روش میزان

آموزش خلاقانه مفاهیم به کودکان دوره ابتدایی

آموزش مفاهیم مهم دینی بهمراه شعر و شعار و حرکات


خلاصه :

روانشناسی رشد می گوید، حافظه کودکان به صورت معمول از ۳۶ ماهگی یا ۳ سالگی ماندگاری می یابد. 

روانشناسی رشد می گوید، حافظه کودکان به صورت معمول از 36 ماهگی یا 3 سالگی ماندگاری می یابد. البته کودکان بر اساس میزان دریافت محیطی و رشد جسمی و فکری شان مطالب را فیلتر و سپس دریافت می نمایند. مثلا کودکان در سنین دبستان و خصوصا دبستان اول و دوم بر اساس روانشناسی رشد بسیار بر دریافتهای تصویری و صوتی متکی هستند. ما در کلاس قرآن سعی می کنیم به دانش آموزان تازه وارد به مقطع دبستان دوم یعنی متربیان پایه چهارم مفاهیم و پیامهای مهم قرآنی را به صورت آهنگین، شعری و گاها شعاری آموزش دهیم. تکرار دسته جمعی این مفاهیم در ذهن بچه ها ماندگاری خوبی ایجاد می کند. ما در این روش، آیات نورانی قرآن یا مفاهیم آنها را با آهنگ خاصی و با صدای بلند که حافظه شنیداری، گفتاری و دیداری را همزمان درگیر می کند می خوانیم. لازم به ذکر است از خواندن آیات قرآن با ریتم که موجب وهن و خدای ناکرده در شان آیات نورانی قرآن نیست باید پرهیز شود. موارد این اقدام و مثالهای عملیاتی آن را در زیر مورد اشاره قرار می دهیم:

1- عبارت قرآنی لئن شکرتم لازیدنکم: خود این عبارت سجع و آهنگ زیبایی دارد که بهمراه شعر : شکر نعمت نعمت ات افزون کند در کلاس به صورت دسته جمعی خوانده می شود.
2- پیام قرآنی و توحیدی، لا اله الا هو - نیست خدایی جز او - بصورت شعاری با مشتهای گره کرده بین بچه ها با صدای بلند خوانده می شود. بچه ها حتی می توانند برای گفتن این شعار بلند توحیدی روی صندلی هایشان بروند.

3- پیام قرآنی و مهمی که به آداب برخورد با قرآن اشاره دارد: وَإِذَا قُرِئَ الْقُرْآنُ فَاسْتَمِعُوا لَهُ وَأَنْصِتُوا لَعَلَّكُمْ تُرْحَمُونَ بصورت حفظی با صدای بلند توسط بچه ها خوانده می شود. هنگامی که بعبارت فاستمعوا می رسیم بچه ها به گوش خود اشاره می کنند و هنگامی که به انصتوا می رسیم انگشت شان را روی بینی می گذارند و با صدای بلند عبارت را می خوانند.

4- در پیام قرآنی وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَةَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا بچه ها ضمن خواندن دسته جمعی و بلند این عبارت از حفظ به محض رسیدن به لا تحصوها انگشت اشاره خود را به چپ و راست تکان می دهند که انگار می گویند نمی شود.... نعمت خدا را شمرد.

5- در هنگام خواندن دستور اخلاقی پنجم سوره حجرات ... و لا تجسسوا را یکسره در بین همسالان و در برخورد با رفتارهای کنجاوانه همسالان با انگشت اشاره ای که به طرفین تکان می دهند،  نشان می دهند و بلند ابراز می کنند. 

از این دست آموزشها فراوان می شود طراحی کرد و بکار گرفت....

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران