مقالات

دانش آموزان حواس پرت


خلاصه :

با دانش آموزان حواس پرت چگونه رفتار كنیم

با دانش آموزان حواس پرت چگونه رفتار كنیم

 

۲) میز تحریر كودكان همواره عاری از هرگونه وسایل و تجهیزات جانبی به جز موارد مورد نیاز كلاس باشد.

 

۳) معلم همواره در زمان انجام بحث در كلاس، نزدیك كودك حواس پرت بنشیند چرا كه این نوع كودكان باید تا حد ممكن نزدیك به معلم و در جمع دیگر بچه ها بنشینند.

 

۴) ارتباط مداوم بین معلم و دانش آموز را فراهم كنید. با این عمل افزایش كنترل بر روی كودك بیش فعال حواس پرت داشته و او را در انجام وظایف یاری می كند و اجازه می دهد تا تقویت دایمی مهارت های آكادمی و رفتارهای مطلوب به دست آید.

 

۵) معلم و كودك هر دو باید از علایم قابل فهم بهره جویی كنند تا معلم بتواند در جلب توجه كودك از آن استفاده كند.

 

۶) گروه های بزرگ مستقل ممكن است به گروه های كوچك كاری تقسیم شوند.كودكان مبتلا به عارضهء حواس پرتی و یا بیش فعالی حواس پرتی معمولا در مواجه با توده ای از برگه ها و یا برگه سوال ها دست پاچه و مضمحل می شوند. ارایهء سه یا چهار تكلیف روزانه برای انجام، بهتر از ارایهء یك تكلیف ۴۰ دقیقه ای است. همچنین به این كودكان فرصت داده شود تا گردشی پیرامون فعالیت هایی كه نیاز به تمركز دارند، بزنند. این كودكان از انجام ماموریت ها یا امور در كلاس بهره می جویند.

 

۷) كارها را به صورت گام به گام انجام دهید، ۱۲ تكلیف پنج دقیقه ای مفیدتر از دو تكلیف نیم ساعته است.همچنین تغییر گام یا وظیفه به طور مداوم باعث حذف توجه به عدم توانایی در زمینهء پایداری و ثبات تلاش ها می شود. این عمل برای درك و فهم بهتر آن ها مفید است.

 

۸) ارزیابی متناوب برای كودكان حواس پرت و بیش فعال حواس پرت مورد توجه واقع شود. تغییر در جهت بهینه سازی آزمون انجام شود و هیچ گونه محدودیت زمانی نیز نباید اعمال شود و آزمون ها با صدای بلند در مكان ساكت و آرام خوانده شود تا كودكان بتوانند تمركز یابند. اغلب كودكان حواس پرت و بیش فعال حواس پرت در امتحان دست پاچه می شوند و به طور تحت اللفظی دیگر فكر نمی كنند، ضمن حواس پرتی شروع به صحبت كردن می كنند. آن ها توان ارایهء اطلاعات خود را روی موضوع مورد امتحان ندارند.

 

۹) امكان آموزش گروه های كوچك و فرصت های اجتماعی را فراهم آورید. اكثر كودكان بیش فعال حواس پرت از نظر علمی، رفتاری و اجتماعی در گروه های كوچك در مقابل گروه های بزرگ تر بهتر عمل می كنند.

 

۱۰) كودكان حواس پرت و بیش فعال حواس پرت دارای علایق مختلفی هستند. تلاش ما در این زمینه باشد كه اجازه بدهیم تا آن ها موفقیت را در كلاس تجربه كنند و علایق شخصی خودشان را كشف كنند. مهارت های آكادمیكی می تواند در این محدوده آموزش داده شود. كودك دارای توان زیادی در تكیه بر علایق خود است.

 

۱۱) یك كلاس درسی كه از استانداردهای لازم برخوردار است به مراتب برای كودكانی كه عارضهء حواس پرتی دارند، بهتر است. این كودكان نسبت به برنامه های روزمره و از پیش تعیین شده بهتر عمل می كنند. اگرچه كلاس باید به طوری پیچیده و سخت سازمان دهی شود كه كودكان نتوانند خلاقیت خودشان را به منصهء ظهور گذارند.جذب یك معلم دلسوز و مهربان كه به روش های امور روزمره و بازخورد پایبند است خیلی مهم تر از نوع كلاس است.

 

۱۲) رفتارهای پیشین معلم مدنظر قرار داده شود كه چه رویدادها یا وقایعی باعث تحرك احساسات و یا از دست دادن حواس شده است. اصلاح برای زمان های خواندن با صدا و بی صدا از قبیل یادداشت برداری، ترسیم در حالی كه به یك داستان گوش می كنیم و یا نشستن روی قسمتی خاص در زمان بلند خواندن مجاز باشد.در هنگام خواندن بدون صدا، زیر لغت خط كشیدن، یادداشت برداری، پررنگ كردن در كتاب باید جهت كمك به تمركز روی توجه به خواندن و جزییات صفحه مدل شود.

 

۱۳) تكالیف برای كودكی كه دارای مشكل حواس پرتی است تغییر و اصلاح شود.معلمان با اولیای این كودكان همیاری كرده و تصمیم بگیرند كه چه مقدار كار در ظرف مدت ۳۰ دقیقه برای مقاطع ابتدایی لازم است. در اغلب موارد اولیا و كودكان پشت میز آشپزخانه می نشینند و از مشاهدهء صفحات تكالیف رنج می برند. كودكان حواس پرت و یا بیش فعال حواس پرت در مدت زمان كوتاهی خسته شده و دقت، توان تكمیل و همه توجه خود را نسبت به تكلیف مورد نظر از دست می دهند.اصلاحیات در ارزیابی تكالیف لازم است كه توسط معلم صورت پذیرد. اندك مشكلی می تواند درك مفهوم ریاضی و صفحه ای كه ۵۰ مساله و محاسبات اشتباه در آن است را ارزیابی كند.

 

۱۴) كودكان در دوران جوانی تشویق شوند تا با كامپیوتر تایپ كرده و انشاءهای تحریری طولانی تر را بنویسند. آن ها می توانند بدون این كه به دلیل انجام فیزیكی عمل تحریر حواسشان پرت شود فكر كنند. آن ها باید بتوانند متن داستان و گزارش خود را همان طور كه به آن ها فكر می كنند تایپ كنند. افكار به سرعت از ذهن خارج شده و كودكان حواس پرت و یا بیش فعال حواس پرت فراموش می كنند كه چه چیزی می خواستند به انشای خود بیفزایند.در ویراستاری دقت كنند. كودكان با عارضهء حواس پرتی، جزییات را از دست داده و غلط های نشانه گذاری و دیكته ای عدیده ای دارند.

 

۱۵) معلمان در صورت امكان دروس را به صورت قسمت های كوتاه یا كوچك ارایه كنند تا كودكان قادر باشند كه با دقت به آن ها گوش فرا دهند.

 

۱۶) معلمان سازمان دهی و مهارت های مطالعه را آموزش دهند. برای كودكان حواس پرت و یا بیش فعال، عاقلانه این است كه معلم یك سری كتاب های كمك آموزشی برای اولیا در منزل ارسال كند. اكثر اوقات كودك تكالیف و كتب مورد نیاز برای انجام تكالیف را فراموش می كند.

 

۱۷) معلم اغلب دانش آموز حواس پرت و بیش فعال حواس پرت را به جهت ارزیابی زمان انجام وظیفه و انجام كامل تكالیف نظارت كند. همچنین نظارت مستمر درك و فهم آكادمیكی جهت تعیین این كه چه مهارت هایی را كودك به دلیل خطا در توجه كردن از دست داده است نیاز است.اگر راه چاره و علاج روی اساس و پایه به صورت انفرادی همان در ابتدا یافت نشود، كودك مفاهیم كلیدی مهمی را در مراحل یادگیری از دست می دهد.

 

۱۸) ضروری است كه ارتباطات آزاد بین معلم و دانش آموز و اولیا انجام پذیرد. اولیا در حال تجربهء سختی ها و مشكلات خودشان هستند كه نیاز به حمایت و پشتیبانی لازم و تكنیك های مدیریت رفتاری جهت استفاده در منزل دارند.

 

۱۹) معلم باید راهنمایی های دقیق و واضحی را به دانش آموزان ارایه دهد. كودكان حواس پرت و بیش فعال حواس پرت نیاز دارند كه حس كنند آزادند تا در رابطه با آنچه نفهمیده اند سوال كنند.

 

۲۰) آموزش دو به دو و دسته جمعی بهترین استراتژی آموزشی برای كودك حواس پرت یا بیش فعال حواس پرت است. یافته های تحقیقاتی نشان داده است كه آموزش دو به دو برای كودكان حواس پرت یا بیش فعال به طور قابل ملاحظه ای رفتار انجام تكلیف، سطح فعالیت و كارآیی آكادمیكی را توسعه می بخشد. اسلاوین ۱۹۸۳۳) گزارش می كند كه روش های آموزش دسته جمعی دارای اثرات مثبتی روی پیامدهای احساساتی و اجتماعی دارد. از قبیل احترام به نفس، ارتباط قوم ها (گفت وگوی تمدن ها) و پذیرش دانش آموزان معلول.

 

۲۱) معلمان نیاز دارند كه به طور موثر تكنیك های مدیریت بر خود را از قبیل خود فرانگری، خودآموزی و خود تقویتی، روی دانش آموز حواس پرت و یا بیش فعال حواس پرت اجرا كنند.

 

این كودكان نیاز دارند تا بیاموزند كه فعالیت هایشان را ثبت و ضبط كنند و مسوول اعمالشان باشند.این یكی از مهم ترین استراتژی های یك معلم است كه می تواند مجموعهء زندگی آن ها را توسعه بخشد.

 

۲۲) تقویت اجتماعی، یادگاری، تقویت كننده ها، تعهدات اجتماعی، تقویت كننده های فعالیتی و تقویت كننده های مثبت همگی استراتژی های مدیریتی رفتاری هستند كه در رفتار مدیریتی موثرند.معلمان باید خودشان را با این استراتژی ها آشنا سازند و آن ها را اجرا كنند. تقویت مثبت یك تكنیك مدیریتی كلامی در كلاس موثر است.

 

۲۳) چارچوب تعیین كنید و محدودیت ها را مشخص كنید و نظم و انضباط ملایم و بازخورد منطقی با بعضی از پیشنهادات و نظرات واقعی مناسب برای ایجاد رفتارهای مناسب فراهم سازید و به طور مداوم قوانین را تقویت كنید.

 

۲۴) اوقات بیكاری متناوب و پیش بینی شده را كه كودك ممكن است به عنوان پاداش خود در مقابل تلاش خود كسب كند ایجاد كنید. این عمل باعث كمك در افزایش توجه و انگیزهء كودك در مراحل اجرای تدریجی آموزش می شود.

 

۲۵) توجه كنید كه آیا كودك بیش فعال حواس پرت در زمان شلوغی از هماهنگ شدن با شرایط تفریحی عقب می كشد یا خیر. این عمل ممكن است مشكلات مراحل شنیداری و هماهنگی كه ممكن است به مداخلهء اضافی نیاز داشته باشد را مشخص كند.

 

۲۶) همواره به جهت پشتیبانی و حمایت اضافی با پرسنل و كاركنان مدرسه در ارتباط تنگاتنگ باشید.

 

۲۷) به كودك بیاموزید كه به خود پاداش دهد و خود را برای عمل خود (خود فعالی) تشویق كند. این عمل باعث تشویق و ترغیب كودك در زمینهء مثبت گرایی نسبت به خود می شود.

 

۲۸) از تكنیك های آموزش ایجاد توجه و جلب توجه مشاهدات، مهارت های خود صحبتی، توانایی آشكارسازی موفقیت در تلاش پرسنل و حل مشكلات استفاده كنید.

 

۲۹) از استراتژی های ساخت خود حرمتی كه مدل های نقشی مثبت و تصاویر مثبتی از آینده فراهم می سازد استفاده كنید. استعدادها، استقامت ها و توانایی ها را مشاهده كنید.

 

۳۰) روی مهارت های ارتباطی موثر، مهارت های اجتماعی، آموزشی دوبه دو و تقابلی، آموزش گروهی و درمان خانوادگی تاكید كنید.

 

۳۱) از كامپیوترها در آموزش پی در پی عملی (استفاده از كامپیوتر)، منابع آموزشی پرتحرك، هنرهای گویا، هوش مضاعف، كل زبان و فعالیت های جالب توجه استفاده كنید.

 

۳۲) به منظور ایجاد خودحرمتی بیش از این كه تنبیه كنید، پاداش بدهید.

 

۳۳) در صورتی كه پاداشی در تغییر رفتاری حركتی، موثر واقع نشد آن را تغییر دهید

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران