورد میشود که بسیار مناسب به نظر میرسد.
آپشن ها و تجهیزات رفاهی – ایمنی
پارس تندر به عنوان یک خودرو اقتصادی از امکانات رفاهی و ایمنی گستردهای بهرهمند نشده است؛ با این حال برخی امکاناتی که در ادامه به آن اشاره شده در این خودرو یافت میشوند: ترمز ضد قفل ABS، چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ جلو هالوژن، سیستم صوتی با ۴ اسپیکر، بلوتوث – مانیتور لمسی و سامانه رهیاب ویژه مدل ۹۷، USB، ۲ عدد کیسه هوا راننده و سرنشین، سیستم تهویه دستی، تنظیمات ۶ حالته دستی صندلیها، روکش صندلی پارچهای، آینههای جانبی برقی با گرمکن.
سخن آخر
رنو پارس تندر به عنوان یک سدان اقتصادی از مزیتهایی نظیر: توان فنی بهتر از رقبا، دوام و کیفیت ساخت بالای پیشرانه و گیربکس، عملکرد مناسب سیستم تعلیق در جذب ضربات ناشی از ناهمواریهای سطح جاده، کابین جادار و خدمات پس از فروش گسترده در سطح کشور سود میبرد و همین موارد نیز کافیست تا این محصول فرانسوی به یکی از پرطرفدارترین خودروها در رده محصولات نسبتا ارزان قیمت بازار ایران جای بگیرد.
البته قیمت بالاتر پارس تندر نسبت به تندر ۹۰ برخی از مشتریان را به سمت خرید ال نود معمولی متمایل ساخته اما به هر حال، رنو پارس تندر علیرغم ظاهر نهچندان مهیج و سطح کیفی پایینتر کابین آن نسبت به برخی رقبا، به یکی از پرفروشترین سدان های موجود در کشور تبدیل شده و از ارزش خرید نسبتا بالایی برخوردار است.
پارس تندر
- فرمان هیدرولیک
- سیستم ترمز ضد قفل ، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو ، قفل کودک
- آینه جانبی برقی به همراه گرمکن ، شیشه بالابر عقب برقی
- چراغ مه شکن جلو و عقب ، سیستم تهویه مطبوع
محمدحسین متقی نیا
پیارسال
محمد حسین مهدوی خرمی
پیارسال
محمدحسین متقی نیا
پیارسال