روش میزان

آزادی عمل حداکثری

اجرای روش میزان در کلاس پژوهش (۷)

ایجاد بستر مناسب


خلاصه :

 فراهم آوردن بستر مناسب با تعامل مربی و دانش آموزان

بسم الله الرحمن الرحیم

یکی از اصول میزان آزادی عمل حداکثری است.

برهمین مبنا در کلاس پژوهش با قوانین ساده فضایی را برای رشد و فعالیت دانش آموزان در زمینه های مختلف فراهم کرده ایم.

برای تقویت روحیه پرسشگری و روحیه پژوهش محوری در دانش آموزان تمامی فعالیت ها طوری طراحی شده است که حداکثر تعامل با دانش آموز و بصورت کاملا اختیاری و آزادانه باشد. بخشی از طراحی ها برای ایجاد فضای آزادی عمل حداکثری در فعالیت های پژوهشی عبارتند از :

• آزادی در انتخاب گروه پژوهشی

• اختیار در انتخاب موضوع پژوهشی

• آزادی در انتخاب روش پژوهش

• فراهم نمودن فضای مناسب جهت فعالیت های پژوهشی

• آزادی در استفاده از منابع مختلف پژوهشی

• آزادی در انتخاب ساعات حضور در کلاس پژوهش جهت تکمیل فعالیت های پژوهشی

• آزادی در نوع نشستن و نوع چینش گروه در کلاس

• آزادی در استفاده از وسایل مورد نیاز گروه جهت پیشبرد پروژه ها

• فراهم نمودن محیط با نشاط و فعال برای حرکت آزادانه در کلاس و انجام پروژه ها

برای مثال گروهی تصمیم گرفته اند که در مورد دایناسورها پژوهش کنند. منبع مختلف در اختیار آن ها قرار گرفته و نوع روش تحقیق به انتخاب خودشان و نوع ارائه نیز به سلیقه خود گروه بود. در مرحله اول برای ارائه از ماکت وعروسک های دایناسور استفاده کردند و در مرحله بعدی از پاور پوینت و ویدئو پرژکتور کلاس پژوهش برای ارائه مطلب خود برای دانش آموزان استفاده کردند.

و گروه دیگر علاقمند به کارهای تولیدی الکترونیکی و اختراعات فنی بود. فضای مناسب برای انجام پروژه ها به آن ها داده شد و گروه بطور آزادانه هر ساعتی که می خواستند می توانستند با هماهنگی به کلاس پژوهش آمده و کار خود را تکمیل کنند.

تعدادی از دانش آموزان علاقه به طراحی و نقاشی داشتند.تخته و ماژیک در اختیار شان قرار می گرفت و آن ها با خلاقیت خود موضوعات و وقایع مختلف را به تصویر می کشیدند.مثلا ساختمان پلاسکو را به تصویر کشیدند.

تعداد دیگری از دانش آموزان علاقه به کار با کاغذ و اوریگامی داشتند. یک کتاب اوریگامی و کاغذ مناسب در اختیار شان قرار می گرفت تا بطور آزادانه هر شکل و طرحی را که از کتاب و یا بصورت خلاقانه از خود ابداع می کردند بسازند و در کلاس در مورد آن گفت و گو کنند.

گروه دیگر برای ارائه مطلب خود از امکانات مختلفی استفاده کرد. یک نفر مسئول کشیدن تصاویر بر روی تخته. یک نفر مسئول توضیح دادن از روی برگه ای که از قبل تهیه شده بود. یک نفر با اجرای نمایش و پانتومیم قسمتی از پروژه را توضیح میداد.

تعدادی از دانش آموزان به علتی در یک جلسه نمی خواستند کاری انجام دهند و یا نمی توانستند با گروه همکاری کنند. برای این تعداد پروژه دیگری تعریف می شد که در کلاس حضور داشته باشند و بصورت آزادانه هر موقع که خواستند به جمع کار گروهی خود بپیوندند.

بروز این همه خلاقیت و فعالیت های مختلف در کلاس پژوهش با تعامل مربی با دانش آموز و دادن آزادی عمل حداکثری به آن ها برای حضور در کلاس ، انتخاب موضوعات مورد علاقه ، روش های مختلف ارائه ، استفاده از امکانات گوناگون، و برنامه ریزی صحیح جهت رشد روحیه پرسشگری و یادگیری روش های حل مساله در فضایی آزاد و با نشاط در کلاس پژوهش شکل می گرفت.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران