دلنوشت

دستگاه اسپرسو ساز چیست؟


خلاصه :

قهوه،نوشیدنی محبوب

منبع:https://cafimafi.com/mag/what-is-espresso/

قهوه نوشیدنی محبوب و دلنشین بسیاری از افراد است. نحوه تهیه این نوشیدنی خوش طعم با اختراع و ساخت دستگاهی به نام اسپرسوساز کاملا متحول شد. از وقتی که این دستگاه برای اولین با عرضه شد تا به امروز تغییرات زیادی کرده است اما همچنان بسیاری از افراد از نوشیدن محصول نهایی این دستگاه که اسپرسو نام دارد، لذت می‌برند.

اگر شما هم مانند من یکی از عاشقان این نوشیدنی پرطرفدار هستید در ادامه مطلب با من همراه شوید تا درباره این دستگاه جالب، اطلاعاتی را در اختیار شما قرار دهم.

اریخچه اسپرسوساز

مخترع اسپرسوساز

آنجلو موریوندو مخترع اسپرسوساز

اولین بار که دستگاه اسپرسوساز به دنیا معرفی شد در سال 1884 میلادی در یک نمایشگاه عمومی در کشور ایتالیا بود. فردی به نام آنجلو موریوندو (Angelo Moriondo) این دستگاه را ساخته بود. خانواده آنجلو یک خانواده کارآفرین بودند و کارخانه‌های بسیاری از جمله کارخانه شکلات‌سازی احداث کرده بودند. دستگاهی که آنجلو اختراع کرده بود در 23 اکتبر 1885 در شهر پاریس ثبت اختراع شد.

چند سال بعد از این اتفاق، فردی به نام بترزا با اصلاح دستگاه و افزودن برخی بخش‌های جدید به آن دستگاهی جالب‌تر ساخت که تحول عظیمی در صنعت دستگاه‌های اسپرسوساز ایجاد کرد و از همان سال یعنی 1901 میلادی استقبال عمومی به این دستگاه بیشتر شد. با این که بترزا یک مکانیک بود توانست تغییری اساسی در صنعت قهوه ایجاد کند.

اولین اسپرسوساز

نمونه ای از اولین اسپرسو ساز بتزرا

اکثر دستگاه‌های اسپرسو ساز امروزی مدیون بترزا هستند و نحوه ساخت آن‌ها از مدل بترزا تبعیت می‌کند.

جالب است بدانید از سال 1901 تا کنون برندی ایتالیایی با نام بتزرا در حال تولید دستگاه های اسپرسور ساز حرفه ای است که طرفداران بسیار زیادی دارد.

اسپرسوساز بتزرا

نحوه کار اسپرسوساز

محصول نهایی این دستگاه اسپرسو نام دارد. اسپرسو از گذراندن آب نزدیک به نقطه جوش از پودر قهوه فشرده شده در سبد و از یک فیلتر به دست می‌آید. قهوه تهیه شده در این دستگاه غلیظ و بعضا همراه با یک کِرم روی سطح آن خواهد بود.

ازم به ذکر است که اسپرسوساز یک دستگاه قهوه ساز پایه است و فقط برای ساخت اسپرسو از آن استفاده نمی‌شود. بسته به میزان حرارت آب و موارد دیگر می‌توان برای ساخت قهوه‌های دیگری مانند دوپیو نیز از آن استفاده کرد.

اجزا اسپرسوساز

اجزای مختلف یک اسپرسوساز نیمه اتوماتیک با پمپ دستی

پمپ آب در اسپرسو ساز

اسپرسو حاصل گذراندن آب نزدیک به نقطه جوش از پودر قهوه‌ فشرده است. برای این کار باید آب با فشار زیاد به محفظه قهوه وارد شود. بنابراین وجود یک پمپ آب قدرتمند در اسپرسو ساز ضروری است. در اکثر دستگاه‌ها برای ایجاد چنین فشار زیادی از پمپ الکترونیکی استفاده می‌شود. البته در برخی از دستگاه‌ها، پمپ‌هایی از نوع دیگر مانند پمپ‌های دستی دیده می‌شود. اما کار کردن با دستگاهی که از پمپ الکترونیکی بهره می‌برد آسان‌تر است.

بویلر

دمای آبی که با فشار وارد قهوه می‌شود از اهمیت بسیاری برخوردار است. به همین خاطر همه دستگاه‌های اسپرسو ساز دارای قسمتی به نام بویلر یا همان دیگ بخار هستند. ممکن است در جاهای دیگر به این قطعه جوشاننده هم گفته شود. بویلر در این نوع دستگاه قهوه ساز اهمیت بسیاری دارد. وظیفه بویلر افزایش دمای آب است و نباید به هیچ عنوان بخار اضافی تولید کند.

هد گروپ

همانطور که گفته شد، آب با دمای مناسب و فشار زیاد وارد قهوه فشرده می‌شود تا اسپرسوی ما حاضر شود. به محفظه‌ای که  آب با فشار وارد آن می‌شود و پرتافیلتر درون آن قرار میگیرد هد گروپ گویند. دستگاه‌های مختلف تعداد هدگروپ متفاوتی دارند. معمولا دستگاه‌های خانگی دارای یک هد گروپ هستند اما دستگاه‌های پیشرفته‌تر از یک تا هفت هد گروپ می‌توانند داشته باشند.

هد گروپ‌ها دو دسته هستند:

دسته اول هدگروپ‌هایی هستند که به بویلر متصل هستند. وجود این اتصال مستقیم باعث حذف دمای آب حرارت دیده در بویلر می‌شود.

دسته دوم هدگروپ نیمه متصل نامیده می‌شوند که از بویلر جدا هستند. قطعا هرکدام از انواع هدگروپ‌ها نسبت به دیگری مزیت و معایبی دارند. مثلا با این که هدگروپ متصل از اتلاف دمای آب جلوگیری می‌کند اما هزینه تعمیر آن به خاطر متصل بودن به بویلر بیشتر از هدگروپ نیمه متصل است.

پرتافیلتر

پرتافیلتر اسپرسو ساز

یکی از قسمت‌های مهم دستگاه اسپرسو ساز پُرتافیلتر است. پرتافیلتر قسمت متحرک دستگاه است که  درون آن سبد پودر قهوه قرار می‌گیرد و پودر قهوه درون آن ریخته می‌شود ، معمولا پرتافیلترها دارای یک دسته پلاستیکی یا چوبی می‌باشند.

همچنین برای کنترل اسپرسوساز، معمولا بر روی آن یک صفحه کنترل قرار داده می‌شود. این صفحه کنترل شامل سوئیچ روشن خاموش، نشانگر فشار ، کنترل کننده حرارت و … است.

بالا بردن عمر دستگاه اسپرسوساز

دستگاه اسپرسوساز

متاسفانه با تورمی که در داخل کشور ما وجود دارد روز به روز قیمت دستگاه های اسپرسوساز رو به افزایش می باشد و به همین خاطر لازم است که شما حتماً بعد از خرید دستگاه با رعایت چند نکته ساده تلاش کنید تا طول عمر مفید آن را افزایش دهید:

  • قبل از هرچیزی حتماً دفترچه راهنما و مطالب مختلف در مورد دستگاه اسپرسوساز خود را به طور دقیق مطالعه کنید تا بتوانید هنگام بروز مشکل در دستگاهتان، اقدامات لازم را انجام دهید.
  • در صورت بروز مشکلات و خرابی به هیچ وجه تلاش نکنید که آن را خودتان تعمیر کنید، مگر در موارد جزیی که نیاز به تعمیرکار متخصص نباشد.
  • به هیچ وجه از آب معدنی برای استفاده در دستگاه و درست کردن قهوه استفاده نکنید. آب های معدنی به دلیل تملاح زیادی که در خود دارند باعث می شوند که خیلی زود دستگاه شما دچار رسوب و خرابی شود. بهترین آب برای استفاده، آب های آشامیدنی شرکتی می باشد که برند آکوافینا جز بهترین گزینه ها می باشد.
  • نوسانات برقی می تواند به راحتی باعث خراب شدن دستگاه شما شود. استفاده از محافظ برق مناسب می تواند از سوختن دستگاه شما جلوگیری کند.
  • پورتافیلتر را بعد از عصاره گیری حتماً از هدگروپ دستگاه جدا کنید. عدم رعایت این نکته ساده باعث می شود که پس از مدتی واشر هدگروپ شماخراب شده و از کنارهای پروتافیلتر قهوه به بیرون بریزد.
  • بعد از استفاده از نازل بخار به هیچ وجه فراموش نکنید که شما اجازه گرفتن قهوه از دستگاه را ندارید، مگر اینکه هم بخار دستگاه اسپرسوساز را به طور کامل خارج کرده باشید و هم آن را خنک کرده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.


پسران

دختران