مقالات

گوش دادن یا شنیدن

موانع گوش دادن فعال


خلاصه :

ما گوش می دهیم یا می شنویم؟ قطعاً بین شنیدن و گوش دادن تفاوت است.  آیا دانش آموزان ما در کلاس درس شنونده هستند یا گوش می دهند؟  

"موانع گوش دادن فعال"

  1. خطای ذهن خوانی: بیشتر از اینکه به اطلاعات طرف مقابل توجه کنیم به چهره، صدا، نوع پوشش و .... طرف مقابل توجه می کنیم یعنی داریم ذهن خوانی می کنیم.
  2. مرور ذهنی: دائم داریم به این فکر می کنیم که طرف مقابل اگر این حرف را زد، من این جواب را بدهم.
  3. انتخاب گزینشی: به این معنا که بخشی از صحبت های طرف مقابل را که دوست داریم انتخاب و آن قسمتی که به دردمان نمی خورد را کنار می گذاریم.
  4. قضاوت کردن: با زود قضاوت کردن یعنی یک برچسب به طرف مقابل زده ایم و تازه می خواهیم حرفهای او را گوش کنیم.
  5. رویا پردازی: زمانیکه طرف مقابل شروع به صحبت می کند، ما به عالم خودمان می رویم و یک آن به خودمان می آییم و می بینیم که طرف مقابل دارد با ما صحبت می کند!
  6. پند ر اندرز: وقتی طرف مقابل شروع به صحبت می کند، ما شروع به پند و اندرز می کنیم و اجازه نمی دهیم که صحبتش کامل شود.
  7. مشاجره: از ابتدا به اشتباه با هدف جروبحث وارد صحبت می شویم.
  8. همیشه به حق بودن: بحث را طوری شروع می کنیم که حق با ماست.
  9. منخرف کردن بحث یا شوخی کردن: فکر می کنیم که با این کار حال طرف مقابل خوب میشود در صورتیکه اصلا اینطور نیست.
  10. تسکین دادن: وقتی طرف مقابل صحبت می کند، وارد حرف او میشویم و می گوییم که " بله بله می دانم حق با توست، تو راست می گویی...:"

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران