معرفی

شهیدان ( قسمت بیست و هشتم ) شهید ابومهدی المهندس


خلاصه :

سلام. می خواهم در مورد شهید ابومهدی المهندس مطلب بگذارم ...

جمال جعفر محمد علی آل ابراهیم، مشهور به ابومهدی المهندس، (۱۳۳۳-۱۳۹۸ش) جانشین فرمانده حشد شعبی عراق بود. او از اعضای حزب الدعوة الاسلامیة و مجلس اعلای اسلامی عراق و از پایه‌گذاران کَتائب حزب‌الله عراق و حشد الشعبی بوده است. وی از تأثیرگذارترین فرماندهان عراقی در بیرون راندن داعش از عراق می‌آید. ابومهدی در ۱۳ دی ۱۳۹۸ش در پی حمله نیروهای آمریکایی، در نزدیکی فرودگاه بغداد به همراه قاسم سلیمانی به شهادت رسید.

زندگی‌نامه
جمال جعفر محمد علی آل ابراهیم تمیمی، مشهور به ابومهدی المهندس، در سال ۱۳۳۳ش/۱۹۵۴م در بصره به‌دنیا آمد. پدر او عراقی و مادرش ایرانی بود. در سال ۱۳۵۲ش/۱۹۷۳م وارد دانشگاه «الجامعة التکنولوجیة» شد و در رشته مهندسی عمران مدرک کارشناسی گرفت. پس از آن به تحصیل در رشته علوم سیاسی پرداخت و با مدرک دکتری فارغ التحصیل شد. او همچنین دروس مقدماتی حوزه علمیه را در حوزه آیت الله سید محسن حکیم در بصره فراگرفت.

شهادت
ابومهدی المهندس در ۱۳ دی ۱۳۹۸ش در حمله هوایی آمریکا، در نزدیکی فرودگاه بغداد به همراه قاسم سلیمانی و چند نفر دیگر به شهادت رسید. پیکر آنها در شهرهای کاظمین، کربلا، نجف، اهواز، مشهد، تهران و قم تشییع شد و پیکر ابومهدی پس از تشییع در زادگاهش بصره، در وادی السلام نجف به خاک سپرده شد.

در برخی کشورها از جمله بحرین یمن، و پاکستان تظاهرات مردمی در محکومیت ترور ابومهدی و سلیمانی برگزار گردید.

فعالیت های سیاسی و نظامی

ابومهدی المهندس در اوایل دهه هفتاد میلادی به حزب الدعوة الاسلامیة پیوست و پس از آنکه از سوی حکومت وقت عراق تحت پیگرد قرار گرفت، در سال ۱۳۵۹ش/۱۹۸۰م ناگزیر به خروج از عراق شد و به کویت و سپس ایران رفت. او در سال ۱۳۶۴ش/۱۹۸۵م به عضویت مجلس اعلای اسلامی عراق درآمد.

ابومهدی در سال ۱۳۶۲ش/۱۹۸۳م به عضویت سپاه بدر درآمد و در سال ۱۳۸۱ش به عنوان فرمانده آن منصوب شد. او مسئولیت ترور نافرجام طارق عزیز وزیر امور خارجه عراق در دوره صدام را بر عهده داشت.

ابومهدی از پایه‌گذاران کَتائب حزب‌الله عراق (۲۰۰۷م) بود. او با ظهور داعش در منطقه به جانشینی فرماندهی حشد الشعبی (گروه مبارزه مردمی ـ بسیج ـ علیه داعش)، انتخاب شد. ولی به لحاظ میدانی و به عقیده کارشناسان، فرمانده اصلی حشد به شمار می‌آمد. مهندس به مخالفت با آمریکا مشهور بود و به گفته خودش یکی از اهداف مهم او اخراج نظامیان آمریکایی از خاک عراق بوده است، که گفته‌ شده او جزو کسانی بود که در سال ۱۳۹۸ش/۲۰۱۹م به سفارت آمریکا در بغداد حمله کردند. به گفته فرزندش، او در این جریان خواستار مجازات امریکا و پایان حضور آن در کشور بود. آمریکا از سال ۱۳۸۸ش/۲۰۰۹م او را در فهرست تروریست‌ها قرار داده بود.

سلفی با ابومهدی
"سلفی با ابومهدی" عنوان فیلمی است که چگونگی حضور ابومهدی المهندس به عنوان فرمانده حشدالشعبی در جبهه‌های مقاومت را روایت می‌کند. در این مستند چهل دقیقه‌ای که سید هاشم موسوی آن را کارگردانی کرده و سال ۱۳۹۵ش. تولید شده، چند و چون عملیات صلاح الدین و باز پس گیری جرف الصخر بیان می‌شود.

وصیت‌نامه
بر اساس وصیت‌نامه‌ای که از وی در فایلی تصویری منتشر شده است، ثبات قدم در جهاد و مبارزه با دشمنان اسلام را از خانواده و رزمندگان و مجاهدین جوان عراقی درخواست نموده، و آنان را به شناختن معارف دینی در خصوص جهاد و احکام آن مانند شیوه‌ی رفتار با اسیران جنگی، نحوه مواجهه با اموال و ناموس مردم ـ از منظر دین ـ توصیه نموده است. او هدف خود و همرزمانش را از جهاد و مبارزه، کسب رضایت و خشنودی الهی در خدتمت نمودن به مردم ـ بدون در نظر گرفتن گرایش‌های دینی و مذهبی ـ و پایان دادن به حضور دشمن و تروریسم در این منطقه دانسته است. او در بخشی دیگر رساندن عراق به امنیت و آرامش و ایجاد ثبات در منطقه را، از دیگر اهداف مبارزه برشمرده است.

پایان

خداحافظ

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران