مقالات

Nvidia

از کجا شروع کرد؟

و الان کجاست؟


خلاصه :

با معرفی شرکت انویدیا همراه پروالکترونیک باشید. شرکت Nvidia یکی از شرکت‌های تولید ترشه‌های کارت‌های گرافیک است. Nvidia شهرت خود را مدیون دستاوردهایش در زمینه کارت‌های گرافیکی است. Nvidia یک…

با معرفی شرکت انویدیا همراه پروالکترونیک باشید.

شرکت Nvidia یکی از شرکت‌های تولید ترشه‌های کارت‌های گرافیک است. Nvidia شهرت خود را مدیون دستاوردهایش در زمینه کارت‌های گرافیکی است. Nvidia یک شرکت آمریکایی است که علاوه بر تولید ترشه‌های کارت‌های گرافیک در زمینه‌هایی همچون ایستگاه‌های کاری، کامپیوترهای شخصی، Handhels و … فعالیت برتر دارد. شرکت Nvidia همچنین تراشه‌های مجتمع (IC) برای مادربورد (Mother Board) کامپیوتر تولید می‌کند. دفتر مرکزی Nvidia در ایلات متحده آمریکا، سانتاکلارا، کالیفرنیا قرار دارد. این کمپانی دارای بیش از 8800 کارمند در سال 2013 بوده است.

جالب است بدانید تراشه‌های به کار رفته در کنسول‌های بازی مثل ایکس‌باکس (Xbox)و پلی‌استیشن (Playstation) و… توسط انویدیا ساخته شده است. همچنین اولین قرارداد بزرگ شرکت انویدیا با شرکت Microsoft برای تولید پردازنده گرافیکی کنسول Xbox بود. نوع سهام Nvidia از نوع سهام عام می‌باشد.

درآمد آن در سال ۲۰۱۳، ۴.۱ میلیارد دلار بوده است. مبلغ ۴۴۰ میلیون دلار از این درآمد برای این برند به عنوان سود خالص گزاش شده است.

محصولات و زمینه های کاری شرکت Nvidia

همانطور که گفته شد Nvidia امروزه در زمینه‌های فراوانی فعالیت دارد. تصویر زیر یک تبلت و یه کنترل (Controller) از محصولات شرکت انویدیا را نشان می‌دهد. این محصولات در دسته فعالیت‌های Nvidia Shield قرار می‌گیرد.

کامپیوتر گیمینگ MSI مدل Ti5

محصولات و زمینه های کاری شرکت انویدیا

فعالیت‌های Nvidia به شرح زیر است :

  • تولید کارت‌های گرافیکی : فعالیت‌های انویدیا در این زمینه را در ادامه به طور مفصل‌تر شرح خواهیم داد.
  • تولید چیپست‌های دستگاه‌های همراه : تلفن‌های همراه نیز امروزه برای نمایش یک تصویر با کیفیت و همچنین اجرای بازی‌های سنگین، نیازمند یک پردازشگر گرافیکی هستند. شرکت Nvidia در تولید این پردازنده‌ها پیشرو است.
  • چیپست مادربورد (Mother Board) : Nvidia چیپست‌های مادربوردهایی مخصوص پردازنده‌های سلرون، پنتیوم و .. را تولید می‌کند.
  • Nvidia Grid : یک مجموعه از فعالیت‌ها است که این شرکت در راستای ساخت محصولات مجازی سازی گرافیک انجام می‌دهد.
  • Nvidia Shield : این زمینه برای تولید محصولات گیمینگ (Gaming) می‌باشد. شرکت انویدیا در این راستا محصولاتی همچون تلویزیون، تبلت و .. را تولید می‌کند.
  • Nvidia Drive : ساخت محصولات مخصوص خودروهای هوشمند نیز از دیگر فعالیت‌های Nvidia است. شرکت تسلا یکی از شرکت‌های غول خودروسازی هوشمند است که از این محصولات استفاده می‌کند.

یکی دیگر از عرصه‌های فعالیتی انویدیا ، تولید زیرساخت‌ و ظرفیت‌های حرفه‌ای برای پردازش‌های موازی است. هوش مصنوعی از دیگر عرصه‌هایی است که برند انویدیا در آن فعالیت دارد. از هوش مصنوعی در زمینه‌های مختلفی استفاده می‌شود اما یکی از استفاده‌هایی که برند Nvidia از هوش مصنوعی می‌کند، مربوط به خودروهای هوشمند می‌شود.

تاریخچه شرکت

شرکت بزرگ انویدیا در اوایل دهه ۱۹۹۰ میلادی توسط شخصی به نام جن سون هوانگ (Jen-Hsun Huang) تاسیس شد. علاوه بر جن سون هوانگ، کریس ملاکوفسکی و کرتیس پریم در تاسیس Nvidia نقش داشته‌اند. جن سون هوانگ مردی از کشور تایوان (Taiwan) است که در تاریخ 17 فبریه (February) سال 1963 به دنیا آمده. وی همچنان نیز مدیر عامل شرکت انویدیا می‌باشد و در تاریخ انتشار این پست 56 سال سن دارد.

انویدیا

انویدیا ابتدا نام مشخصی نداشته و از عبارت NV به منظور Next Version در اسناد خود استفاده می‌کردند. اما بعد از مدتی نام Invidia را برگزیدند که از واژه لاتین Envy می‌آید. این واژه به معنای حسادت است.

ضرر های مالی شرکت Nvidia

در سپتامر سال 2008 میلادی شکایاتی درباره شرکت انویدیا تنظیم شد که ادعا می‌کرد محصولات انویدیا در لپ تاپ‌های شرکت‌های مهمی مثل اپل (Apple) و اچ‌پی (Hp) دچار اشکال شده است. بعد از بررسی‌های لازم شرکت ان ویدیا اشتباه خود را پذیرفت و تمام پردازنده‌های گرافیکی این لپ تاپ‌ها را تعمیر و یا تعویض نمود. این اشتباه درآمد این شرکت را تا 200 ملیون کاهش داد. دیگر ضرر مالی این کمپانی در سال 2011 رخ داد.

امروزه Nvidia در چه وضعیتی قرار دارد؟

انویدیا بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده پردازنده‌های گرافیکی در جهان است. این شرکت در حال حاضر بیش‌از ۱۰ هزار کارمند دارد. درآمد این شرکت در سال ۲۰۱۶ برابر ۷ میلیارد دلار بوده است. سود خالص این شرکت از این درآمد برابر ۱.۶۷ میلیارد دلار گزارش شده است.

کارت گرافیک‌ های شرکت Nvidia

همانطور که گفته شد، تراشه‌های گرافیکی برند انویدیا از معروف‌ترین محصولات این شرکت می‌باشد. کرات گرافیک‌های این کمپانی به ۳ دسته تقسیم می‌شوند :

  1. کارت گرافیک‌های سری Geforce
  2. کارت گرافیک‌های سری Quadro
  3. کارت گرافیک‌های سری Tesla

این سری از کارت گرافیک‌های شرکت انویدیا برا کاربرانی که کارت گرافیک را برای بازی کردن می‌خواهند ارائه شده است که به اصلاح به آن‌ها گیمر (Gamer) می‌گویند. این کارت گرافیک‌ها انواع مختلفی دارند که در آن‌ها می‌توان کارت گرافیک‌های بسیار قدرتمند و یا کارت گرافیکی با کارایی نه چندان قوی پیدا کرد.

کارت گرافیک های سری Quadro

این کارت گرافیک‌ها برای کارهای بسیار سنگین سخته شده‌اند. به عنوان مثال دارای چندین خروجی HDMi هستند که به شما این امکان را می‌دهند تا از یک کارت گرافیک چندین تصویر دریافت کنید. به عبارت دیگر می‌توان گفت یک کارت گرافیک Quadro می‌تواند کار چند کارت گرافیک Geforce را به تنهایی انجام دهد.

بدیهی است که این ویژگی‌ها در یک کارت گرافیک هزینه آن را به شدت بالا می‌برد.

انویدیا

کارت گرافیک های سری TITAN

کارت گرافیک‌های سری TITAN نیز کارت گرافیک‌های بسیار قدرتمندی هستند. این کارت گرافیک‌ها برای استفاده در سرورها می‌باشد. به عنوان مثال کارت گرافیک TITAN RTX دارای حجم حافظه‌ی 24G می‌باشد.

این حجم از حافظه برای استفاده در یک سرور قابل قبول است. همچنین برای تهیه تصاویر گرافیکی علمی از این سری کارت گرافیک‌ها استفاده می‌شود. قیمت این کارت گرافیک‌ها از کارت گرافیک‌های سری Geforce بیشتر و از کارت گرافیک‌های سری Quadro کمتر است.

 

آخرین محصولات گرافیکی برند Nvidia

فعالیت‌های شرکت انویدیا در عرصه‌های مختلف بررسی شد. اکنون آخرین دستاوردهای این شرکت در زمینه کارت‌های گرافیکی را معرفی می‌کنیم.

امیدواریم توانسته باشیم در این مطلب با معرفی شرکت انویدیا توانسته باشیم شما را با این شرکت بزرگ آشنا کرده باشیم.

همچنین اگر قصد خرید یک کارت گرافیک دارید می‌توانید مقاله راهنمای خرید کارت گرافیک کامپیوتر و لپ تاپ را مطالعه فرمایید.

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

👍🏻👌🏻

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران