دلنوشت
لامبورگینی
لامبورگینی اوراکان
بهترین ماشین لامبورگینی
خلاصه :
این ماشین بهترین ماشین لامبورگینی است.لامبورگینی اوراکان (انگلیسی: Lamborghini Huracán؛ در زبان اسپانیایی به معنی «توفند»؛ [uɾaˈkan]) در سال ۲۰۱۴ در نمایشگاه موتورشوی ژنو به نمایش در آمد. اوراکان جایگزین مدل جنجالی لامبورگینی گالاردو است. این خودرو در سه ماه دوم سال ۲۰۱۴ وارد بازار شد. نهایت سرعت این سوپر اسپرت نیز ۳۲۵ کیلومتر بر ساعت است.[۱]
لامبورگینی اوراکاندید کلیشرکتلامبورگینیتولید2014-اکنونمدل سال2014-اکنونمونتاژسانتاگاتا بولونیزه، ایتالیاطراحFilippo Periniبدنه و شاسیکلاسخودروی اسپورت (S)شکل بدنه2-door کوپه
2-door خودروی کروکیطرحبندیLongitudinal، خودروهای موتور وسط-چهار چرخ متحرک (LP610-4) or خودروهای موتور وسط عقب-محور عقب (LP580-2, LP620-2)خودروهای وابستهAudi R8پیشرانهموتور5.2 L V10جعبهدنده7-speed جعبهدنده دوکلاچهابعادفاصله بین محورها۲٬۶۲۰ میلیمتر (۱۰۳٫۱ اینچ)درازا۴٬۴۵۹ میلیمتر (۱۷۵٫۶ اینچ)پهنا۱٬۹۲۴ میلیمتر (۷۵٫۷ اینچ)بلندی۱٬۱۶۵ میلیمتر (۴۵٫۹ اینچ)وزن خالص
۱٬۴۲۲ کیلوگرم (۳٬۱۳۵ پوند) w/o fluids۱٬۵۵۰ کیلوگرم (۳٬۴۱۷ پوند) w/ fluids
گاهشمارپیشینلامبورگینی گالاردو
در سال ۲۰۱۶ مدل جدید این خودرو با نامه performante راهی بازار شد که مدتی سریع ترین دور پیست nurburgring را به نام خود کرده بود که توسط پورشه ۹۱۱ جی تی ۲ و بعد توسط لامبورگینی اونتادور اس وی جی شکسته شد
نام
نام این مدل از یکی از گاومیشهای معروف اسپانیایی گرفته شده که جسارت و حس مبارزه طلبی اش زبانزد خاص و عام بودهاست. در نامگذاری لامبورگینی اوراکان همچنین عبارت 610-4 LP به چشم میخورد که به قدرت چشمگیر آن اشاره دارد.
مشخصاتموتور
موتور اوراکان بر طبق سنت لامبورگینی تنفس طبیعی است و از سیلندرهای متعدد سود میجوید. موتور ۵٫۲ لیتری و ۱۰ سیلندر آن در دور موتور ۸۲۵۰ دور در دقیقه ۶۱۰ اسب بخار قدرت تولید میکند در حالی که حداکثر گشتاور آن به مقدار ۵۶۰ نیوتن متر در دور موتور ۶۵۰۰ دور در دقیقه در دسترس است.
یک جعبه دنده ۷ سرعته و دو کلاچه LDF و یک سیستم چهارچرخ محرک با کنترل کاملاً الکترونیکی مسئول تبدیل قدرت موتور به عملکرد مسحورکننده اوراکان هستند. سه حالت عملکرد یعنی استرادا، اسپورت و کورسا پاسخ ساسات و گیربکس، کیفیت صدا، کنترل پایداری و رفتار سیستم تمام چرخ محرک را مشخص میکنند. در صورت تمایل میتوانید سیستم متغیر فرمان به نام فرمان دهی دینامیک لامبورگینی و همچنین کنترل سیستم تعلیق را نیز دریافت کنید.
عملکرد
از آن جایی که وزن کل خودرو ۱۴۲۲ کیلوگرم است نسبت قدرت به وزن آن تنها ۲٫۳۳ کیلوگرم بر اسب بخار است. بهکارگیری آلومینیوم و فیبرکربن در شاسی در این امر تأثیر بسزایی داشتهاست. در نتیجه شتابگیری صفر تا صد کیلومتر بر ساعت آن ۳٫۲ ثانیه به طول میانجامد. علاوه براین وزن کم تر خودرو مصرف سوخت را نیز پائین میآورد. استفاده هوشمندانه از هر دو حالت تزریق مستقیم و غیرمستقیم سوخت و بهرهگیری از سیستم استارت استاپ هم نقش موثری در مصرف سوخت ۱۲٫۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر و میزان آلایندگی ۲۹۰ گرم دیاکسید کربن در هر کیلومتر اوراکان داشتهاست.
درون کابین یک پنل ابزار ۱۲٫۳ اینچی TFT با انبوهی از اطلاعات قرار گرفتهاست. البته بعید است برای مشاهده همه این اطلاعت فرصت مناسب داشته باشید چراکه ممکن است از جدول کنار خیابان سر در بیاورید!
در قسمت خارجی شاهد طراحی جسورانه، منحصربفرد، جدید و در عین حال پایبند به اصول لامبورگینی هستیم.[۲]وقتی پوشش روی دکمه استارت را بالا زده و انگشتتان یکی از جذابترین دکمههای استارت خودرو در سراسر دنیا را لمس کند، نیروگاه ۱۰ سیلندر ۵.۲ لیتری ۶۳۱ اسب بخاری لامبورگینی اوراکان اوو اسپایدر از خواب برمیخیزد.
این نسخه در واقع بهروزرسانی جذابی از سوپرکار روباز لامبورگینی بوده و قدرت بیشتری دارد تا مثل همیشه کمی بالاتر از پسرعموی خود یعنی آئودی R8 اسپایدر قرار گیرد. این خودرو همچنین بهطور قابلتوجهی گرانتر از R8 بوده و البته به همان اندازه اسبهای بیشتری هم دارد.
وقتی پدال شیفتر را بکشید اوراکان به جاده شلیک میشود. سواری خودرو در سرعتهای پایین و با توجه به استانداردهای سوپرکارها خوب است اما وقتی حالتهای گیراتر اسپورت یا کورسا را انتخاب کنید، سواری خودرو کاملاً سفت میشود. سیستم بالا برنده ارتفاع خودرو که بهصورت سفارشی وجود دارد تا ۴۰ میلیمتر ارتفاع جلوی اوراکان اوو اسپایدر را بالا میبرد و اگرچه آپشنی ۲۷۱۰ دلاری است اما برای چنین سوپرکاری بسیار ضروری جلوه میکند.
اما وقتی سرعت بالا برود پایداری خودرو فوقالعاده زیاد خواهد بود. هیچ نشانی از تکان در بدنه وجود نداشته و سیستم چهار چرخ محرک نیز حس اطمینان بسیار بالایی را به راننده تزریق میکند. تغییر لاین حرکتی هم که به مدد سیستم هدایت گشتاوری و فرمان پذیری چرخ های عقب صورت میگیرد تقریباً در یک چشم بر هم زدن انجام میشود. تنها نکتهی قابلذکر به فرمان سبک لامبورگینی مربوط میشود که آن حس نهایی انتقال احساس را ندارد.
اما این پیشرانه است که همهچیز را تحت تأثیر خود قرار میدهد. با قدرت ۶۳۱ اسب بخاری که در دور ۸ هزار تولید میشود، شتاب گیری خودرو وحشیانه خواهد بود. هیچچیزی در جاده جایگزین لذت رساندن دور موتور یک لامبورگینی به ردلاین نمیشود. صدای تولیدی این نیروگاه بیرحم هم بسیار جذاب و ضداجتماعی بوده و هیچگاه از شنیدن آن خسته نخواهید شد.
اما در واقعیت شاید نتوان در جادههای عمومی با اوراکان اوو اسپایدر تاختوتاز کرد ولی حتی در روزهای سرد زمستانی نیز همهچیز مهیای یک سواری هیجانانگیز است. شاید فراری و مک لارن پیشرانههای توربوی فوقالعادهای تولید کرده باشند اما هیچکدام صدای هیجانانگیز نیروگاه ۱۰ سیلندر اوراکان را ندارند.
باز کردن سقف شما را وارد دنیای جدیدی میکند. کمی باد در کابین میپیچد و صندلیهای گرمکن دارد قوی باعث میشوند حتی در هوای سرد نیز از وضعیت موجود لذت ببرید؛ اما باید یک حقیقت را بپذیرید و آن اینکه سواری طولانیمدت با سوپرکارها میتواند کل بدن شما را خسته کند.
نشستن روی صندلیهای اسپورت نیازمند حرکات کششی بوده و برخلاف صندلی برخی خودروها که بیشتر مناسب برخی بدنهای خاص هستند، صندلیهای اوراکان بین افراد تبعیضی قائل نمیشود. در واقع تمامی تیم تست کننده اوراکان حسی مشابه درباره صندلی ها و ارگونومی کابین خودرو داشتند.
اما برخی افراد کابین خودرو را اندکی شلوغ دانسته و ارتباط برقرار کردن با آن را سخت میدانند؛ و افراد قدبلند نیز مشکلاتی را در نشستن روی صندلی خواهند داشت.
اولین موضوع انتقاد برانگیز به روشن کردن پشت آمپرها مربوط میشود. وجود پدالهای تعویض دنده بزرگ باعث شده استفاده از اهرمهای سنتی امکانپذیر نباشد و به همین خاطر لامبورگینی دکمهای کوچک در سمت چپ فرمان تدارک دیده است که راننده را کاملاً عصبی میکند! مورد دیگر هم به نبود اندروید اتو حتی در صورت سفارش بسته ۲۴۴۰ پوندی گوشی هوشمند مربوط میشود.
و این تنها بخش کوچکی از آپشن های گرانقیمت لامبورگینی است. دوربین دندهعقب ۱۴۴۰ پوند قیمت دارد و برای نگهدارنده فنجان باید ۵۴۰ پوند بپردازید! رنگ نارنجی بدنه بسیار جذاب به نظر میرسد اما برای آن باید ۱۰ هزار پوند کنار بگذارید. اگر دیگر آپشن ها را نیز انتخاب کنید باید در کل ۴۴۷۵۰ پوند از این بابت پرداخت نمایید.
البته خودروهایی همچون لامبورگینی هرگز با ارزش در برابر مبلغ پرداختی توصیف نمیشوند و اوراکان اوو اسپایدر هم به قدری پرفورمنس و هیجان را ارائه میکند که اصلاً به یاد قیمت آن نمیافتید. این خودرو یک سر و گردن بالاتر از آئودی R8 قرار دارد و قیمتش هم مؤید این نکته است.
لامبورگینی اوراکان اسپایدر اوو یک سوپرکار ۱۰ سیلندر با میزان جلبتوجه فوقالعاده زیاد است. اگرچه سواری مدل کوپه اندکی بهتر است اما نسخه اسپایدر صدا، هیجان و جذابیت بیشتری داشته و در واقع همانی است که باید باشد. سواری خودرو سفت، صندلی ها بسیار بد و ارگونومی سوال برانگیز است اما این نقاط ضعف کوچک اصلاً روی کلیت خودرو تأثیر نمیگذارند.
مشخصات لامبورگینی اوراکان اوو اسپایدر
قیمت: ۱۸۱۷۸۱ پوندپیشرانه: ۱۰ سیلندر ۵.۲ لیتریقدرت/گشتاور: ۶۳۱ اسب بخار/۶۰۰ نیوتون مترگیربکس: ۷ سرعته اتوماتیک، چهار چرخ محرکشتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت: ۳.۱ ثانیهحداکثر سرعت: ۳۲۵ کیلومتر در ساعتمصرف سوخت: ۱۴.۲ لیتر در هر صد کیلومتر
محمدحسین متقی نیا
پیارسال
محمدحسین متقی نیا
پیارسال
حسام مروتی شریف آبادی
پیارسال
حسام مروتی شریف آبادی
پیارسال
محمدحسین متقی نیا
پیارسال
محمدحسین متقی نیا
پیارسال
سلمان نوروزی
پیارسال
محمدحسین متقی نیا
پیارسال