گوش دادن یا شنیدن
موانع گوش دادن فعال
ما گوش می دهیم یا می شنویم؟ قطعاً بین شنیدن و گوش دادن تفاوت است.
آیا دانش آموزان ما در کلاس درس شنونده هستند یا گوش می دهند؟
"موانع گوش دادن فعال"
-
خطای ذهن خوانی: بیشتر از اینکه به اطلاعات طرف مقابل توجه کنیم به چهره، صدا، نوع پوشش و .... طرف مقابل توجه می کنیم یعنی داریم ذهن خوانی می کنیم.
-
مرور ذهنی: دائم داریم به این فکر می کنیم که طرف مقابل اگر این حرف را زد، من این جواب را بدهم.
-
انتخاب گزینشی: به این معنا که بخشی از صحبت های طرف مقابل را که دوست داریم انتخاب و آن قسمتی که به دردمان نمی خورد را کنار می گذاریم.
-
قضاوت کردن: با زود قضاوت کردن یعنی یک برچسب به طرف مقابل زده ایم و تازه می خواهیم حرفهای او را گوش کنیم.
-
رویا پردازی: زمانیکه طرف مقابل شروع به صحبت می کند، ما به عالم خودمان می رویم و یک آن به خودمان می آییم و می بینیم که طرف مقابل دارد با ما صحبت می کند!
-
پند ر اندرز: وقتی طرف مقابل شروع به صحبت می کند، ما شروع به پند و اندرز می کنیم و اجازه نمی دهیم که صحبتش کامل شود.
-
مشاجره: از ابتدا به اشتباه با هدف جروبحث وارد صحبت می شویم.
-
همیشه به حق بودن: بحث را طوری شروع می کنیم که حق با ماست.
-
منخرف کردن بحث یا شوخی کردن: فکر می کنیم که با این کار حال طرف مقابل خوب میشود در صورتیکه اصلا اینطور نیست.
-
تسکین دادن: وقتی طرف مقابل صحبت می کند، وارد حرف او میشویم و می گوییم که " بله بله می دانم حق با توست، تو راست می گویی...:"
محمدحسن فقیهی رضایی ۴ سال پیش
برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.