رویدادهای مدرسه

📚واژه آموزی پایه چهارم 📚


خلاصه :

دبستان دخترانه میزان 

📚در کتاب فارسی چهارم و در دروس مختلف، بخشی با عنوان «واژه آموزی» وجود دارد.
در درس اول، هدف از واژه‌آموزی این درس، ایجاد نظم ذهنی و طبقه‌بندی واژگان است که با استفاده از روابط معنایی واژگان انجام می‌شود. در این درس، از رابطه‌ی شمول معنایی استفاده شده است. 
 زمانی که مفهومی بتواند یک یا چند مفهوم دیگر را شامل شود، بین آن‌ها رابطه‌ی شمول معنایی برقرار خواهد بود. مثلاً مفهوم واژه‌ی «گل»، واژه‌های «لاله»، «سنبل»، «میخک» و مانند آن را در بر می‌گیرد؛ یا مفهوم واژه‌ی «پرنده» شامل «گنجشک»، «کبوتر»، «عقاب» و غیره می‌شود.
📨برای فهم بهتر این قسمت، کارت‌هایی آماده شد و روی یک میز، به صورت پراکنده قرار داده شد.
سپس، دخترانم به گروه‌هایی تقسیم شدند. از هر گروه باید به ترتیب، نفراتی به سمت میز مورد نظر می‌رفتند، یک کارت را برمی‌داشتند و به گروه بازمی‌گشتند، نفر بعد باید کارت مرتبط با موضوع قبلی را پیدا می‌کرد و در نهایت، هر گروه از دانش‌آموزان، گروه‌هایی از کلمات که طبق طبقه بندی واژگانی درست شده بود، داشتند.
این فعالیت که همراه با هیجان زیادی در کلاس انجام شد، به دانش‌آموزان کمک کرد که با انجام دادن یک بازی شاد و مفرح، بخش واژه آموزی را به خوبی بیاموزند. ضمناً، به دلیل اینکه این بازی در اوایل سال تحصیلی انجام می‌شود، باعث آشنایی بیشتر دانش‌آموزان و ایجاد احساس صمیمیت و همدلی بین آن‌ها خواهد شد.
این فعالیت می‌تواند به دفعات و برای تثبیت مفهوم، در کلاس انجام شود.

سرکار خانم بهرامی

معلم محترم فارسی پایه چهارم 

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران