مقالات

بسم الله الرحمن الرحیم

انواع علائم وقف در قرآن

امیدوارم که خوشتون بیاید


خلاصه :

.

۱ تعریف



رعایت موارد وقف و وصل از مهم‌ترین بخش‌های علم قرائت و تجوید به شمار می‌رود و چون شناخت محل‌های آن منوط به یاد گرفتن دستور زبان عربی است و دانستن آن برای همگان ممکن نیست، در علم قرائت برای وقف‌های مختلف علائمی مشخص شده است تا هنگام قرائت قرآن، به معنا آسیبی نرسد.
 

۲ برخی علائم وقف

 



برخی از علائم وقف عبارتند از:
 

۲.۱ حرف م


«م:» علامت وقف لازم، یعنی وقف بر آن کلمه لازم است و اعاده کلمه موقوف علیها جایز نیست؛ مثل: (انهم اصحاب النار (م) الذین یحملون العرش…).

 


 

۲.۲ حرف ط


«ط:» نشانه وقف مطلق است؛ یعنی وقف بر آن کلمه و آغاز کردن از بعد آن در تمام موارد و نزد همه قاریان خوب است. البته اگر به وصل خوانده شود، معنای کلام تغییر نمی‌کند؛ مثل: (ذلک فضل الله یؤتیه من یشاء (ط) والله ذو الفضل العظیم).

 


 

۲.۳ حرف ج


«ج:» علامت وقف جایز ؛ یعنی وقف بر آن کلمه جایز و بهتر است، وصل هم مانعی ندارد؛ مانند: (هو مولیکم (ج) فنعم المولی و نعم النصیر).

 


 

۲.۴ حرف ز


«ز:» نشانه وقف مجوز؛ یعنی وقف بر آن کلمه تجویز شده و شروع کردن از بعد آن هم بدون اعاده موقوف علیها روا است؛ ولی وصل بهتر است؛ مثل: (تبارک الذی بیده الملک (ز) و هو علی کل شی ء قدیر).


 

۲.۵ حرف ص

«ص:» علامت وقف مرخص ؛ یعنی در صورت طولانی شدن کلام و وفا نکردن نفس برای رسیدن به محل وقف یا خواندن تمام آیه ، چنانچه معنای آن به خوبی مفهوم شود، رخصتی برای وقف موجود است که در این صورت، اعاده کلمه موقوف علیها لازم نیست و در غیر این صورت و در حال اختیار به وصل خوانده می‌شود؛ مثل: (قل انما العلم عندالله صلی‌الله‌علیه‌و‌آله‌وسلّم و انما انا نذیر مبین).

 


 

۲.۶ حرف لا


«لا:» نشانه نفی جواز وقف است و اگر بر اثر تنگی نفس و غیره پیش از تمام شدن مطلب و کلام ناچار به وقف شود، اعاده موقوف علیها از محل مناسب لازم است؛ مانند: (ولقد ارسلنا موسی بایاتنا و سلطان مبین (لا) الی فرعون و هامان).

https://hedayatmizan.ir/site/content/43611

 


برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران