رویدادهای عمومی

نظام رده‌بندی بازی‌های دیجیتالی ایمن و مهارت‌افزای میزان

Mizan Safe & Skill-Improving Digital Game Rating System


خلاصه :

معرفی نظام رده‌بندی بازی‌های دیجیتالی ایمن و مهارت‌افزای میزان

‌امروزه بازی‌های رایانه‌ای به جزء جدا نشدنی فضای سرگرمی و اوقات فراغت بسیاری از کودکان و نوجوانان تبدیل شده است. دنیای وسیع بازی‌های کامپیوتری با مضامینی جذّاب و متنوّع، جایگاهی اثرگذار در شکل‌گیری سبک زندگی نوجوانان و جوانان و ابعاد مختلف فکری، عقیدتی، عاطفی و ... پیدا کرده است، که غالباً به دلیل عدم همخوانی این مضامین با آموزه‌های فرهنگ بومی و ارزش‌های اجتماعی، اخلاقی و مذهبی ما، چالش‌های جدّی را پدید آورده است. از سوی دیگر عدم رعایت میزان زمان اختصاص داده شده به بازی‌های کامپیوتری نیز، موجب وابستگی به این نوع سرگرمی‌ها شده و رشد جسمی، روحی و مهارتی کودک و نوجوان را دچار اختلال نموده است. در این میان آگاهی والدین و مربیان از فرصت‌ها و تهدیدهای این رسانه و برنامه‌ریزی زمانی برای استفاده از این سرگرمی می‌تواند ضمن صیانت از چالش‌های محتمل، زمینه‌ی استفاده‌ی حداکثری از مزایای این رسانه‌ی سرگرم‌کننده را فراهم آورد.

در بیش از دو دهه گذشته، نخبگان فرهنگی کشورهای مختلف در پی فهم عمیق پیرامون اثرات بازی‌های رایانه‌ای به رده‌بندی سنّی این سرگرمی پرطرفدار اقدام نمودند که مشهورترین این نظام‌های رده‌بندی عبارت‌اند از: نظام رده‌بندی بازی‌های رایانه‌ای در آمریکا (ESRB)، اروپا (PEGI)، ژاپن (CERO) و غیره.

در ایران نیز از نیمه دهه هشتاد، نظام رده‌بندی بازی‌های کامپیوتری با نام (ESRA) طراحی شد تا پاسخی به دغدغه‌های تربیتی خانواده‌ها در این حیطه باشد.

 ویژگی مشترک تمامی این نظام‌ها این است که ناظر به چالش‌های اخلاقی، فرهنگی و هنجاری موجود در بازی‌ها، با نگاهی سلبی به رده‌بندی بازی‌ها اقدام می‌نمایند که به نظر می‌رسد به نکات مثبت این سرگرمی اثرگذار به طور کامل توجه نشده است.

کارگروه سواد رسانه‌ای مجتمع فرهنگی آموزشی میزان (Mizan Media Literacy Work Group) با همکاری مرکز توسعه نرم‌افزاری این مؤسسه (Mizan Software Development Center) به طراحی نظام رده بندی بازی‌های رایانه‌ای با رویکردی نوین و ایجابی و مهارت‌افزا به منظور فراهم نمودن عرصه‌ای برای استفاده حداکثری از این درگاه رسانه‌ای و صیانت پایدار نسبت به چالش‌های این صنعت سرگرمی فراگیر‌، اقدام نمود، تا راهنمایی برای والدین دغدغه‌مند و کودکان، نوجوانان و جوانان باشد.

در این راستا صفحه‌ی راهنمای والدین و کاربران به منظور استفاده از بازی‌های رایانه‌ای «مهارت افزا» و «ایمن» به آدرس اینترنتی www.PG.hedayatmizan.ir و یا www.hedayatmizan.ir/site/parentGuideHome  برای خدمت‌رسانی به خانواده‌های فرهیخته و دغدغه‌مند بر روی سایت اصلی مؤسسه فرهنگی آموزشی میزان بارگزاری شده است. کاربر با ورود به این آدرس و انتخاب بخش بازی‌های رایانه‌ای، وارد صفحه مذکور شده و با مشخص نمودن سِنّ فرزند و مهارت‌های علمی و رفتاری و روحی که مدّنظر دارد، به فهرستی از بازی‌ها و توضیحات پیرامون و درگاه دانلود آن‌ها راهنمایی می‌شود. برای اطلاعات بیشتر این صفحه رو ببینید.

 

این رویکرد منحصر به فرد که فاقد نمونه مشابه جهانی می‌باشد، دارای اصولی به شرح زیر است:

 

اصول نظام رده‌بندی بازی های کامپیوتری ایمن و مهارت افزا (میزان) :

  1. این نظام رده‌بندی بازی‌های رایانه‌ای با در نظر گرفتن ساحت‌های تربیتی شش‌گانه مندرج در «سند تحول بنيادين آموزش و پرورش» و با توجه به روان‌شناسی رشد و بررسی مهارت‌های ذهنی و علمی و مهارتی لازم برای کودکان و نوجوانان در سنین مختلف شکل گرفته است و هدف اصلی آن تربیت جامع متربیان و فرزندان در ساحت‌های مختلف تربیتی و مهارتی است. چرا که بازی‌های دیجیتالی علاوه بر سرگرم‌کننده بودن دارای جنبه‌های مفید آموزشی و تربیتی نیز می‌باشند.
  2. این نظام صرفاً به رده‌بندی بازی‌های مهارت‌افزا در جنبه‌های مختلف می‌پردازد. مهارت‌هایی هم چون: ارتقاء علمی و‌ آموزشی، رشد عاطفی، توانمندی‌های ذهنی، پرورش خلاقیت، ارتقاء ذایقه‌های هنری، رشد نگرش دینی، مهارت‌های اخلاقی، توان مدیریتی، بینش سیاسی، مهارت‌های اجتماعی، ارتقاء نگرش اقتصادی، توجه به مسائل زیست‌ محیطی و سایر مهارت‌های شناختی مانند: حل مسئله، تمرکز، سرعت‌عمل، تفکر استراتژیک، تقویت حافظه، مهارت کارگروهی، هوش درون‌فردی و هوش میان‌فردی و غیره.
  3. نگاه این نظام رده‌بندی به صورت سلبی نمی‌باشد. یعنی توصیف نمی‌کند که با توجه به محتوای هر بازی پایین‌تر از چه سنی مجاز به انجام آن نیستند، بلکه با نگاهی ایجابی و متفاوت با سایر نظام‌های رایج رده‌بندی‌ موجود در دنیا (مانند ESRB در آمریکا، PEGI در اتحادیه اروپا، CERO در ژاپن، ESRA در ایران)، بازی‌هایی که دارای ارزش‌های مهارت‌افزایی هستند را انتخاب و رده‌بندی می‌کند. به این صورت که تجویز می‌کند از آن بازی‌های پیشنهادی در چه سنی و برای افزایش چه مهارت‌هایی می‌توان استفاده نمود.
  4. بازی‌هایی که در این نظام توسط تیم کارشناسی، تحت رده‌بندی قرار می‌گیرند، از لحاظ عدم مغایرت با اصول اخلاقی، دینی، هنجارهای اجتماعی و هم‌چنین عدم مغایرت با هنجارهای نظام اسلامی مورد بررسی قرار می‌گیرند. به علاوه بازی‌هایی که دارای هیجانات غیر واقع‌گرایانه و یا دارای سطح تخیل و توهم بالا و بیفایده هستند، در رده‌بندی قرار نخواهند گرفت. لذا والدین و مخاطبین این نظام رده‌بندی می‌توانند بدون نگرانی تربیتی از بازی‌ها استفاده نمایند.
  5. بازی‌ها بر اساس مهارت‌هایی که می‌توانند در افراد افزایش دهند، ارتقاء علمی که در جریان بازی صورت می‌پذیرد، سنی که بهتر است بازی در آن مورد استفاده قرار گیرد، جنسیتی که مناسب است آن را بازی کند و پلتفرمی که بازی در آن عرضه شده است، مورد دسته‌بندی قرار می‌گیرند. ممکن است بعضی از بازی‌های رده‌بندی شده دارای ملاحظاتی باشند. این ملاحظات در کنار مشخصات بازی و به همراه پیشنهادهایی (مانند لزوم همراهی والدین با فرزندان در بعضی بازی‌ها یا مدت زمان توصیه شده) به اطلاع مخاطبین می‌رسد.

 

 

♦ رایانامه: egames.hedayatmizan@gmail.com

♦ سایت راهنمای والدین بازی‌های رایانه‌ای: www.PG.Hedayatmizan.ir

♦ کانال تلگرام راهنمای والدین بازی‌های رایانه‌ای: https://t.me/PG_MizanGame         

 

    

 

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران