مقالات

ایرباسA۳۸۰


خلاصه :

فقط بخوان

ایرباس A380، بزرگترین هواپیمای مسافربری دنیا + عکس و ویدیو

ایرباس A380 یکی از هواپیمای مسافربری پهن پیکر و چهار موتوره دو اشکوبه و دو طبقه است که طراحی و ساخت آن متعلق به  شرکت چند ملیتی ایرباس می باشد. این هواپیمای بزرگ که در رقابت با بوئینگ 747 برای فتح بازار پروازهای بلند مدت و پر مسافر هدف گذاری شده، ساخته شده است. اولین بار در سال 1996 ایرباس A380 ساخته شد و اولین پرواز خود را نیز در سال 2005 در تولوز فرانسه به صورت آزمایشی انجام داد. در این قسمت از سری مقالات معرفی هواپیما، به معرفی Airbus A380 می پردازیم. با Airplanes Newsهمراه باشید:

ایرباس A380

ایرباس A380

در سال 2007 از سنگاپور به مقصد سیدنی و برای شرکت هواپیمایی سنگاپور اولین پرواز تجاری این هواپیما انجام شد. این هواپیما قادر است پرواز های بلند مدت انجام دهد و مسافران زیادی را به دلیل ظرفیت بالایش جابجا کند. به دلیل بزرگی این هواپیما فرودگاه ها باید باند پرواز بزرگی را برای پذیرش این نوع هواپیما داشته باشند. ایرباس 380A توانست با ویژگی های زیر رقیب دیرینه خود را کنار بزند:

  1. افزایش ظرفیت مسافر
  2. استفاده از فناوری های جدید در ساخت مواد
  3. کاهش هزینه های نگهداری
  4. کاهش هزینه های عملیاتی
  5. کاهش مصرف سوخت
  6. پیشرانه های مدرن

ایرباس A380 هواپیمایی امارات

ایرباس A380 هواپیمایی امارات

برای قرار دادن اسباب و اثاثیه طبقه زیرین هواپیما را تعبیه کرده اند و 2 طبقه بالایی هواپیما برای مسافران طراحی شده است. بین طبقه فوقانی و طبقه اصلی در ارتفاعی کابین هدایت هواپیما قرار داده شده است که خلبانان در این قسمت قرار بگیرند. قیمت هواپیمای  A380 حدود ۴۱۴ میلیون دلار تخمین زده اند.

ایرباس A380

ایرباس A380

 

مشخصات ایرباس A380

  • فاصله نوک دو بال: ۷۹٫۶۵ متر
  • طول هواپیما: ۷۲٫۷۵ متر
  • ارتفاع هواپیما: ۲۴٫۰۸ متر
  • ظرفیت حمل مسافر: ۵۲۵ نفر در ۳ کلاس یا ۸۴۰ نفر در یک کلاس
  • بیشینه سرعت: ۰٫۸۹ ماخ )۱۰۶۱٫۹( کیلومتر بر ساعت
  • بُرد پرواز: ۱۴٬۸۱۵ کیلومتر
  • میزان مصرف سوخت: ۳۱۰٬۰۰۰ لیتر
  • سقف پرواز خدمتی: ۱۳۱۰۰ متر = ۴۲۹۸۰ فوت
  • خدمه: دو نفر: یک خلبان و یک کمک خلبان
  • وزن: وزن خالی = ۲۷۷۰۰۰ کیلوگرم
  • سقف پرواز: ۱۳۱۰۰ متر معادل 13.1 کیلومتر
  • حداکثر وزن برای برخاستن: 575 هزار کیلوگرم

 

پیشرانه های ایرباس آ-380

نیرو دهی آن توسط چهار دستگاه موتور جت که تولید نیرو هر کدام حداکثر ۷۰٬۰۰۰ پوند می باشد. بسته به سفارش شرکت ها موتورهای بریتانیایی رولزرویس (Rolls-Royce Trent 900) یا موتورهای آمریکایی ساخت شرکت‌های جنرال الکتریک و پرات اند ویتنی (Engine Alliance GP7000) تجهیز می شوند.

داخل ایرباس A380

داخل ایرباس A380

کابین خلبان A380

ایرباس A380 دارای کابین شیشه ای می باشد و صفحه نمایشگر های 6 تا 8 اینچی قرار داده شده است همچنین دوربین نمایش هواپیما از بیرون، صفحه کلید و دارای سیستم پیشرفته ناوبری و جهت‌یابی مجهز شده است.

کابین ایرباس A380

 

فرود ابزار

ارابه‌هایی که برای فرود طراحی شده دارای 22 چرخ می باشد که دو پایه زیر بال هر یک با ۴ چرخ، دو پایه مرکزی زیر بدنه هر بک با ۶ چرخ، و دو چرخ دماغه هواپیما قرار داده شده است. توانایی دور ۱۸۰ درجه‌ای را در مسافتی به طول ۵۶٫۵ متر دارد. حداکثر سرعت حدود ۱۰۶۲ کیلومتر بر ساعت و برد آن هشت هزار مایل دریایی یا پانزده هزار کیلومتر با بیشترین تعداد مسافر می باشد. 90 دقیقه حداقل طول می کشد که بارگیری کاملی را برای سفر بعدی انجام دهد و آماده پرواز شود.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران