دلنوشت

چشم‌انداز و مأموریت ۲۵ شرکت بزرگ

آشنایی با دو مفهوم مهم با مثال‌های ارزشمند


خلاصه :

آشنایی با مفاهیم و خواندن بیانیه مأموریت و چشم‌انداز شرکت‌های بزرگ می‌تواند برای شما الهام بخش باشد

چشم‌انداز و مأموریت

تعریف کلی: داشتن ویژن و میشن خوب یعنی آگاهی از این‌که چه کسی هستید، به کجا می‌روید و چگونه می‌خواهید به هدف برسید.

  • بیانیه‌ی چشم‌انداز (Vision) یک شعار و هدف بزرگ مشکل اما دست یافتنی است که بر فردا و آن‌چه یک سازمان قصد دارد سرانجام به آن دست یابد، تمرکز دارد.
  • بیانیه‌ی مأموریت (Mission) همان راهکار اصلی است که شرکت برای رسیدن به ویژن باید به کار ببندد و معمولا بر امروز و آن‌چه یک سازمان جهت تحقق آن تلاش می‌کند، تمرکز دارد.

وجود هر دوی این‌ها (Vision و Misison) برای هدایت سازمان در مسیر رسیدن به اهداف، ضروری است.

چشم‌انداز و مأموریت و ارزش‌ها

این سه واژه کلیدی مفاهیم کاملا متفاوتی برای سازمان‌ها به همراه دارند.

گاهی ممکن است تفاوت‌ها، به خصوص میان مأموریت و چشم‌انداز ، کم رنگ به نظر برسند؛ ولی هنگامی که صحبت از هدایت و مدیریت شرکت در امروز و فردا به میان می‌آید قطعا نمی‌خواهید دچار سردرگمی و گم‌کردن اهداف و وظایف شوید!

این زمان دور ریخته نمی‌شود!

برای تثبیت و تعیین هدف‌های کسب‌وکار خود و همچنین برای تفکیک دقیق راه رسیدن به آن از بی‌راهه‌ها و حاشیه‌ها در ابتدای راه وقت بگذارید!

و مسلما کارکنان و همکاران‌تان با نگاه به بیانیه‌های شفاف شما... هدف و مسیر مورد نظرتان را خواهند شناخت و دلیل و هدف و روش کسب و کارتان را راحت‌تر شناخته و بارها و بارها آن را مرورکرده و در طول مسیر رسیدن به هدف کم‌تر دچار تردید و خطا خواهند شد.

وقتی به اهداف و مأموریت شفاف شما دقیق می‌نگرند... لاجرم خود را با همان خط‌کش می‌سنجند تا پایشان کمتر از خط بیرون برود! و یک مسیر روشن معمولا بهترین مسیر برای رسیدن به هدف است.

آشنایی با بیانیه مأموریت و چشم‌انداز شرکت‌های بزرگ هم می‌تواند برای شما الهام بخش باشد.
پس از دیدن نمونه‌هایی که در زیر برایتان آورده‌ایم... بیانیه‌ی مأموریت محتوا و بیانیه‌ی چشم‌انداز خود را روی کاغذ بنویسید.
سپس آن‌ها را در اختیار همکاران و هم‌گروهیان‌تان قرار دهید.
آن‌گاه می‌توانید تلاش‌های آینده‌تان را در کسب و کار با این دو مقایسه و اندازه‌گیری کنید.

۲۵ مثال جذاب از بیانیه مأموریت و چشم‌انداز شرکتهای بزرگ دنیا

تسلا

چشم‌انداز: تسریع فرآیند تحول جهانی به سمت انرژی پایدار.

مأموریت: ایجاد جذاب‌ترین و قانع‌ کننده‌ترین شرکت خودروسازی قرن بیست و یکم از طریق سوق دادن تحول جهانی به سمت خودروهای برقی.


آمازون

چشم‌انداز: مشتری‌مدارترین شرکت روی زمین؛
    (شرکتی که در آن، مشتریان می‌توانند هر چیزی را که دل‌شان میخواهد، به صورت آنلاین کشف و پیدا کنند، و بخرند.)
 
مأموریت: نهایت تلاش‌مان را می‌کنیم که به مشتریان‌مان پایین‌ترین قیمت ممکن، بهترین حق انتخاب، و حداکثر راحتی را ارائه دهیم.


پاتاگونیا

چشم‌انداز: عشق به مکان‌های بکر و زیبا دربردارنده‌ی شرکت در مبارزه‌ای برای نجات این مکان‌ها، و کمک به توقف زوال شدید سلامت محیطی در سرتاسر کره‌ی زمین است.
 
مأموریت: تولید بهترین محصول، که هیچ آسیب غیر ضروری ایجاد نکند؛ و از کسب و کار جهت الهام بخشیدن و پیاده‌سازی راه‌حل‌هایی برای بحران محیط زیست، استفاده شود.


تد

چشم‌انداز: گسترش ایده‌ها.

مأموریت: ما با تمام وجود به قدرت ایده‌ها برای تغییر نگرش‌ها، شیوه‌های زندگی‌، و در نهایت، جهان باور داریم.


لینکدین

چشم‌انداز: خلق فرصت اقتصادی برای تمام اعضای متعلق به نیروی کار جهانی.

مأموریت: ایجاد پیوند میان آدم‌های حرفه‌ای در سرتاسر جهان برای بهبود سازندگی و موفقیت آن‌ها.


گوگل

چشم‌انداز: ایجاد دسترسی به اطلاعات جهانی فقط با یک کلیک.

مأموریت: سازمان‌دهی اطلاعات جهانی و ایجاد دسترسی و به کاربری آن در سرتاسر جهان.


اوبر

چشم‌انداز: مأموریت اوبر عبارت است از تسهیل در حمل و نقل – برای همه‌ی آدم‌ها، به همه‌ی نقاط.

مأموریت: حمل و نقل هوشمندتر با خودروهای کم‌تر و دسترسی بهتر. حمل و نقلی که ایمن‌تر، ارزان‌تر، و مطمئن‌تر باشد؛ حمل و نقلی که فرصت‌های شغلی بیش‌تر و درآمد بالاتری برای رانندگان ایجاد کند.


ایربی‌ان‌بی

چشم‌انداز: تعلق به همه جا.

مأموریت: تحقق اشتیاق عموم بشر به تعلق یافتن به مکان‌های مختلف جهان – میل و آرزو به مورد استقبال، احترام، و تکریم قرار گرفتن؛ به خاطر جایگاهی که در آن قرار گرفته‌اید، نه به خاطر جایی که در آن قرار دارید.


اینتل

چشم‌انداز:‌ اگر دستگاهی هوشمند و متصل است، با اینتل بهترین می‌شود.

مأموریت: بکارگیری قدرت قانون مور برای ارائه‌ی دستگاه‌های هوشمند و متصل به تمام انسان‌های روی زمین.


فراری

چشم‌انداز: فراری، محصول عالی ایتالیایی که آرزوهای جهان را محقق می‌کند.

مأموریت: ما خودرو می‌سازیم؛ نمادی از جایگاه عالی ایتالیا در سرتاسر جهان؛ این کار را می‌کنیم تا هم جاده را از آن خود کنیم و هم مسیر را. آفرینشی منحصر به فرد که به این اسب چموش افسانه‌ای روح و جان می‌بخشد، و “‌جهانی از آرزوها و هیجان‌ها‌”‌ را خلق می‌کند.


گود دی

چشم‌انداز: با قدرت دادن به آدم‌ها برای راه‌اندازی آسان کسب و کار، رشد با اعتماد به نفس، و به کار اندازی موفق سرمایه‌های شخصی اقتصاد جهانی را، از اساس، به سمت کسب و کار‌های کوچک سوق خواهیم داد.

مأموریت: ما این جا هستیم تا به مشتریان‌مان به بهترین شکل کمک کنیم. ما با استراتژی‌مان زندگی می‌کنیم و با تمام هیجان کارمان را در اولویت قرار می‌دهیم تا با خلق فناوری ساده و در عین حال بسیار ظریف و برازنده مشتریان‌مان را راضی نگه داریم و به صورت تمام وقت بهترین خدمات را به آن‌ها ارائه دهیم. هر روز، تمام نیروهای‌مان را در تمام گروه‌ها جمع می‌کنیم تا موانع را از سر راه برداریم، بازارهایی جدید بسازیم، و آن‌قدر به غیر ممکن‌ها زل بزنیم تا خود غیر ممکن‌ها به ما چشمک بزنند.


کاترپیلار

چشم‌انداز: چشم‌انداز ما جهانی است که در آن، تمام نیازهای اساسی آدم‌ها – از قبیل مسکن، آب پاکیزه، بهداشت، غذا، و انرژی قابل اتکا – به روش سازگار با محیط زیست و پایدار محقق شوند؛ هم‌چنین، ایجاد شرکتی که کیفیت محیط زیست و جوامعی را که در آن کار و زندگی می‌کنیم، بهبود ببخشد.

مأموریت: فراهم کردن شرایط رشد اقتصادی از طریق توسعه‌ی انرژی و زیر ساخت‌ها، و ایجاد راه حل‌هایی برای پشتیبانی از جوامع و محافظت از کره‌ی زمین.


تویوتا (ایالات متحده)

چشم‌انداز: موفقیت‌ترین و محترم‌ترین شرکت خودروسازی در آمریکا.

مأموریت: جذب و حفظ مشتری با محصولات و خدمات فوق‌العاده ارزشمند و تجربه‌ی رضایتمندی از داشتن خودرو در آمریکا.


سامسونگ

چشم‌انداز: الهام بخشی به جهان و خلق آینده.
 
مأموریت: الهام بخشیدن به جهان با فناوری‌ها، محصولات، و طرح‌هایی که زندگی آدم‌ها را غنی کنند و با خلق آینده‌ای جدید به سعادت اجتماعی کمک کنند.


ویکی مدیا

چشم‌انداز: تصور جهانی که در آن، هر یک از انسان‌ها بتواند آزادانه سهمی در مجموع تمام علوم داشته باشد... تعهد ماست.

مأموریت: توانمندسازی و مشارکت تمام آدم‌های سرتاسر جهان برای جمع‌آوری و توسعه‌ی محتوای آموزشی، تحت یک مجوز رایگان یا دامنه‌ی عمومی، و انتشار این محتوا به صورت موثر و جهانی.


ای‌بی

چشم انداز: مقصد محبوب تمام آدم‌های جهان برای کشف و انتخاب کالاهای ارزشمند و منحصر به فرد.

مأموریت: مأموریت ما در تجارت رسیدن به نقطه‌ای است که مشتریان ما را به آن جا رسانده باشند، از فناوری قدرت گرفته باشد، و به روی همگان باز باشد.


ایکیا

چشم‌انداز: بهبود زندگی روزمره‌ی برای بسیاری از آدم‌ها.

مأموریت: ارائه‌ی طیف گسترده‌ای از محصولات خانگی با بهترین طراحی و کارکرد، و با مناسب‌ترین قیمت که تا حد امکان، بیش‌تر آدم‌ها بتوانند آن‌ها را خریداری کنند.


سیسکو

چشم‌انداز: تغییر روش کار، زندگی، بازی، و یادگیری.

مأموریت: شکل‌دهی به آینده‌ی اینترنت با خلق ارزش و فرصتی بی‌سابقه برای مشتریان، کارمندان، سرمایه گذاران، و شرکا اکوسیستم‌مان.


سونی

چشم‌انداز: الهام بخش و تحقق بخش کنجکاوی‌های شما

مأموریت: استفاده از عشق و شور بی‌پایان‌مان برای فناوری، محتوا، و خدمات جهت ارائه‌ی هیجان و سرگرمی جدید و پیشگامانه، فقط به شکلی که سونی می‌تواند.


خطوط هوایی ساوت‌وست

چشم‌انداز:‌ محبوب‌ترین، فعال‌ترین، و سودمندترین خطوط هوایی دنیا.

مأموریت: تعهد به ارائه‌ی بالاترین کیفیت خدمات مشتری به همراه حس گرما، صمیمیت، غرور فردی و روحیه گروهی.


ای‌دی‌پی‌ (پردازش خودکار داده‌ها)

چشم‌انداز: مرجعی جهانی برای کمک به سازمان‌ها در تمرکز بر آن‌چه از همه مهم‌تر است.

مأموریت: توانمندسازی سازمان‌ها با راه‌حل‌هایی پر از بینش برای هدایت کسب و کار‌ها به سمت موفقیت.


کایزر پرمننته

چشم‌انداز: ما شرکای قابل اعتمادی در زمینه‌ی سلامت عمومی هستیم که با همکاری با آدم‌ها به آن‌ها کمک می‌کنیم برای ایجاد سالم‌ترین جوامع در کشور تلاش کنند.

مأموریت: خدمات بهداشت و سلامتی با کیفیت و ارزان قیمت در اختیار آدم‌ها قرار بدهیم و وضعیت سلامت اعضا و جوامعی را که برای‌شان خدمت می‌کنیم، بالا ببریم.


کوین بیس

چشم‌انداز: سامانه‌ی مالی باز و آزاد برای کل جهان.

مأموریت: فراهم سازی ارز دیجیتالی برای تمام جهان از طریق ایجاد سامانه‌ی مالی باز و آزاد فرصتی نوآورانه، کارآمد، و عادلانه‌تر.


فیس بوک

چشم‌انداز: برای متصل ماندن به دوستان و خانواده، برای کشف آن‌چه در دنیا می‌گذرد، و به اشتراک گذاری و بیان آن‌چه برای‌شان اهمیت دارد، مردم از فیس بوک استفاده کنند.

مأموریت: بخشیدن قدرت و توانایی به مردم برای اشتراک‌گذاری‌ها و ایجاد دنیایی آزادتر با ارتباطات بیشتر.


هول فودز مارکت

چشم‌انداز: تمام مواد غذایی، تمام آدم‌ها، تمام کره‌ی زمین.

مأموریت: ما پیشگام و فعال در عرصه‌ی کسب و کار مواد غذایی با کیفیت هستیم. هدف‌مان تعیین استانداردهای عالی برای خرده فروشی‌های مواد غذایی است و استانداردهایی بالا در تمام جوانب شرکت‌مان جاری و ساری است و کیفیت اولویت ذهن‌مان است.

نوشته و گردآوری توسط امیر رضا مصطفایی البته با ویراست اینجانب

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.


پسران

دختران