روش میزان
اصل خلاقیت
اجرای روش میزان در کلاس پژوهش (۲)
پرورش خلاقیت در پژوهش میزان
خلاصه :
راه های بروز و پرورش خلاقیت دانش آموزان در کلاس پژوهش میزان چیست؟بسم الله الرحمن الرحیم
کلاس پژوهش فضایی برای بروز خلاقیت ها و تجربه ی راههای جدید برای حل مسائل گوناگون است.
در همین راستا کلیه فعالیت های پژوهشی، فضای کلاس، چیدمان داخلی کلاس، با توجه به نوع فعالیت هرجلسه به طور جداگانه طراحی می گردد.
دانش آموزان با ورود به کلاس و مشاهده فضای کلاس و با استفاده از خلاقیت خود وارد فعالیتهای پژوهشی می گردند.
نکته اول
برای رشد و شکوفایی خلاقیت در دانش آموزان ایجاد فضای مناسب و تعامل مربی با دانش آموز نیاز است.
بعضی از بچه ها به جهت خجالتی بودن و نداشتن اعتماد به نفس از بیان تفکرات و نظرات خود چشم می پوشند که با برنامه ریزی انجام شده در کلاس پژوهش و نوع رفتار مربی در کلاس هر دانشآموز این فرصت را پیدا میکنند که با توجه به سلیقه و علاقه خود در زمینه ای که دوست دارد فعالیت های خلاقانه و زیبای پژوهشی خود را انجام دهد.
نکته دوم
درتمامی فعالیتهای در نظر گرفته شده برای کلاس پژوهش این اصل در اولویت قرارگرفته است و مبنای انتخاب نوع فعالیت ، چگونگی انجام آن ، نوع ارائه ، روش ارائه و سایر کارها بر عهده خود دانش آموزان است و آن ها با خلاقیت خود روشهای جدیدی را برای حل مسئله پیدا می کنند.
نکته سوم
فراهم کردن بستر بروز خلاقیت با در اختیار گذاشتن وسایل مختلف و ایجاد پرسش های مختلف در ذهن دانش آموزان است که در کلاس پژوهش با تعامل بین افراد با هم و با مربی هر گروه برای ایجاد کار خلاقانه جدیدی در تلاش است.
نمونه آن پروژه طراحی و ساخت پل که با توجه به ذهن خلاق بچه ها نمونه های بسیار جذاب و جدیدی طراحی و ساخته شد و یا طراحی پرچم ایران به مناسبت ایام دهه مبارک فجر در گروههای پژوهشی. نمونه دیگر پژوهش موجودات ذره بینی و به تصویر کشیدن موجودات ذره بینی توسط بچه ها به .صورت خلاقانه در گروههای پژوهشی می باشد