مقالات
۱۵
.....
دیجی کالا چگونه درست شد ؟
....
خلاصه :
بخونیددیجیکالا نام یکی از وبگاههای فعال در زمینه تجارت الکترونیک در ایران است. این وبگاه بزرگترین فروشگاه آنلاین در ایران است و به طور میانگین روزانه بیش از ۸۵۰ هزار بازدیدکننده دارد. دفتر مرکزی این شرکت که برای امور مالی و بازرگانی استفاده میشود، در نزدیکی میدان ونک در خیابان عطار واقع است. دفتر دوم که مرکز پردازشها نام دارد خارج از تهران در جاده قدیم کرج (فتح) واقع شدهاست.
دیجیکالا اکنون در رتبه سوم الکسا در ایران بعد از گوگل و آپارات قرار دارد.
وبگاههای وابسته به دیجیکالا عبارتند از: دیجیاستایل (پوشاک)، فیدیبو (کتاب الکترونیک)
مدیرهای این سایت از سال ۸۳ تصمیم به راهاندازی آن گرفته و در سال ۱۳۸۵ توسط برادران، حمید و سعید محمدی بنیانگذاری شد. پرسنل اولیه آن ۵ نفر بودند که تا اسفند ۱۳۹۲ به ۲۰۰ نفر افزایش پیدا کرد و طبق گفته مدیران تا پایان سال ۹۳ به ۷۰۰ نفر رسید. این شرکت در سال ۹۱ پیشنهاد شراکت صندوق سرمایهگذاری سرآوا را پذیرفت. محمدی در مصاحبهای در سال ۱۳۹۲ مدعی شد که دیجیکالا با فروش روزانه بیش از ۱ میلیارد تومان، سهمی بیش از ۸۵ درصد از بازار خرده فروشی آنلاین ایران را در دست دارد.مدیران شرکت معتقدند ارزش شرکت در سال ۱۳۹۴ به بیش از ۵۰۰ میلیون دلار رسیدهاست.
ایده شکلگیری دیجیکالا
در مورد ایده و دلیل راهاندازی شرکت دیجیکالا، برادران محمدی گردانندگان این وبسایت فروش اینترنتی این داستان را بازگو میکنند که این دو برادر یعنی حمید و سعید محمدی در سال ۱۳۸۴ هر دو عکاسی دیجیتال را پیگیری میکردند. بعد از جست و جو در اینترنت دربارهٔ دوربینها، دوربین مورد نظر را از بازار خیابان جمهوری تهران خریداری کردند. اما بعد از چند روز پی بردند، لنز روی دوربین دست دوم و تعمیری است. این اتفاق ناخوشایند از تجربه خرید به شکل سنتی، جرقه اولیه تأسیس شرکت دیجیکالا بودهاست.
و افتخارات این شرکت عبارتند از:
-
رگزیده به عنوان برترین کسب و کار در حوزه تجارت الکترونیکی در چهارمین جشنواره ملی ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال۱۳۹۳
-
برگزیده در جمع ۱۰ قهرمان کارآفرینی دنیا در کنگره جهانی کارآفرینی در سال ۲۰۱۴ در مسکو
-
برگزیده برترین سایت خرده فروش آنلاین در ششمین جشنواره وب ایران در سال ۱۳۹۲
-
برگزیده دومین اجلاس جهانی نشان منتخب در سال ۱۳۹۲
-
برگزیده بهترین وب سایت فروشگاه اینترنتی در پنجمین جشنواره وب ایران در سال ۱۳۹۱
-
برگزیده بهترین طراحی کاربردی در پنجمین جشنواره وب ایران در سال ۱۳۹۱
-
برگزیده بهترین وب سایت فروشگاه اینترنتی در سومین دوره جوایز فناوری ایران در سال ۱۳۹۱
-
برگزیده همایش ملی توسعه دانایی محور در سال ۱۳۸۸
-
کسب نشان مرکز کیفیتهای برتر در سال ۱۳۸۸
اشتغالزایی
سال |
تعداد پرسنل |
---|---|
۱۳۸۶ |
۵ |
۱۳۹۲ |
۲۰۰ |
۱۳۹۳ |
۷۰۰ |
۱۳۹۴ |
۱۰۰۰ |
۱۳۹۵ |
۲۰۰۰ |
۱۳۹۶ |
۲۷۰۰ |
تا دی ماه ۱۳۹۴، دیجیکالا با اشتغال زایی برای ۱۲۰۰ نفر، عملاً ۱۵ درصد از تعهدات بودجهای دولت در حوزه اشتغال را عملی کرد. علی ربیعی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مورد رقمی که دولت باید برای ایجاد یک شغل هزینه کند، میگوید: «برای ایجاد یک شغل در پالایشگاه حدود ۱۲ میلیارد تومان هزینه نیاز است. در پتروشیمی نیز برای ایجاد ۷۰۰ شغل به ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان نیاز است و هزینه ایجاد شغل در بنگاههای میانی نیز ۵۰۰ میلیون تومان است.» حالا اگر ۱۲۰۰ شغلی را که با راهاندازی دیجیکالا به وجود آمده با در نظر گرفتن اینکه دیجیکالا یک بنگاه میانی است، ضرب در رقم مبنای آقای وزیر ۵۰۰ میلیون تومان کنیم، میشود ۶۰۰ میلیارد تومان. این در حالی است که کل بودجه دولت برای یک سال اشتغالزایی ۴ هزار میلیارد تومان است. به عبارتی دیجیکالا بهتنهایی بدون محاسبه اشتغالزایی دیگر شرکتهای نوپای موفق در ایران و بدون دریافت پولی از دولت با اشتغالزایی برای ۱۲۰۰ نفر ۱۵ درصد از تعهدات دولت را در حوزه ایجاد اشتغال عملی کردهاست. صرف نظر از اینکه این تعداد نیروهای مستقیم دیجیکالا هستند و نیروهای بسیار دیگری هم به صورت غیرمستقیم از این فروشگاه ارتزاق میکنند که آنها هم بعد از دیجیکالا به گردونه بازار کار پیوستهاند.
ZED
۶ سال پیش
متین مصدق
۶ سال پیش
امیرعباس رهبرمدامی
۶ سال پیش
m.m.noori84
۶ سال پیش
M.H.AGHAPOOR
۶ سال پیش
بهزادی پور
۶ سال پیش
بهزادی پور
۶ سال پیش
M.H.AGHAPOOR
۶ سال پیش
حسین نیلی
۶ سال پیش
سهیل غفاریان
۶ سال پیش