روش میزان

اصل درونی کردن انگیزه ها

اجرای روش میزان در کلاس پژوهش (۵)

مسئولیت پذیری


خلاصه :

 تمام مسئولیت فعالیت های پژوهشی با خود دانش آموزان

بسم الله الرحمن الرحیم 

 

احساس مسئوليت هنگامی در افراد بوجود می‌آيد که به آنها مسئوليت داده شود و در عين حال فرد بايد در مورد اثربخشی پاسخ‌هايش، بازخورد دريافت کند و در مورد راه‌های گوناگونی که در ساير موقعيت‌ها مناسب هستند، اطلاعاتی داشته باشد. اگر از اشتباهات خويش درس بگيريد، عملکرد بهتری در آنچه انجام می‌دهد به دست خواهد آورد. اما چنانچه نتواند ياد بگيردکه چرا کارش اشتباه بوده است و يا به جای آن می توانسته چه کار ديگری انجام دهد، هرگز در کارش پيشرفت نخواهد کرد.

 بدين منظور در کلاس پژوهش کلیه فعالیت ها طوری برنامه ریزی شده است که هر دانش آموز در گروه خود مسئولیت بخشی از پروژه را بر عهده دارد و در هر جلسه یکی از اعضا گروه به عنوان سرگروه توسط افراد گروه انتخاب می شود که مسئول هماهنگی کار گروه در آن جلسه می باشد.

برای پروژه های مختلف مسئولیت های متناسب با آن توسط گروه انتخاب می شود . برای مثال برای پروژه روز پژوهش مسئولیت هایی نظیر : مسئول هماهنگی . مسئول تشریفات . مسئول تبلیغات . مسئول رادیو پژوهش انتخاب شده بودند. که در پایان پروژه گروه نسبت به فعالیت هر فرد در مسئولیت خود تحلیل شده و باید نسبت به عملکرد خود به گروه پاسخگو باشد.

 در طی این فعالیت ها دانش آموزان در پژوهش می آموزند که اولا هر فرد نسبت به خود و محیط اطراف و اجتماع مسئولیت خاص خود را دارد.

ثانیا برای بهتر انجام دادن مسئولیت خود می تواند از همکاری با گروه استفاده کند.

ثالثا هر فرد نسبت به عملکرد و رفتار خود باید پاسخگو باشد.

 

  

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران