دلنوشت

پژو

۲۰۶ صندوقدار

صندوقدار


خلاصه :

این ماشین، ماشین خیلی خوبی است.

اوایل دهه هشتاد شمسی بود که شرکت ایران خودرو سبد کوچک محصولات خود را اندکی بزرگ‌تر کرد تا جا برای یک محصول هاچبک فرانسوی با ظاهری نسبتا مدرن و همه‌پسند را درون آن جای دهد.

 

نام این هاچبک کوچک فرانسوی پژو ۲۰۶ بود و در حال حاضر حدود ۲۰ سال از حضور آن در بازار کشورمان سپری می‌شود. پس از عرضه پژو ۲۰۶ هاچبک به بازار ایران، شرکت ایران خودرو پتانسیل اضافه کردن یک صندوق به قسمت عقب این هاچبک را احساس کرد؛ بنابراین پس از کسب اجازه از شریک فرانسوی و البته با کسب دانش فنی لازم از شرکت پژو، نهایتا در سال ۱۳۸۶ نمونه صندوقدار پژو ۲۰۶ را با نام آرین به معرض دید قرار داد. البته شرکت پژو از این نام راضی نبود و سرانجام نام پژو ۲۰۶ اس دی (206SD) برای نمونه سدان پژو ۲۰۶ انتخاب شد.

 

معرفی پژو ۲۰۶ صندوقدار در ابتدا با حواشی زیادی همراه شد اما رفته رفته جای پای این مدل به عنوان یکی از پرفروش‌ترین و محبوب‌ترین محصولات شرکت ایران خودرو در میان خریداران داخلی تثبیت شد. پژو ۲۰۶ از آن دسته خودروهای پرطرفدار دربازار خرید و فروش خودرو دست دوم است که از همان دهه ۸۰ تاکنون، روی بورس بوده است.

 

مشخصات فنی پژو ۲۰۶ صندوقدار

 

مشخصات

 

حجم / میزان / تعداد

 

محور محرک

 

دیفرانسیل جلو

 

حجم موتور

 

۱۵۸۷ سی سی

 

نوع موتور

 

TU5 بنزینی

 

تنفس موتور

 

طبیعی

 

حداکثر قدرت

 

۱۰۵ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه

 

حداکثر گشتاور

 

۱۴۲ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه

 

شتاب

 

۱۱.۴ ثانیه

 

حداکثر سرعت

 

۱۹۳ کیلومتر بر ساعت

 

تعداد سیلندر

 

۴

 

تعداد سوپاپ

 

۱۶

 

انتقال قدرت

 

۵ سرعته دستی

 

مصرف سوخت ترکیبی

 

۶.۶ لیتر در صد کیلومتر

 

استاندارد آلایندگی

 

یورو ۴

 

سیستم فرمان

 

هیدرولیکی

 

سیستم تعلیق جلو

 

مک فرسون

 

سیستم تعلیق عقب

 

میله پیچشی

 

نوع بدنه

 

سدان کوچک

 

نوع رینگ

 

فولادی

 

نوع شاسی

 

یکپارچه

 

ترمز جلو

 

دیسکی خنک‌شونده

 

ترمز عقب

 

دیسکی / کاسه‌ای

 

مشخصات

 

ابعاد و اندازه‌ها

 

طول

 

۴۱۸۸ میلیمتر

 

عرض

 

۱۶۵۵ میلیمتر

 

ارتفاع

 

۱۴۵۶ میلیمتر

 

فاصله بین محور جلو و عقب

 

۲۴۴۳ میلیمتر

 

وزن خالص

 

۱۰۸۶ کیلوگرم

 

حجم مخزن سوخت

 

۵۰ لیتر

 

قطر رینگ

 

۱۴ اینچ

 

چرخ جلو و عقب

 

R14 185/65

 

حجم صندوق عقب

 

۴۰۰ لیتر

 

تعداد سرنشین

 

۵ نفر

 

 

 

 

 

طراحی بدنه پژو ۲۰۶ صندوقدار

 

پژو ۲۰۶ در زمان عرضه اولیه به بازار یکی از جذاب‌ترین محصولات شرکت پژو بود و زبان طراحی آن بر سایر محصولات این شرکت نیز تاثیر گذاشت؛ حتی در مدل‌های امروزی کمپانی پژو نیز می‌توان سرنخ‌هایی از طراحی پژو ۲۰۶ را پیدا کرد. با این حال پژو ۲۰۶ صندوقدار در ماه‌های ابتدایی ورود به بازار ایران از لحاظ ظاهری بسیار مورد انتقاد کارشناسان و حتی مشتریان عادی قرار گرفت؛ چراکه نوعی ناهماهنگی و عدم تطابق بصری در المان‌های بدنه این خودرو، به ویژه در بخش عقب که شاهد اضافه شدن یک صندوق بوده، مشاهده می‌شد.  با وجود این ظاهر پژو ۲۰۶ صندوقدار که در نمای روبرو تفاوتی با مدل هاچ‌بک نداشت، رفته رفته برای مشتریان عادی شد و وجود یک صندوق نسبتا جادار به عنوان آپشنی کاربردی توانست نظر مشتریان را کاملا جلب سازد.

 

امروزه نیز پژو ۲۰۶ صندوقدار نسبت به مدل هاچبک قیمت بالاتری داشته و محبوبیت بیشتری در میان مشتریان به ویژه خانواده‌ها برای خود کسب کرده است. در مجموع باید گفت که تنها هنر ایران خودرو در طراحی پژو ۲۰۶ صندوقدار، صرفا اضافه شدن یک صندوق به قسمت پشت این خودرو بوده و در سایر بخش‌ها از لحاظ ظاهری شاهد تغییر و تحول اساسی مدل سدان نسبت به ۲۰۶ هاچبک نبوده‌ایم.

 

 

 

طراحی داخلی پژو ۲۰۶ صندوقدار

 

قاعدتا نباید منتظر اعمال تغییرات بنیادین در کابین پژو ۲۰۶ سدان نسبت به مدل هاچ‌بک این خودرو از سوی شرکت ایران خودرو بود؛ چرا که معمولا این شرکت سعی می‌کند با کمترین هزینه و دردسر محصولی جدید را روانه بازار سازد. بنابراین در اینجا با داشبورد و رودری‌های کاملا مشابه با نمونه هاچبک ۲۰۶ طرف هستیم که البته پس از گذشت بیش از ۲۰ سال، همچنان طرح آن در نوع خود جالب توجه و نسبتا زیبا به نظر می‌رسد. به ویژه اگر برخی المان‌های مدرن نظیر نمایشگر دیجیتال و به‌روزرسانی جزیی دیگر روی آن صورت گیرد، می‌توان داشبورد پژو ۲۰۶ را در مقام مقایسه با محصولات اقتصادی مدرن‌تر قرار داد.

 

سطح کیفی متریال به کار گرفته شده در این بخش نیز گرچه چندان مطلوب نیست اما همسطح با سایر رقبای هم‌رده موجود در بازار ایران ارزیابی می‌شود. صندلی‌های ردیف جلو فضای مناسبی برای نشیمن سرنشینان فراهم آورده‌اند اما در ردیف عقب نباید انتظار فضای جادار و راحت را داشته باشید. به ویژه افراد بلندقد از ناحیه سر و زانوها با محدودیت فضا مواجه خواهند بود. صندوق عقب پژو ۲۰۶ صندوقدار گنجایش بالایی را به اسباب و وسایل خانواده‌ها به خصوص در هنگام مسافرت اختصاص داده و نیازهای آنها را به خوبی مرتفع ساخته است.

 

تجهیزات رفاهی اندک 206 SD

 

شرکت ایران خودرو ابتدا ۲۰۶ صندوق‌دار را در قالب تیپ‌ها و مدل‌های مختلف روانه بازار کرد که هرکدام از سطح آپشن و امکانات متفاوتی برخوردار بودند؛ اما از سال ۱۳۹۳ به بعد صرفا فول‌ترین مدل پژو ۲۰۶ اس دی یعنی تیپ v8 در خط تولید حضور داشته است که در ادامه از مهمترین امکانات آن نام برده‌ایم: حسگر پارک عقب، ترمز ضد قفل ABS، توزیع نیروی ترمز EBD، ترمز کمکی، ترمز دیسکی عقب (سفارشی)، چراغ مه شکن جلو و عقب، چراغ مشایعت، فرمان هیدرولیک، سیستم صوتی با اسپیکرهای جلو و عقب، کنترل سیستم صوتی پشت فرمان، دو عدد کیسه هوا ویژه راننده و سرنشین جلو، تهویه اتوماتیک، صندلی راننده ۶ حالته دستی، صندلی سرنشین جهار حالته دستی، صندلی عقب تاشونده دو تکه، روکش صندلی پارچه‌ای، آینه جانبی با تنظیم برقی.

 

پیشرانه و گیربکس؛ همان همیشگی!

 

پژو ۲۰۶ صندوقدار همچون مدل هاچبک به پیشرانه ۱۶ سوپاپ ۱۶۰۰ سی سی موسوم به TU5 مجهز شده است. این پیشرانه که در پژو ۲۰۶ تیپ ۵ و ۶ هاچبک حضور دارد، قادر به تولید 105 اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور است که توسط جعبه دنده ۵ سرعته دستی به محور جلو انتقال داده می‌شود. شتاب صفر تا صد ۲۰۶ صندوقدار مجهز به موتور تیو ۵ برابر با ۱۱.۴ثانیه بوده و حداکثر سرعت آن به ۱۹۳ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. میانگین مصرف سوخت این پیشرانه نیز حدود ۶.۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر برآورد می‌شود. برخی از مدل‌های قدیمی‌تر پژو ۲۰۶ صندوقدار نیز به پیشرانه ۴ سیلندر ۸ سوپاپ ۱.۴ لیتری پژو ۲۰۶ هاچبک تیپ ۲ و ۳ مجهز شده‌اند. حداکثر قدرت این موتور برابر با ۷۵ اسب بخار بوده و بیشینه گشتاور آن نیز ۱۱۸ نیوتن متر است که شتابی برابر با ۱۴.۱ ثانیه برای ۲۰۶ صندوقدار رقم می‌زند. نهایت سرعت این مدل نیز از ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت فراتر نخواهد رفت.

 

مزایا و معایب پژو ۲۰۶ صندوقدار

 

در بحث نقاط قوت این خودرو می‌توان از صندوق جادار، مصرف سوخت مناسب، گستردگی خدمات پس از فروش و قطعات یدکی، فرمان پذیری مناسب و ترمزهای نسبتا مطمئن نام برد. مواردی همچون فضای محدود ردیف عقب، کیفیت ساخت نه چندان بالا، مشکلات جعبه دنده اتوماتیک و عایق‌بندی ضعیف‌تر کابین نسبت به پژو 207 صندوقدار نیز در زمره نقاط ضعف این محصول دسته‌بندی می شوند.

 

بازار پر رونق خرید و فروش پژو ۲۰۶ صندوقدار

 

تحت شرایط فعلی شرکت ایران خودرو هر محصولی را که در رده قیمتی اقتصادی به بازار کشور عرضه کند، آن خودرو به مدلی پرفروش و پرطرفدار تبدیل می‌شود. بنابراین جای تعجب ندارد که پژو ۲۰۶ صندوقدار نیز از این قاعده پیروی کند. البته اگر انصاف را رعایت کنیم، پژو ۲۰۶ صندوقدار نسبت به سایر محصولات مشابه نظیر پژو ۴۰۵ جی ال ایکس و سمند از مزایای بیشتری برخوردار بوده و در صورت بهره‌مندی از کابین جادارتر می‌توانست خیلی از مشتریان پژو ۴۰۵ و سمند را نیز به سوی خود بکشاند. در مجموع باید بیان کرد که وضعیت فروش پژو ۲۰۶ صندوقدار در بازار فعلی ایران بسیار پررونق بوده و به‌راحتی می‌توان این خودرو را در بازار آزاد به پول نقد تبدیل کرد.

پژو 206 اس دی V8 (سدان – صندوقدار) – Peugeot 206 V8 SD - Sedan پنجمین و آخرین گونه از انواع مختلف خودرو 206 به شمار می آید. این خودرو در میان مدل های دیگر خانواده خود شامل 206 هاچ بک 3 در و 5 در، کوپه روباز و استیشن به دلیل برخورداری از صندوق عقب بزرگ و جادار، نقش خود را به عنوان یک خودرو خانوادگی به خوبی ایفا می کند. دو نوع موتور بنزینی 4 سیلندر با ظرفیت های 1360 و 1587 سی سی برای 206 اس دی قابل سفارش است که در حال حاضر در ایران فقط موتور 1.6 لیتری عرضه می شود. هر دو موتور قابلیت کارکرد با بنزین های متفاوت از نظر اکتان را داشته و از استاندارد آلایندگی یورو 4 پیروی می کنند.برای مطابقت بیشتر 206 صندوقدار با شرایط خانواده ها، سیستم تعلیق عقب آن دوباره طراحی و مهندسی شده است

 

 

من سوار شدم خیلی ماشین خوبیه

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

سلام عالی بود ولی بهتر در قسمت مشخصات فنی اطلاعات هر چیز رو جلوش می نوشتی تا زیرش ( تازه بازم یک خط فاصله گذاشته بودی. )
مثلاً : حجم موتور ۱۵۸۷ سی سی. در کل خیلی خیلی خوب بود.

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.


پسران

دختران