رویدادهای عمومی

شهید محمد جهان آرا


خلاصه :

زندگینامه ی شهید محمد جهان آرا

 

Mohammad jahan ara.jpg 

شناسنامهنام کاملسید محمدعلی جهان‌آراتاریخ تولد۹ شهریور ۱۳۳۳محل تولدخرمشهر، استان خوزستان،  ایرانتاریخ کشته‌شدن۷ مهر ۱۳۶۰ (۲۷ سال)نحوه کشته‌شدنسانحه هوایی (سقوط هواپیما)محل دفنبهشت زهرا، تهران، ایراناطلاعات نظامیدرجه19- Sarlashgar-IRGC.png سرلشکر پاسدار
(پس از درجه‌بندی
در سپاه از سال ۱۳۷۰)فرماندهیفرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی
در خرمشهرطول خدمت۲ سالعملیاتهای مهمچهارشنبه سیاه خرمشهر
نبرد خرمشهر
حصر آبادان

«پیش از انقلاب»

محمد جهان‌آرا در خرمشهر به دنیا آمد. در سال ۱۳۴۸ تحت تأثیر جنبش اسلامی به رهبری روح‌الله خمینی همراه عده‌ای از دوستان‌اش وارد مبارزات سیاسی علیه دولت محمدرضا پهلوی شد و گروه الله اکبر را راه‌اندازی کرد. در اواخر سال ۱۳۴۹ همراه برادرش به عضویت گروه مخفی سازمان حزب‌الله خرمشهر درآمد. در سال ۱۳۵۱ اعضای گروه توسط ساواکشناسایی شد و تمام اعضای آن دستگیر و زندانی شدند. در جریان این دستگیری، محمد جهان‌آرا به به علت سن کم، تنها یک سال زندان محکوم و به زندان اهواز منتقل شد.

وی پس از اخذ دیپلم در سال ۱۳۵۴ در کنکور دانشگاه‌ها شرکت کرد و برای ادامه تحصیل راهی مدرسه عالی بازرگانی تبریز شد.

در سال ۱۳۵۵ جهان‌آرا به عضویت گروه «منصورون» که یک گروه معتقد به مبارزه مسلحانه بود درآمد. در سال ۱۳۵۷، هنگامی که قرار بود به سرپرستی سید علی اندرزگو به سوریه و اردوگاه‌های مقاومت فلسطین سفر کند، به دلیل کشتار مردم تهران در میدان ژاله در هفدهم شهریور ۱۳۵۷ از سفر بازماند.

در پاییز سال ۱۳۵۷ در پی اعزام تانک‌های ارتش به خیابان‌های اهواز و کشتار مردم، گروه منصورون، تصمیم به دفاع مسلحانه از مردم تظاهرکننده می‌گیرند. اعضای گروه در یکی از این درگیری‌ها با نیروهای زرهی، حدود ۳۰ نفر از نیروهای شاهنشاهی را مجروح کردند.

«پس از انقلاب»

بعد از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ ایران جهان‌آرا پس از دو سال و نیم زندگی مخفیانه به خرمشهر بازگشت. او و دوستانش در خرمشهر گروهی به نام کانون فرهنگی نظامی انقلابیون خرمشهر تشکیل دادند.

در سال ۱۳۵۸ فرماندهی سپاه خرمشهر را به عهده گرفت و هم‌زمان جهاد سازندگی خرمشهر را نیز پایه‌گذاری کرد. با شروع جنگ ایران و عراق دوش به دوش مردم از شهر دفاع کرد. بعد از سقوط خرمشهر و عزل ابوالحسن بنی‌صدر از سمت فرمانده کل قوا مرحله جدیدی از جنگ آغاز شد. اولین گام، شکستن محاصره آبادان بود. این پیروزی در مهر ۱۳۶۰ روی داد.

«مرگ»

به دنبال پیروزی و بازپس‌گیری آبادان، در روز هفتم مهر محمد جهان‌آرا و تعداد دیگری از فرماندهان راهی تهران شدند تا گزارش عملکرد نیروها را به روح‌الله خمینی بدهند اما در میانه راه بر اثر سقوط هواپیمای پرواز هرکولس سی-۱۳۰ نیروی هوایی ارتش ایران ۱۳۶۰ کشته شد. به گفته ناخدا هوشنگ صمدی از فرماندهان نیروی دریایی در زمان جنگ ایران و عراق این هواپیما نه بر اثر سانحه بلکه بر اثر شلیک پدافند و برخورد موشک ضدهوایی به آن سقوط کرد.

در روایت‌های رسمی دلیل مرگ نقص فنی و سقوط هواپیما عنوان شد.

نوحه معروف «ممد نبودی ببینی» پس از آزادسازی خرمشهر توسط جواد عزیزی از رزمندگان خرمشهر سروده و نخستین بار توسط «حسین فخری» هم‌رزم او بر سر مزارش خوانده شد و یک‌سال بعد توسط غلام کویتی‌پور هم‌زمان با سالگرد آزادسازی خرمشهر خوانده شد.

«خانواده»

محمد جهان آرا در سال ۱۳۵۸ ازدواج کرد. برادر بزرگ‌تر وی در تهاجم نیروهای عراقی به خرمشهر به اسارت گرفته شد و هرگز اثری از وی پیدا نشد. علی جهان آرا برادر دیگر وی در سال ۱۳۵۶ دستگیر و در ۲ اردیبهشت ۱۳۵۷ در زندان به قتل رسید. حسن جهان آرا برادر کوچکتر وی سال ۱۳۶۰ به اتهام ارتباط با سازمان مجاهدین خلق ایران به پانزده سال زندان محکوم و در سال ۶۷ اعدام شد.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران