مقالات

تحلیل بازی مافیا بر شخصیت افراد

انسانهای مافیایی

تقویت یا تخریب


خلاصه :

تاثیر مخرب بازی مافیا در کنار اثرات خوب بازی

بدلیل موج گسترده استقبال مردمی از بازی مافیا بدلیل پخش آن از صدا وسیما به تحلیل این بازی و نکات مثبت و منفی آن می پردازیم

بازی مافیا یک بازی گروهی است که نبرد بین یک اقلیت آگاه و یک اکثریت ناآگاه را شبیه‌سازی می‌کند.

بازیکنان به‌طور مخفیانه تعیین نقش می‌شوند: مافیا که همدیگر را می‌شناسند یا شهروند که تنها از تعداد افراد مافیا آگاه هستند و عده معدودی از آن‌ها از برخی نقش‌ها اطلاع دارند.

در فاز شب بازی، افراد مافیا به صورت مخفیانه یک شهروند را به قتل می رسانند. در طول فاز روز، تمام بازیکنان بازمانده در مورد هویت‌های مافیایی بحث می‌کنند و برای حذف یک مظنون رای گیری می کنند.

بازی ادامه می‌یابد تا زمانی که همهٔ مافیاها حذف شوند (برد شهروندان) یا تعداد مافیاها و شهروندان برابر شود (برد مافیا) یا یکی از شخصیت‌های مستقل که هر کدام شرایط برد متفاوتی دارد،

برنده بازی شود. در یک بازی معمولاً نقش‌ها باید به گونه‌ای چیده شود که برای هر شخصیت، شخصیت‌های مقابل و مکمل قرار گیرد.

این بازی در مجموع موجب تقویت مهارتهایی مثل

1) بالا بردن فن تکلم

2) تقویت روحیه حقیقت جویی

3) تقویت ذهن در بیان استدلالی و استدلال در تشخیص حقیقت

4) تقویت هوش هیجانی

و فوائد و خوبیهای دیگری دارد که اثبات شده و صحبتهای زیادی درباره آن انجام شده ولی در ادامه مطلب بنده به مضرات و آسیبهای فردی و اجتماعی آن اشاره می کنم.

اولین  آسیب جدی : تقویت رو حیه دروغگویی و کسب مهارت در آن

 توجه داشته باشید که صرف زمان زیاد برای این بازی می‌تواند به نتیجه‌ ناخوشایند تبحر در دروغ‌گویی منجر شود. که این موضوع به ویژه در باره نوجوانان باید مورد توجه بیشتری قرار گیرد.

در تحلیل مافیا بر شخصیت بازی کنندگان باید اظهار داشت که یکی از موانع دروغگویی به اصطلاح باز نشدن باب آن برای افراد است که در این بازی انسان مجبور می شود به کرات دروغ بگوید و چنانچه بخواهد در نقش مافیا از دروغ اجتناب کند به راحتی شناسایی می شود.

دومین آسیب جدی : باز شدن روحیه دروغگویی به دوستان یا خویشاوندان است

در تحلیل اجتماعی بازی باید اظهار داشت که  بدلیل اینکه همبازی ها در مافیا اغلب از دوستان ، خانواده و یا بستگان می باشند و ما مجبور می شویم به آنها دروغ بگوییم 

نا خود آگاه رابطه و دوستی ما با آنها بسمت دروغگویی می رود و این حرمت که بواسطه راستگویی و صداقت بین ما بوده خدشه دار می شود.

سومین آسیب جدی : نقش ها روی قضاوت افراد تاثیر می گذارد

به نظر بنده فردی که در این بازی خوب نقش مافیا را بازی کند در ناخود آگاه افراد بر چسب تبحر در دروغگویی می خورد که این به روی قضاوت افراد در زندگی واقعی تاثیرخواهد گذاشت

کودکان و بازی مافیا

تقریبا اکثریت موافقین این بازی تاثیر مخرب آن بر شخصیت کودکان را قبول دارند که به همین دلیل بنده از تحلیل آن صرفنظر می کنم.

البته این بازی مضرات و آسیبهای اجتماعی زیاد دیگری نیز دارد که انشاء الله در فرصتهای بعدی به آن خواهم پرداخت.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران