مقالات

چرایی هشتگ‌های اومانیستی؟

آیا بدون اراده‌ی خدا، ویروس کرونا ریشه‌کن می‌شود؟!


خلاصه :

ما دچار یک انسان‌گرایی پنهان شده‌ایم!

نقل می‌کنند جمعی از یهودیان مدینه به مشرکان گفتند که از محمد (ص) درباره‌ی ذوالقرنین، روح‌القدس و اصحاب کهف سوال کنید؛ اگر او فرستاده‌ی خدا باشد، می‌تواند به این سؤالات جواب دهد. مشرکان نزد رسول‌خدا (ص) رفتند. پیامبر گفت فردا جواب شما را خواهم داد ولی جبرئیل (ع) تا چهل روز (برخی منابع تا پنجاه روز) بر پیامبر نازل نشد! تا اینکه آیات ۲۳ و ۲۴ سوره‌ی کهف برای محمد(ص) و مسلمانان وحی گردید:

 

این روزها یک هشتگ مدام در گوش‌هایمان تکرار می‌شود؛ عبارتی که حتی در بیش‌ترین پوشش رسانه‌ای و زمانی که مقامات وزارت بهداشت آمار فوت و ابتلا را اعلام می‌کنند، در چشم مخاطب جلوه می­‌کند:

#کرونا_را_شکست_می‌دهیم

این جمله مفهوم خوبی دارد ولی یک «ان‌شاءالله» کم دارد!  پیامبری که خدا و فرشتگانش بر او درود می‌فرستند، وقتی فراموش می‌کند، اِذنِ خدا را ابتدای وعده‌اش قرار دهد، باید رنجِ غیبتِ چهل‌روزه‌ی جبرئیل را تحمل کند تا هیچ‌گاه این پیام از خاطر او و پیروانش پاک نشود.

حالا قرن‌ها می‌گذرد و اُمت آخرین پیامبر (ص) در جریان بلاها و مصیبت‌ها قرار گرفته‌اند و دوباره فراموش می‌کنند که هر وعده‌ای باید مشروط به اِذن پروردگار باشد. بنده معتقدم که خودم و افراد بسیاری از جامعه‌ی ما، دچار یک اومانیسم (انسان‌گرایی) پنهان شده‌ایم! و ناخودآگاه قدرت خدا را در حاشیه‌ی قدرت و اختیار انسان تصور کرده‌ایم نه مافوق آن !! گویا درج عبارت «به امید خدا» در هشتگ‌ها، کلاسِ واژگانِ ما را پایین می‌آورد!

 

ماجرای انتقام سخت و هواپیمای اوکراینی

چندی پیش وقتی شقی‌ترین دشمنان اسلام و انقلاب، سردار رشید حاج قاسم سلیمانی را شهید کردند، جمع کثیری از کاربران ایرانی بر یک وعده‌ی حتمی تاکید کردند : انتقام می‌گیریم..

در عرض چند روز هشتگ #انتقام_سخت ترند توییتر شد. خبری از اِذن خدا نبود و بسیاری از ما عبارت «ان‌شاءالله» را فراموش کردیم! چه بسا اندوه سقوط هواپیمای اوکراینی بی‌شباهت به اندوه غیبت جبرئیل نباشد. وقتی نگاهمان اومانیستی شد، خدا هم یک تیر از این انتقام را به خودمان برگرداند!

 

پی‌نوشت:

  • به کاربردن فعل «شکست دادن» برای کرونا شاید تعبیر کودکانه به نظر برسد. هشتگ #ان‌شاءالله_کرونا_را_ریشه‌کن_می‌کنیم به نظرم مناسب‌تر است.
  • تحلیل نویسنده از ماجرای هواپیمای اوکراینی به عنوان عقوبت، صرفا برآمده یک حس درونی است و بدیهی است پشتوانه‌ی علمی ندارد!
  • نقل شده است بعد از جریان غیبت جبرئیل، ایمان بعضی از مسلمین متزلزل شد و مشرکان به تمسخر مسلمانان و پیامبر (ص) پرداختند. این مسئله درس بزرگی برای ما خواهد داشت!

 

#ان‌شاءالله_کرونا_را_ریشه‌کن_می‌کنیم

#ان‌شاءالله_کرونا_را_ریشه‌کن_می‌کنیم

۴ سال پیش
شما اگه تونستید برا مردم جا بندازین با اراده خدا

برای ویرایش باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج پاسخ باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

برای درج دیدگاه باید ابتدا به عنوان کاربر به سایت وارد شده باشید.

پسران

دختران