مقالات

اهمیت تربیت دینی دانش آموزان در دوران غیبت امام عصر علیه السلام


خلاصه :

اهمیت تذکر به امام زمان علیه السلام در مدارس

اهمیت تربیت دینی دانش آموزان در دوران غیبت امام عصر علیه السلام

 

بسم الله الرحمن الرحیم

یا أَیهَا الَّذِینَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَکمْ وَ أَهْلِیکمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ عَلَیها مَلائِکةٌ غِلاظٌ شِدادٌ لا یعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ یفْعَلُونَ ما یؤْمَرُونَ   {سوره تحریم آیه 6}

ترجمه
اى کسانى که ایمان آورده ‏اید! خود و خانواده خود را از آتشى که هیزم آن مردمان (گنهکار) و سنگ‏ها هستند، حفظ کنید. آتشى که بر آن فرشتگانى درشت خو و سخت گیر نگهبانند و خدا را در آنچه فرمانشان دهد، نافرمانى نکنند و آنچه را فرمان یابند انجام دهند.

 

آیه مبارکه فوق ،آیه ای است مشهور در بحث تربیت مومنین و خانواده(اهل) ایشان و پیشگیری از اقداماتی که موجب هلاکت اخروی خواهد بود .از این رو این آیه دستمایه و مقدمه بسیاری از کارشناسان خانوادگی مذهبی در باب تذکرات خانوادگی و به خصوص یادآوری امر به معروف و نهی از منکر می باشد.

لذا بنده هم این آیه مبارکه را مقدمه قرار دادم و از سه طریق به بررسی کوتاه آن می پردازم .

1 همانطور که عرض شد این آیه به صورت دستوری مومنین را موظف به داشتن دغدغه و تلاش برای هدایت خودشان و اهلشان که در درجه اول خانواده ایشان می باشند ، دارد .و مومنین با توجه به دستورات دینی چه از طریق این آیه و آیات دیگر قرآنی و احادیث بسیار موظف به دینداری و داشتن خوف از آخرت هستند .

2 در مورد دامنه کسانی که ما نسبت به ایشان وظیفه تربیتی و دینی داریم ،در این آیه ، اول نسبت به خودمان سپس اهل ما بیان شده.

شاید در مورد افرادی که شامل اهل باشند در افراد مختلف متفاوت باشد و مومنین  به حسب وظیفه دینی تلاش کنند افراد بیشتری را با دین آشنا کنند و با این کار آنها را از گمراهی و هلاکت اخروی نجات دهند .اما در مورد خانواده این به صورت یک وظیفه بیان شده . و از آنجا که بیشتر خوانندگان  این مطلب معلمین محترم هستند ؛ به خاطر زمان زیادی که با دانش آموزان خود سپری می کنند و بین معلمین و دانش آموزان ایجاد علاقه و محبت برقرار شده و معلمین دلسوزانه برای تعلیم و تربیت دانش آموزان خود تلاش میکنند و بسیاری از معلمین دانش آموزان را فرزند خود خطاب می کنند.

از این رو دور از ذهن نیست که یک معلم ،دانش آموزان خود را که وظیفه تعلیم و تربیت آنان را بر عهده خود می داند ، جزو اهل خود و مثل خانواده خود بداند .

بنابراین  می بینیم بسیاری از معلمان امر به معروف دینی را با علاقه و عاشقانه به دانش آموزان خود آموزش میدهند. از قبیل آموزش نماز و تشویق به مراسم مذهبی مانند زیارت عاشورا ، مراسم عزاداری و جشن ها در اعیاد و آموزش اخلاق و بیان نهی از منکر مثل اخطار در مورد گناهان و ....

پس از معلمان محترم خواهش دارم دانش آموزان خود را اهل خود بدانید و بیش از پیش و با علاقه و جدیت بیشتر امر تعلیم مسایل دینی را برای دانش آموزان خود رقم بزنید . که بالاتر از هر آموزشی برای دانش آموزان ،کاشتن بذر محبت محمد و آل محمد صلی الله علیه و آله  در دل این فرزندان امام زمان علیه السلام می باشد.

پیامبر اکرم صلّی الله علیه و آله می‌فرمایند:
أنَّهُ إذا قالَ الْمُعَلِّمُ لِلصَّبىِّ قُل بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ فَقالَ الصَّبىُّ بِسمِ اللّهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ كَـتَبَ اللّه‏ بَراءَةً لِلصَّبِىِّ و بَراءَةً لأِبـَوَيهِ و بَراءَةً لِلمُعَلِّمِ؛

 وقتى معلم به كودك بگويد: بگو بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم و كودك آن را تكرار كند، خداوند براى كودك و پدر و مادرش و معلم، برائت از آتش در نظر خواهد گرفت. (بحارالانوار (ط-بیروت)، ج ۸۹، ص 257)

 

امام باقر علیه السّلام می‌فرمایند:
مَن عَلَّمَ بابَ هُدىً فلَهُ مِثلُ أجرِ مَن عَمِلَ بهِ، ولا يُنقَصُ اُولئكَ مِن اُجورِهِم شَيئا؛

هر كه يك باب هدايت را آموزش دهد، براى او همانند پاداش كسى باشد كه به آن عمل كند و از پاداش عمل‌كنندگان به آن نيز چيزى كاسته نمى‌شود. (تحف العقول، 297 منتخب ميزان الحكمه، 398)

 

3 دو مورد قبلی نکاتی است که عموما در باب این آیه شریف بیان میگردد .  اما خود مومنین هم باید بیشتر و کاملتر با مواردی که موجب هلاکت اخروی میگردد ، آشنا شوند .

این حقیر موردی در بین احادیث آخر الزمان دیدم و البته حدیثی است مشهور. و تصمیم گرفتم این نکته را با بحث تربیتی در مدرسه و آیه فوق پیوند بزنم

 

 

 

امام حسن عسکری (علیه السلام)می فرمایند :

 والله لیغیبن غیبه لا ینجو فیها من الهلکه الا من ثبت الله عزوجل علی القول بامامته و وفقه (فیها)للدعا بتعجیل فرجه.

سوگند به خدا حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف آن قدر غایب می شود که در زمان غیبت (طولانی اش )از هلاکت نجات نمی یابد مگر کسی که خدای بزرگ ،اورا بر عقیده به امامت مهدی (عجل الله تعالی فرجه)ثابت گرداند و به او توفیق دهد که برای تعجیل فرجش دعا کند.

کمال الدین ،ج2 ،ص 384

در این حدیث امام عسگری علیه السلام موردی بسیار با اهمیت از هلاکت و بی دینی برای ما بیان فرمودند که دقیقا برای زمانه ماست که در دوران غیبت امام زمان علیه السلام زندگی می کنیم . این حدیث دارای هشداری کاملا آشکار است که فهم آن قطعا بر مومنین واجب و جلوگیری از ورود به آتش برای مومنین و اهل ایشان مستلزم عمل به این حدیث در آخر زمان است .

از آنجا که ولایت مهمترین رکن اصول عقاید است و حجت خدا در عصر حاضر حضرت بقیه الله الاعظم حجه بن الحسن العسکری علیه السلام هستند ،پس دعوت به ایشان و تبلیغ نام ایشان و دعوت به آشنایی بیشتر و کسب معرفت نسبت به امام زمان علیه السلام که مصداق تام و کامل ولایت در عصر حاضر هستند بالاترین معروف است

و دوم اینکه اهمیت دعای بر امام زمان علیه السلام بسیار با اهمیت جلوه داده شده که ترک دعا بر فرج امام زمان علیه السلام انسان را به وادی هلاکت می کشاند .

پس ای معلمین  عزیز و  دلسوز که قصد امر به معروف و نهی از منکر دارید و نگران دین وآخرت دانش آموزان خود هستید ، به جهت اطاعت کلام معصوم که همانا کلام خدای رحمن و رحیم است  زمینه شناخت هر چه بیشتر دانش آموزان خود با امام زمان علیه السلام را فراهم آورده و به عنوان مثال متذکر موارد زیر شوید :

دعای بر فرج و زیاد به یاد ایشان بودن را به دانش آموز خود یاد دهید .

به ایشان یاد دهید که هر روز صبح که ازخواب برمیخیزد به امام زمان علیه السلام سلام دهد و هنگامی که به رختخواب میرود سلام دهد.

صلوات با عجل فرجهم بفرستد.

برای سلامتی امام زمان علیه السلام صدقه دهد

به ایشان یاد بدهید کارهای ثواب و مسنحب و زیارتهاشون رو به امام زمان هدیه کنند

داستانهای دیدار افرادی که به توفیق زیارت ایشان مشرف شده اند برایشان باز گو کنند.

در جلسات اولیا به والدین یادآوری کنید نسبت به نام و یاد امام زمان علیه السلام در منزل بیشتر کوشا باشند .

و......

و در نهایت بیشتر از قبل ،از این  امام غریب با دانش آموزان خود سخن بگویند.

 

 

محمد مهدی هوشیار

 

 

 

 

 

 

 

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران